برای خود کاردستی آتش جادویی درست کنید

با استفاده از ریسه های ال ای دی کارهای تزئینی فراوانی می شود انجام داد و خانه و یا هرجای دیگر را تزئین نمود. امروز می خواهیم آموزش ساخت کاردستی آتش جادویی را برای شما قرار دهیم که با استفاده از همین ریسه ها درست می شود و بسیار جذاب هستند. با ما همراه باشید

وسایل لازم

ترکه های چوب چسب مقداری فویل آلومنیومی نازک حاشیه های توری تزیینی چسب و چند عدد سنگ ریسه های دیودی کوچک و ساده

برای خود کاردستی آتش جادویی درست کنید
شیوه ساخت

مکانی که می خواهید اجاق کوچکتان را با توجه به نزدیک بودن به پریز برق برای روشن کردن ریسه هایتان در نظر بگیرید و سنگ ها را به شکل دایره در کنار هم در آن مکان قرار دهید. دسته ای از ریسه هارا بین سنگ ها قرار دهید ادامه سیم و دو شاخه آن را از زیر یکی از سنگ ها تا نزدیک پریز برق رد کنید.

برای خود کاردستی آتش جادویی درست کنید

شاخه ها را ابتدا با فویل آلومنیوم کاملا روکش کنید و دور آن را با حاشیه های توری پر کنید و بچسبانید.

برای خود کاردستی آتش جادویی درست کنید

شاخه ها را وسط سنگ ها به شکل ضربدری قرار دهید و دو شاخه را به پریز وصل کنید. آن چه می بینید آتش جادویی است که با دست های خود ساخته اید از کاردستی مطبوعتان لذت ببرید و ساعت های رویایی در کنار آن بگذرانید.

 

خوب است بدانید ال‌ای‌دی‌های آتش جادویی چطور کار می کنند؟

دیود نورافشان یا آنچه با نام LED شناخته میشود قهرمانان ستایش نشده دنیای الکترونیک هستند. LED ها ده ها کار متفاوت را انجام می دهند و در تمامی وسایل یافت می شوند. مثلا در ساعت های دیجیتالی اعداد را درست می کنند، در کنترل ها اطلاعات را جابه جا می کنند، صفحه ساعت را روشن می کنند و به شما می گویند وسیله هایتان چه زمانی روشن شده اند. انبوهی از آنها در کنار هم صفحه نمایش های بزرگ و یا چراغ های راهنمایی را شکل می دهند.

می توان آنها را به حباب های کوچک نوری تعبیر کرد که به سادگی در مدارهای الکترونیکی گنجانده می شوند. اما برخلاف لامپ های رشته ای معمولی دارای رشته فیلامان سوزان نیستند و هرگز داغ نمی شوند. آنها تنها در اثر حرکت الکترون ها در یک ماده نیمه رسانا نور تولید می کنند و طول عمرشان اندازه یک ترانزیستور استاندارد است، چیزی حدود هزار ساعت بیشتر از لامپ های رشته ای. این ال ای دی ها در تکنولوژی جدید تلویزیون به کار رفته اند که نسبت به تلویزیون های LCD باریک تر هستند.

 

دیود چیست؟

دیود ساده ترین وسیله نیمه رساناست. نیمه رساناها موادی هستند که توانایی های متفاوتی برای هدایت جریان الکتریکی دارند. اغلب نیمه رساناها از رساناهایی تشکیل شده اند که دارای مقدار زیادی ناخالصی (اتم های یک ماده دیگر) هستند که با آنها افزوده شده. به پروسه اضافه شدن دوپینگ گفته می شود.

در ال ای دی ها ماده رسانا معمولا از آلیاژ آلومینوم-گالیوم-آرسناید (AlGaAs) تشکیل شده است. در آلیاژ خالص آلومینوم-گالیوم-آرسناید، تمامی اتم ها به طور کامل به همسایه هایشان زنجیر شده اند و هیچ فضایی برای الکترون های آزاد جهت هدایت جریان الکتریکی باقی نگذاشته اند. در ماده دوپینگ شده، اتم های اضافی این تعادل را با اضافه کردن الکترون های آزاد اضافی و یا با ایجاد حفره ها به هم میزنند. هر کدام از این تغییرات باعث می شود که ماده رسانایی بیشتری به دست آورد.

یک نیمه رسانا با الکترون های اضافی ماده نوع N نامگذاری می شود زیرا دارای ذرات اضافی با بار الکتریکی منفی است. در ماده نوع N الکترون های آزاد از حوزه با بار منفی با حوزه با بار مثبت حرکت می کند.

یک نیمه رسانا با حفره های اضافی ماده نوع P نامگذاری می شود زیرا دارای ذرات اضافی با بار الکتریکی مثبت است. الکترون ها می توانند از یک حفره به دیگری بپرند و از حوزه با بار منفی به حوزه با بار مثبت بروند. در نتیجه، این طور به نظر میرسد که حفره از حوزه با باز مثبت به حوزه با بار منفی جابه جا شده اند.

 

مرتبط:

آتش از یخ در طبیعت

آزمایش آب و آتش