“فابینگ”؛ تهدیدی برای سلامت روان و روابط اجتماعی

 فابینگ باعث می‌شود توانایی صحبت کردن رودررو و ایجاد رابطه حضوری با دیگران آسیب ببیند، شاید این رفتار مهم به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که فابینگ می‌تواند به‌ سلامت روان و روابط اجتماعی افراد آسیب برساند.

 در یادداشتی که عباس مهرابی، رئیس اداره آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در اختیار قرار داده، آورده شده است: وقتی از سرکار به منزل برمی‌گردید و سر میز یا سفره شامی که همسرتان چیده سرتان مدام در گوشی تلفن همراه است و اصلاً توجهی به صحبت‌های همسر و فرزندانتان ندارید باید بدانید که شما گرفتار فابینگ هستید.

وقتی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می‌شود همه آن‌ها گرفتار فابینگ هستند. وقتی‌که در روابط عاطفی با شریک یا همسر خود به کافه‌ای رفته‌اید یا در منزل نشسته‌اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می‌کند آن‌ها گرفتار “فابینگ” شده‌اند.

فابینگ (Phubbing) چیست؟

در بهار سال ۲۰۱۲، فرهنگ لغت Macquarie استرالیا و آژانس تبلیغاتی McCann گروهی از متخصصان زبان را گرد هم آوردند تا بر پدیده‌ای رایج در عصر تلفن‌های هوشمند نامی بگذارند. آن‌ها این پدیده را فابینگ (Phubbing) لقب دادند.

بنابراین تعریف، فابینگ(Phubbing) عملی است که باعث می‌شود افراد در محیط‌های اجتماعی یا خانوادگی به‌جای توجه به دیگران به تلفن خود نگاه کنند.

آسیب‌های فابینگ بر سلامت روان و اجتماع

یک مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد که بیش از ۱۷ درصد افراد حداقل ۴ بار در روز در حضور دیگران و به هنگام صحبت با آن‌ها دزدکی تلفنشان را چک می‌کنند. تقریباً ۳۲ درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ می‌کنند. شاید این رفتار چیز مهمی به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که فابینگ می‌تواند به‌ سلامت روان و روابط اجتماعی آسیب بزند.

فابینگ باعث می‌شود توانایی صحبت کردن رودررو و ایجاد رابطۀ حضوری با دیگران آسیب ببیند. امروزه بیش از سه ‌چهارم ایرانیان تلفن هوشمند دارند، بنابراین ممکن است مشکل فابینگ روزبه‌روز برای ما بدتر شود و پیامدهایش بیش از این روابط اجتماعی را گسسته و تخریب کند.

آسیب‌های فابینگ بر روابط زوجین

مطالعه دیگری نشان داد وجود فابینگ در روابط زناشویی به افسردگی زوجین می‌انجامد و نیز این همسران میزان افسردگی بالاتری را تجربه می‌کنند. این محققان می‌گویند: “اگر شریک زندگی شما مشغول تلفن است بدان معنی است که او در آن لحظات باهم بودن چیز دیگری را بر شما اولویت می‌دهد” و این به روابطشان صدمه می‌زند.

آسیب‌های فابینگ بر روابط والدین با فرزندان

همچنین یک مطالعه در مورد تأثیر فابینگ بر روابط والدین و فرزندان اثبات کرد که کودکان و نوجوانانی که والدینشان درگیر فابینگ هستند تا ۶۰ درصد بیشتر دچار افسردگی، پرخاشگری، گوشه‌گیری و انزوا می‌شوند. بنا به تحقیقات فابینگ همچنین بر روابط درون خانوادگی تأثیر منفی گذاشته میزان تعلق و وابستگی خانوادگی اعضا را کاهش می‌دهد.

پیامدهای منفی فابینگ در زندگی

فابینگ ۴ نیاز اساسی انسان را تهدید می‌کند این نیازهای اصلی شامل احساس تعلق داشتن، اعتمادبه‌نفس، زندگی معنادار، احساس کنترل داشتن را مورد تهدید قرار می‌دهد. وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول می‌شود، شما ممکن است احساس طرد شدن و محروم شدن از مصاحبت با او را داشته باشید. این می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که دچار فابینگ هستند تمایل زیادی دارند تا تلفنشان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کنند و به این وسیله خلأ ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند.

عوامل تأثیرگذار در فابینگ شدن

١- هم‌زمان دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن و یکی با شخص روبرویتان. شما به‌احتمال‌ زیاد هیچ‌کدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی‌دهید و مطمئناً دچار فابینگ هستید.

٢- سر میز یا سفره غذا یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی با تلفن خود مشغول می‌شوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می‌دهد به‌زودی ارتباطات خانوادگی‌تان دچار اختلال خواهد شد.

٣- یادتان باشد، حتی لازم نیست تلفن خود را در حین مکالمه لمس کنید تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان یا کنار شما باعث می‌شود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.

راهکاریی برای جلوگیری از فابینگ شدن

برای نجات یافتن از دست فابینگ شدن به شما توصیه می‌شود مقید شوید که حتماً غذایتان را بدون تلفن همراهتان صرف کنید. تلفن را از دسترس خود دور کنید و درنهایت اینکه خود را به چالش بکشید.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی، این نتایج یادآوری خوبی است که بدانیم اگرچه تلفن‌های هوشمند ما می‌توانند کارهای بسیاری را برای ما انجام دهند، اما یک‌چیز را نه ‌تنها نمی‌توانند انجام دهند بلکه ممکن است بر آن تأثیر منفی بگذارند و آن حفظ روابط ما با افرادی است که دوستشان داریم.

به‌هرحال برای آنکه در خانواده بیشتر حضور داشته باشید، وقتی به خانه می‌رسید، گوشی هوشمند خود را در حالت سکوت قرار داده و بهترین ساعات عمر خود را با بهترین افراد زندگی‌تان یعنی همسر و فرزندانتان بگذرانید و از این لحظات شیرین لذت ببرید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سلامت روانی کودکان با خوردن میوه و سبزیجات