سلامت روانی کودکان با خوردن میوه و سبزیجات

عوامل متعددی از جمله تغذیه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد. به تازگی نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر با بهزیستی ذهنی بهتر کودکان ارتباط دارد.

نتایج این مطالعه که در مجله BMJ Nutrition، Prevention & Health منتشر شد نشان می دهد، کودکانی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، از سلامت روانی بیشتری نسبت به کسانی که کمتر این نوع خوراکی ها را می خورند، برخوردارند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) سلامت روانی کودکان را به معنای دستیابی به نقاط عطف رشد و عاطفی و یادگیری مهارت های اجتماعی سالم و چگونگی کنار آمدن با مشکلات تعریف کرده است. بنابراین تعریف، کودکان دارای سلامت روانی دارای کیفیت زندگی مثبت هستند و می توانند در خانه، مدرسه و اجتماعات خود به خوبی عمل کنند.

به گفته پژوهشگران و محققان این حوزه، بهزیستی روانی در کودکان بیش از پیامدهای سلامتی آنها نقش دارد. بهزیستی ذهنی مثبت تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و به نوبه خود بر طیف وسیعی از فعالیت های کودک از تحصیل، سلامت جسم و دوستی ها گرفته تا تصمیم گیری تاثیرگذار است.

این مطالعه یک مطالعه مقطعی بود که ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات کودکان، انتخاب غذای و بهزیستی روانی آنها را مورد بررسی قرار داد.

محققان داده های بیش از ۵۰ مدرسه، از جمله مدارس ابتدایی، متوسطه و کالج های تحصیلات تکمیلی را جمع آوری کردند. کوچک ترین کودکانی که در این پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند ۸ ساله بودند. این داده ها از نتایج نظرسنجی سلامت و رفاه کودکان و جوانان نورفولک در سال ۲۰۱۷ به دست آمد. در کل ۱۰ هزار و ۸۵۳ کودک این نظرسنجی را تکمیل کردند.

بالاترین نمره به دست آمده در این پژوهش بیانگر سطح بالاتری از رفاه است. در این نظرسنجی همچنین در مورد میزان مصرف میوه ها و سبزیجات توسط کودکان و انواع صبحانه و ناهارهایی که آنها خوردند پرسش هایی پرسیده شد. دانشمندان همچنین اطلاعات مربوط به سایر متغیرها مانند وضعیت تغذیه، وضعیت غذای رایگان در مدرسه، سن، وضعیت زندگی، سلامت جسمی افراد و رضایت از وزن را نیز بررسی کردند. همچنین متغیرهای دیگری مانند اینکه آیا والدین کودکان سیگار می کشند و مصرف الکل در این افراد بررسی شد.

این پژوهش مشخص کرد کودکان که از یکی از وعده های غذایی روزانه صرف نظر می کنند نمره پاینی در این تجزیه و تحلیل کسب کردند و  همچنین در کودکان دبیرستانی که از نوشیدنی انرژی زا به جای صبحانه استفاده می کنند نمره پایین تری از کودکانی که صبحانه نمی خوردند داشتند.

در نهایت محققان دریافتند، نمرات بهزیستی روانی کودکان دبستانی و دبیرستانی که صبحانه و ناهار می خورند بیشتر از کودکانی است که این وعده ها را نمی خورند. همچنین نمرات بهزیستی روانی کسانی که صبحانه و یا ناهار نمی خوردند با کودکانی که به طور منظم شاهد مشاجره یا خشونت در خانه بودند به یک اندازه پایین بود.

این پژوهشگران تاکید کردند که تغذیه نامناسب به احتمال زیاد بر عملکرد تحصیلی در مدرسه و همچنین رشد و پیشرفت کودکان تأثیر می گذارد.

منبع: ایسنا