درخشش دوچرخه سواران آذربایجان شرقی از ورای نامهربانی‌ها

دوچرخه سواران آذربایجان شرقی با درخشش در مسابقات قهرمانی جوانان کشور در مشهد نشان دادند که این رشته ورزشی دیرپا در خطه آذربایجان به رغم ناملایمتی و نامهربانی سازمان های مسوول، همچنان پویا و جهت افتخارآفرینی برای ورزش ایران اسلامی در میادین ورزشی در آمادگی کامل است.

 مسابقات سه روزه دوچرخه‌سواری قهرمانی جوانان کشور در بخش مردان در شهر مقدس مشهد در حالی دوشنبه این هفته پایان یافت که رکاب زنان تیم اعزامی آذربایجان شرقی در این پیکارها، با کسب مدال‌های خوش رنگ و الوان، بار دیگر شایستگی‌های خود را در سطح ملی به نمایش گذاشتند.

در مسابقات قهرمانی جوانان کشور در مشهد، ۵۰ رکاب زن از ۱۹ استان حضور داشتند که نمایندگان آذربایجان‌شرقی در رقابت با حریفان خود برتر ظاهر شدند و توانستند سکوهای اول و سوم را به خود اختصاص بدهند.

هر چند تیم اعزامی آذربایجان شرقی به مسابقات مشهد، با توجه به پیشینه درخشان و بی مانند دوچرخه سواری این خطه در کشور، شایسته جایگاهی بهتر از نایب قهرمانی در بخش استقامت و سومی در بخش پیست بود، اما کسب همین مقام‌ها نیز در شرایطی که باشگاه دوچرخه سواری پتروشیمی تبریز در سایه بی تدبیری این مجموعه و تیم شهرداری نیز به دلیل مصوبه ممنوعیت پرداختن این نهاد به ورزش قهرمانی، از کورس قهرمانی رکاب زنی ایران و آسیا کنار گذاشته شدند، بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

در مسابقات قهرمانی جوانان مشهد، آیدین بامراد از آذربایجان‌شرقی با کسب مقام قهرمانی، مدال طلای این دوره از مسابقات را به گردن انداخت تا پا جای پای بزرگان این رشته از دیارش از قبیل قادر میزبانی، احد عسگری و خیلی‌های دیگر بگذارد و نشان دهد که ورزش دوچرخه سواری در آذربایجان یک سنت دیرینه است و رکابزنان این دیار با غیرت از میراث پیشینیان شأن صیانت می‌کنند.

در این رقابت‌ها، آیدین بامراد یک طلا در استقامت جاده و ۲ نقره در ماده‌های ۳ هزار متر و اومینوم و علی لبیب نیز ۳ نقره در رشته‌های اسکرچ، تایم‌تریل انفرادی و دور امتیازی و یک برنز در اسقامت جاده کسب کردند تا دو نفری سهم بزرگی از مدال‌های کسب شده توسط تیم اعزامی آذربایجان شرقی به مسابقات مشهد را تصاحب کنند.

تیم دوچرخه‌سواری جوانان آذربایجان‌شرقی با ترکیب آیدین بامراد، علی لبیب و علی فرج‌زاده به مربیگری بهزاد کرم‌زاده در رقابت‌های کشوری مشهد شرکت کرده بود.

دبیر هیأت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نتایج مسابقات مشهد با توجه به امکانات موجود خوب بود؛ هر چند در پیست سوم شدیم، اما اگر تجهیزات پیست مان به روز بود، به راحتی می‌توانستیم اول شویم و بدون شک مدال‌های بیشتری کسب کنیم.

ناصر هوشیار افزود: در رشته تیمی به دلیل خراب شدن یکی از دوچرخه‌ها از دور رقابت‌ها حذف شدیم، در حالی که شانس اولی یا دومی این بخش را داشتیم.

وی اظهار کرد: باز دست رکاب زنان، مربیان و عوامل فنی و تدارکاتی درد نکند که با همت و غیرت شأن از جایگاه ورزش دوچرخه سواری آذربایجان شرقی در سطح ملی و در رده جوانان دفاع کردند.

وی ادامه داد: دوچرخه سواری تبریز در کشور بهترین است و با اندکی حمایت هیچ گونه فرصت رقابت به رقبا را نمی‌دهد و نمی‌توان مسابقه‌ای را یافت که رکاب زنان تبریز در آن صاحب مدال و مقام نشوند.

دبیر هیأت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی افزود: تبریز، مهد دوچرخه سواری ایران است و میراث غنی موجود در این رشته ورزشی سبب می‌شود که تازه واردها هم راه قدیمی‌ها را در مدال آوری ادامه دهند.

هوشیار با بیان اینکه هیأت‌های ورزشی نیز مانند هیأت‌های مذهبی در راستای تهذیب جسم و جان جوانان جامعه می‌کوشند، از خیران درخواست کرد با توجه به کنار کشیدن شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از تیم داری و باشگاه داری، با کمک به توسعه هر چه بیشتر ورزش دوچرخه سواری به عنوان یکی از شاخص‌های شناسنامه‌ای ورزش تبریز، در گسترش این امر خیر مشارکت کنند.

وی ادامه داد: امروز قیمت هر طوقه لاستیک دوچرخه حرفه‌ای ۷۰۰ هزار تومان است و هیأت دوچرخه سواری نیز با توجه به کمبود منابع مالی و امکانات توان تأمین هزینه ایاب و ذهاب و اقامت ورزشکاران را دارد، لذا مشارکت خیران در امر ورزش علاوه بر اجر معنوی، از نظر افتخارآفرینی بری شهر و کشورمان نیز حائز اهمیت است.

مربی تیم دوچرخه سواری جوانان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از کمبود امکانات و تجهیزات به عنوان مشکل اصلی این رشته ورزشی یاد کرد و گفت: از این لحاظ به شدت رنج می بریم.

بهزار کریم زاده افزود: آذربایجان شرقی در رشته دوچرخه سواری در کشور و حتی قاره آسیا صاحب نام می‌باشد، اما واقعیت این است که این آوازه و شهرت هیچ تناسبی با تجهیزات موجود این رشته ورزشی در استان ندارد.

وی اضافه کرد: در مسابقات کشوری جوانان در مشهد ما با دوچرخه تمرینی پیست، در این رشته سوم شدیم، در حالی که اگر تجهیزات مناسبی داشتیم، به راحتی اول می‌شدیم.

وی ادامه داد: اغلب مدال‌های طلای این دوره از مسابقات دوچرخه سواری جوانان کشور در مشهد را با اختلاف امتیازی صدم ثانیه از دست داید و به مدال‌ها و نقره یا برنز رسیدیم که دلیل اصلی آن مناسب و به روز نبودن دوچرخه‌ها بود.

مربی تیم دوچرخه سواری جوانان آذربایجان شرقی گفت: اکنون شمار قابل توجهی دوچرخه‌های پیست در انبار پتروشیمی تبریز خاک می‌خورد که غیر از پیست نیز در هیچ جای دیگر به در نمی‌خورند، اگر این دوچرخه‌ها در اختیار رکابزنان استان قرار گیرد، برای کشور و شهرمان افتخارآفرینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان و هیأت دوچرخه سواری همه تلاش شأن را برای حمایت از رشته دوچرخه سواری و دوچرخه سواران می‌کنند، گفت: واقعیت این است که ما با عرق ملی و همت و تعصب خودمان کارها را پیش می بریم، در حالی که این افتخارآفرینی‌ها برای آذربایجان شرقی است و باید مسؤولان ارشد شهری و استانی برای در اختیار قرار دادن امکانات موجود در اختیار رکابزنان وارد گود شوند.

علی لبیب، عضو تیم اعزامی آذربایجان شرقی به مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جوانان کشور در مشهد نیز در گفت و گو با ایرنا از کمبود امکانات و قدیمی بودن تجهیزات به عنوان مشکل اصلی دوچرخه سواران استان در مسابقات مشهد یاد کرد و گفت: من با دوچرخه آلومینیونی ۱۵ سال قبل در پیست دوم شد.

عضو تیم ملی دوچرخه سواری جوانان کشورمان که سابقه شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی را در کارنامه دارد، افزود: من به دلیل از رده خارج بودن دوچرخه ام و با اختلاف صدم ثانیه مدال طلا را به رقبایم از استان‌های دیگر واگذار کردم، در حالی خود آنها تعجب می‌کردند که چگونه می‌شود با استفاده از دوچرخه زوار دررفته دوم شد.

لبیب ۱۷ ساله که سه مدال نقره مسابقات کشور مشهد را در کسب کرده است، اظهار کرد: از استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار تبریز استدعا دارم که با ورود به موضوع انبار دوچرخه‌های تیم منحل شده پتروشیمی تبریز، شرایطی فراهم آورند که آن دوچرخه‌ها در اختیار رکابزنان استان قرار گیرد تا در میادین داخلی و خارجی پرچم سه رنگ کشورمان را به اهتزار در بیاورند.

وی اضافه کرد: مدال آوری در رشته پیست کاملاً به دوچرخه وابسته است و اگر دوچرخه به روز داشتم، قهرمان می‌شدم.

 

مرتبط:برگزاری مسابقات تنیس نوجوانان قهرمانی کشور