دغدغه محیط‌ زیست گیلان در گرجستان مطرح شد

کارن جمال امیدی، فیلم‌نامه‌نویس نوجوان لاهیجانی با فیلم کوتاه آخرین بازمانده که در ارتباط با محیط‌ زیست است، در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان (خورشید تفلیس) شرکت کرد و برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره تفلیس شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، استان گیلان از دیرباز مهد فرهنگ دوستان، داستان نویسان، فیلم‌نامه‌نویسان و شاعران بسیار بزرگ و فرهیخته‌ای بوده که همواره سعی کردند تا ناگفته‌های خود را در قالب شعر، فیلم و داستان بیان کرده و برای مردم روشنایی و امید ایجاد کنند.

یکی از بهترین نوع بیان گفته‌های زیبا، جذاب و دل‌نشین برای مردم فیلم‌نامه‌نویسی و به نمایش درآمدن این فیلم‌نامه است، زیرا مردم ایران به‌درستی فرهنگ و هنر را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

فیلم‌نامه‌نویس باید در اثر خود به زبان ساده سخن گفته و از تخیل و ذهن سازی بپرهیزد زیرا مخاطب قطعاً تعبیرهای زیادی از ذهن سازی فیلم‌نامه‌نویس انجام می‌دهد که این عامل انسان را از فهمیدن حقایق اصلی یک فیلم‌نامه دور می‌کند به همین دلیل فیلم‌نامه‌ای خوب است که کمترین نقص را داشته و بتواند مخاطب را در برابر فیلم میخکوب کند.

در سال‌های اخیر فیلم‌نامه‌نویسی در میان نوجوانان و جوانان گسترش بسیار خوبی پیدا کرده و بهترین مکان برای ارائه و به نمایش گذاشتن آثار این فیلم‌نامه‌نویسان جوان و نوجوان جشنواره‌های بین‌المللی و داخلی است که می‌تواند کشور را به داشتن یک فیلم‌نامه‌نویس بسیار خوب در سال‌های آینده امیدوار کند.

یکی از این جشنواره‌های بین‌المللی که هرساله در کشور گرجستان برگزار می‌شود و نوجوانان می‌توانند آثار خود را در آن ارائه دهند جشنواره (خورشید تفلیس) است که با حضور فیلم‌نامه‌نویسان ایرانی و ۲۰ کشور جهان در گرجستان برگزار می‌شود.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خورشید تفلیس برای ما گیلانی‌ها رنگ و بوی دیگری داشت زیرا در آن «کارن جمال امیدی، فیلم‌ساز نوجوان» موفق به کسب جایزه در این جشنواره بین‌المللی شد تا بار دیگر نام ایران و استان گیلان را در آوردگاه‌های بین‌المللی حک کند.

محیط‌ زیست

آخرین بازمانده، زبان گویای محیط زیست است

این فیلم‌نامه‌نویس نوجوان گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لاهیجان با بیان اینکه علاقه به تاریخ و محیط‌ زیست باعث شد فیلم‌نامه‌نویسی را تجربه کند، اظهار کرد: علاقه اصلی من مسائل تاریخی و محیط‌ زیست است که این علاقه باعث شد موضوعات محیط‌ زیستی برای من جالب شوند و فیلم‌نامه‌ای در این خصوص بنویسم.

کارن جمال امیدی با اشاره به موضوع اصلی فیلم‌نامه آخرین بازمانده گفت: موضوع اصلی این فیلم سه‌دقیقه‌ای اهمیت به درخت و محیط‌ زیست است به‌طوری‌که در این فیلم عده‌ای ثروتمند برای دیدن چیزی باارزش صف درست کرده‌اند و وقتی به اینشی باارزش می‌رسند یک درخت را مشاهده می‌کنند که این امر نشان‌دهنده اهمیت درخت در طبیعت است.

وی با اذعان به اینکه بسیاری از مسائل را می‌توان در غالب یک فیلم کوتاه بیان کرد، تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که بعضی از افراد از گفتن آن عاجز هستند را می‌توان در قالب یک فیلم کوتاه سه‌دقیقه‌ای یا پنج‌دقیقه‌ای بیان کرد و تأثیر آن به کرات بسیار بیشتر از گفتن آن است.

فیلم‌نامه‌نویس گیلانی از بی‌خبری خود در رابطه با حضور فیلم‌نامه خود در جشنواره تفلیس خبر داد و افزود: فیلم‌نامه من در جشنواره المپیاد استعدادهای جوان فیلم‌نامه‌نویسی در اصفهان جزو فیلم برتر بود اما من از حضور فیلم خود در جشنواره بین‌المللی خورشید تفلیس بی‌خبر بودم زیرا هیچ‌کس این امر را به من اعلام نکرد.

امیدی با اشاره به واکنش‌های اهالی هنر در خصوص دریافت جایزه ویژه دبیر جشنواره و مدیر مدرسه سینمایی پیشگامان تفلیس بیان کرد: بعد از دریافت این جایزه انگیزه من برای ادامه این مسیر بیشتر شده ‌ بسیاری از اهالی هنر و دوستداران محیط‌ زیست با من تماس گرفتند و نوشتن این فیلم‌نامه را بسیار تأثیرگذار دانستند.

وی با درخواست از مسؤولان گیلانی برای توجه بیشتر به مقوله هنر گفت: ما در کشور و استان دارای هنرمندان و فیلم‌نامه‌نویسان بسیار خوبی هستیم و اگر مسؤولان بیشتر به آنان توجه کنند قطعاً پیشرفت و افتخارات زیادی برای گیلان و کشور کسب می‌شود‌.

موضوع فیلم کوتاه داستانی «آخرین بازمانده» درباره عده‌ای از افراد است که در صف انتظار برای دیدن یک‌چیز باارزش هستند، این فیلم کوتاه در شهریور سال گذشته در دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در شهر اصفهان از طرف هیئت‌داوران این بخش موردتقدیر قرارگرفته بود.

قابل‌ذکر است که کارن جمال امیدی امسال در سومین دوره المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان در شهر تاریخی اصفهان با فیلم کوتاه مستند (من) حضور داشت.

این فیلم‌ کوتاه به همراه چند اثر برگزیده دیگر، ازجمله آثار المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان است و به کوشش سهیلا عسگری عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی سومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور، برای نمایش در کنار سایر آثاری که نوجوانان و کودکان سازندگان آن بودند به جشنواره تفلیس ارائه شدند.

محیط‌ زیست

آیا دیدن درختان در گیلان رؤیا می‌شود؟/حفظ محیط زیست گیلان در گرو فرهنگ سازی مناسب

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان معتقد است که استان گیلان دارای استعدادهای زیادی در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌نویسی و کارگردانی بوده و تأکید دارد که کارن جمال امیدی یکی از برترین استعدادها در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی است که باید برای رشد و پیشرفت این افراد سرمایه‌گذاری شکل گیرد.

نگار نادری می‌گوید فیلم آخرین بازمانده محصول انجمن سینمای جوان ایران است که در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان «خورشید تفلیس» عنوان جایزه ویژه دبیر جشنواره و مدیر مدرسه سینمایی پیشگامان را کسب کرد.

او بر این باور است که مهم‌ترین ویژگی فیلم کوتاه جمال امیدی توجه به محیط‌ زیست است زیرا در سال‌های آینده قطعاً مشاهده درخت برای مردم یک رؤیا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان به اهمیت جشنواره‌های بین‌المللی کودک و نوجوان اشاره کرد و یقین داشت که اگر مسؤولان به کارن جمال امیدی و امثال آنان اعتماد کنند قطعاً در آینده فیلم‌نامه‌نویسان بسیار خوبی در کشور خواهیم داشت.

به گزارش فارس، فیلم کوتاه داستانی «آخرین بازمانده» ساخته کارن جمال امیدی از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر لاهیجان-جایزه ویژه دبیر جشنواره و مدیر مدرسه سینمایی پیشگامان تفلیس را از آن خود ساخت.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خورشید تفلیس که با حضور نمایندگانی از ایران و بیش از بیست کشور جهان، یک‌شنبه بیستم اکتبر (بیست و هشتم مهرماه سال جاری) در شهر تفلیس گرجستان به کار خود پایان داد.