مطالعه در آموزش و ارتقای مهارت های زندگی کودکان نقش موثری دارد

سرپرست اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان گفت: فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش بسیار موثر و بسزایی در آموزش، تفهیم و ارتقای مهارت‌های زندگی کودکان دارد.

امیر هلاکویی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس نیاز است که نهادینه‌کردن فرهنگ کتابخوانی از سن کودکی و در مهدهای کودک و مدارس آغاز شود.

وی با بیان اینکه اکنون در ۵۰ کتابخانه استان بخش کودک دایر است، تصریح کرد: این کتابخانه‌ها مجهز به کتاب‌های ویژه کودک، کتابداران کودک و برنامه‌هایی برای کودکان است.

هلاکویی، شیوه ایجاد فرهنگ مطالعه در کودکان را تنها وادار کردن و اجبار آنها به خواندن کتاب ندانست و گفت: باید خرید کتاب را به عنوان یکی از نیازهای فرهنگی در کودکان نهادینه کرد و آنها را به سمت مطالعه سوق داد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان افزود: از شیوه‌های دیگر از جمله قصه و داستان خوانی می‌توان به علاقمندی به کتاب و به نوعی فرهنگ‌سازی مطالعه در بین کودکان پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه باید همیشه در فضای فیزیکی خانه تعدادی کتاب مقابل دید کودکان باشد گفت: این مهم باعث می‌شود تا از ابتدا کودک با جایگاه این کالای فرهنگی و اهمیت آن در جامعه آشنا شود.

هلاکویی با اشاره به اهمیت و نقش سیستم تعلیم و تربیت در ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان گفت: این مهم باید مورد توجه مدیران و معلمان مدارس قرار بگیرد.

وی با بیان تاثیر مدارس در ایجاد علاقه و یا بی‌علاقگی در کودکان و نوجوانان به مطالعه افزود:: باید تدریس محتوای کتاب‌های درسی به شکلی باشد که دانش آموزان از مطالعه و کتاب دوری نکنند.

وی ایجاد انگیزه، دسترسی آسان و مهارت مطالعه را سه هدف مهم نهاد کتابخانه‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه دانست و افزود: کتابخانه‌های عمومی در کنار کتاب‌فروشی‌ها، خانواده‌ها، رسانه‌ها و آموزش‌ و پرورش، مهم‌ترین وظیفه را در تربیت نسل کتابخوان بر عهده دارند.

هلاکویی مجموع فضای مفید کتابخانه‌ای در استان اصفهان را ۱۳۰ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: هم اکنون به ازای هر یکصد نفر در استان پنج میلیون نفری اصفهان، ۲،۵ مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد.

وی، تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی استان را حدود ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین اعضای کتابخانههای عمومی استان اصفهان باتوجه به تمرکز برنامه‌ای و محتوایی در رده کودک و نوجوان هستند.

اکنون در استان ٣٠٠ باب کتابخانه عمومی موجود است که از این تعداد ۱۸۰ کتابخانه نهادی و ۱۲۰ کتابخانه مشارکتی و توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری ها ایجاد شده است.