خطر جدی گوشه گیری فرزندتان را تهدید می کند!

خطر جدی گوشه گیری فرزندتان را تهدید می کند!

 

خطر جدی

 

تصریح کرد: دلیل گوشه گیری کودکان لزوما خجالتی بودن آن‌ها نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ترس از غریبه‌ها یکی از آن‌ها ست.
خطر جدی گوشه گیری فرزندتان را تهدید می کند!
به گزارش افکارنیوز،

آسیه حسینی نیکو روانشناس کودک و نوجوان درباره درباره گوشه گیری کودکان اظهارکرد:والدین باید با احتیاط کامل با این مسئله بسیار مهم برخورد کنند و زمانی که کودکان گوشه گیر می‌شوند و رفتار‌های خجالت آوری از خود بروز می‌دهند نباید آن‌ها را به اجبار وارد جمعیتی که دوست ندارند ،برد.

او تصریح کرد: دلیل گوشه گیری کودکان لزوما خجالتی بودن آن‌ها نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ترس از غریبه‌ها یکی از آن‌ها ست؛ این ترس در کودکان با سن پایین باعث می‌شود در جمع و با افراد سخت‌تر ارتباط برقرار کنند و سکوت را ترجیح دهند که با این کار خودشان را در برابر غریبه‌ها ایمن نگه می‌دارند.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد:از دلایل گوشه گیری فرزندان با سن پایین می‌شود به ترس فرزندان از جدایی از پدر و مادر اشاره کرد و اینکه فرزندان مدت کمی را از والدین دور مانده اند و همین دلیلی شده که وقتی کودکان در جمعی با افراد مختلف روبرو می‌شوند نمی‌توانند در آن جمع حضور مثبت به عمل آورند و به همین دلیل گوشه گیری را اختیار می‌کنند.

حسینی نیکو بیان کرد: یکی دیگر از دلایل گوشه گیری و خجالتی بودن فرزندان می‌تواند افسردگی نیز باشد که والدین از آن بی خبرند و به آن کمتر اهمیت می‌دهند، و معمولا این کودکان نشاط و شادابی کودکی را ندارند و دائما از مسئله ایی رنج می‌برند.

او افزود:کودکانی که ترس از ارتباط با جمع را دارند سعی می‌کنند از جمعیت و افراد فاصله بگیرند و تن به ارتباط نمی‌دهند در این مواقع والدین باید در مرحله اول علت این مسلئه را شناسایی کنند؛ پس بهترین کار این است که پدر و مادر خودشان وارد عمل نشوند و از روانشناس کودک برای پیدا کردن علت کمک بگیرند.

او اظهار کرد:والدین زمانی که به شیوه‌های نادرست در صدد شناسایی علت گوشه گیری فرزنداشان هستند بیشتر مشکل به وجود می‌آورند، زیرا با زمینه‌ها و علت‌ها آشنا نیستند کار را دشوار‌تر می‌کنند؛ به طور مثال ممکن است خانواده ایی به صورت ژنتیکی این زمینه را داشته باشند و زیاد اجتماعی نباشند؛ و با این تفکر که فرزنداشان گوشه گیر است شروع به انجام یک سری راهکار‌ها در فرزندشان کنند، که این خود بیشترین آسیب را به فرزندانشان می‌رساند.

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به این که اگر فرزندی دچار گوشه گیری شد در مرحله اول به روانشناس کودک مراجعه شود گفت:بهتراست والدین از راهکار‌هایی که کمک می‌کند که مسئله گسترده‌تر نشود استفاده کنند به طور مثال اگر فرزندتان رفتار‌های گوشه گیری و خجالت آوری از خود نشان می‌دهد به هیچ عنوان مورد تمسخر قرار نگیرد؛ زیرا تمسخر باعث می‌شود به کودک لطمه وارد شود و حالش را بدتر کند.

حسنی نیکو بیان کرد:والدین به خاطر داشته باشند که برای عدم ارتباط فرزنداشان با جامعه از سلاح سرزنش استفاده نکنند، زیرا این گزینه هم نتیجه عکس دارد، و این کار باعث از بین رفتن عزت نفس او می‌شوند، همچنین حواسمان باشد که نباید فرزندتان را با بقیه مقاسیه کنید و باید او را در جایگاه مختص به خود و با توانمندی‌های خودش ببینیم؛ زیرا اگر مقایسه صورت گیرد باعث خشم فرزندان می‌شود.

او تصریح کرد:عموما رفتار‌های خجالتی بودن کودکان بر می‌گردد به ضعیف بودن اعتماد به نفس آن‌ها که برای درمان این مورد هم ابتدا با علت آن را پیدا و سپس اقدام شود.

حسینی نیکو افزود: پس از شناسایی علت گوشه گیری کودکان باید رفتار‌هایی که باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفس فرزندان می‌شود را انجام داد که از جمله این رفتار‌ها می‌شود به دادن مسئولیت‌های کوچک در خانه، تایید شدن فرزند از طرف والدین و دور شدن توقعات و انتظارات بی جا در کودکان اشاره کرد.

او در پایان توصیه کرد:والدین احساس ترس را در کودکانشان کم کنند و به آن‌ها این آرامش را بدهند که هیچ خطری تهدیدشان نمی‌کند

 

منبع: افکار نیوز

مرتبط:

چگونه رفتار جنسی کودک خود را کنترل کنیم؟

آداب معاشرت در مهمانی و رستوران

تدوین برنامه حمایت از زندگی مستقل فرزندان بالای ۱۸ بهزیستی