آموزش آنلاین در دوران پساکرونایی ادامه خواهد یافت؟

محققان دریافتند که آموزش آنلاین و آفلاین در کنار هم می‌توانند برای تقویت یادگیری موثر باشند.

به نقل از ساینس، تعطیلی مدارس بعد از همه‌گیری بیماری کروناویروس، آموزش دانش‌آموزان را به سمت آموزش آنلاین تغییر داده است، اما آینده این نوع آموزش چه خواهد شد و آیا این نوع آموزش می‌تواند ادامه داشته باشد؟

بحران بیماری کووید -۱۹ باعث شد تا مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت حضوری نداشته باشند. در حال حاضر، بیش از ۱٫۲ میلیارد کودک از آموزش حضوری محروم شده‌اند.

البته این موضوع باعث نشد تا کودکان محروم از تحصیل شوند، بسیاری از معلمان با اشتیاق و نگرانی فراوان درباره آموزش، توانسته‌اند آموزش آنلاین را در پیش گیرند، اگرچه این نوع آموزش نسبت به آموزش همراه با تعامل در کلاس درس، اشکالاتی داشته، اما آموزش آنلاین از جهاتی بسیار برتر بوده است.

به‌عنوان‌مثال، تحقیقات نشان داده است که یادگیری آنلاین می‌تواند باعث حفظ بیشتر معلومات شود، زیرا دانش‌آموزان می‌توانند با سرعت خود یادگیری داشته باشند، دیگر زمانی برای رفت‌وآمد به کلاس را از دست نمی‌دهند و همچنین حواس‌پرتی کمتری نسبت به گذشته دارند.

در این شکی نیست که این اتفاق بسیار ناگهانی بوده و کودکان خانواده‌های کم‌درآمد و با شکاف تحصیلی را تحت تاثیر قرار داده است.

اما تعطیلی مدارس توانسته نتایج بسیار مثبتی نیز به همراه داشته باشد و سوال اینجاست که آیا برخی از این جنبه‌ها در دوران پساکرونایی نیز ادامه خواهند یافت یا خیر؟.

محققان اظهار کردند: پیشرفت در زمینه یادگیری آنلاین در گذشته هم بوده است.

قبل از همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ که باعث شد آموزش دانش‌آموزان به سمت یادگیری آنلاین پیش رود، فناوری آموزشی(به کارگیری وسایل و ابزار و استفاده از یافته‌های پژوهشی برای ارتقاء کیفیت یادگیری و فرایند آموزشی) به‌سرعت در حال رشد بود.

در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای استارتاپ‌هایی در نظر گرفته شد که متمرکز بر آموزش با استفاده از کنفرانس ویدیویی، نرم‌افزار یادگیری آنلاین و آموزش‌های مجازی بودند.

پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی آموزش آنلاین به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.

آموزش آنلاین معلمان را قادر ساخته تا از طریق گروه‌های گفت وگو، جلسات ویدیویی و همچنین ارائه ابزارهای آموزش با کلاس در تعامل باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آموزش آنلاین در نهایت به یک جزء لاینفک آموزش مدارس تبدیل خواهد شد.

بسیاری از معلمان توانستند ارتباطات خوبی را با سیستم‌های عامل آنلاین گزارش کنند و ادعا می‌کنند بعد از اتمام این همه‌گیری بازهم از این ابزارها استفاده خواهند کرد.

آیا آموزش در حال تغییر است؟

دسترسی به آموزش آنلاین، برای همه یکسان نبوده است، درحالی‌که ۹۵ درصد از دانش‌آموزان مدارس سوئیس، نروژ و اتریش به رایانه دسترسی دارند، تنها ۳۴ درصد از دانش آموزان در اندونزی به چنین مواردی دسترسی دارند.

بااین‌حال ، یادگیری آنلاین مزایای بسیاری داشته است، شاید این نوع آموزش، نتواند به‌طور کامل جایگزین آموزش سنتی شود، اما پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند تغییرات ساختاری مهمی به دنبال داشته باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:کوچ ناگهانی آموزش و پرورش به فضای مجازی