معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

« انجمن شاعران مرده » عنوان کتابی است که برای فیلمی به همین نام نوشته شده است و داستان آن از این قرار است که ،تاد اندرسون و دوستانش پسرانی هستند که به دبیرستان ولتون میروند تا خانواده هایشان از قبولی آن ها در کالج اطمینان داشته باشند،این دبیرستان قوانین سختی دارد و بسیار منظم است. پسر ها در چنین شرایطی به سختی می توانند باور کنند که زندگی می تواند چیز متفاوتی نیز داشته باشد. اما استاد جدید انگلیسی آن ها ، جان کیتینگ پر زرق و برق است، جان کیتینگ ، آن ها را به چالش می کشد تا “زندگی را خارق العاده جلوه دهند!” و به کمک دانش آموزان یک باشگاه مخفی تاسیس می کند که در آن ، عاری از محدودیت ها و انتظارات مدرسه و والدین ، می توانند احساساتشان را آزادانه بیان کنند. در این باشگاه کیتینگ پسران را به سمت سخنان بزرگی از بایرون ، شلی و کیتس سوق می دهد ، آن ها نه تنها زیبایی زبان را کشف می کنند ، بلکه اهمیت ساختن هر لحظه ی زندگی را نیز کشف می کنند. اما اعضای این باشگاه به زودی می فهمند که آزادی جدیدشان می تواند پیامدهای غم انگیزی نیز به همراه داشته باشد. آیا باشگاه و شخصیتی که از آن الهام می گیرند ، می تواند زیر فشار مقامات مصمم مدرسه برای از بین بردن رویاهای آن ها دوام بیاورد؟

فیلم «انجمن شاعران مرده» یک فیلم درام نوجوان آمریکایی به کارگردانی پیتر ویر است . داستان یک معلم انگلیسی را در سال ۱۹۵۹ بیان می کند که درمدرسه شبانه روزی محافظه کار ،ورمونت ، واقع در آکادمی والتون ، از طریق آموزش شعر به شاگردانش الهام می بخشد. این فیلم یک موفقیت تجاری بود و جوایز بی شماری از جمله نامزدی اسکار، بهترین کارگردانی ، بهترین تصویر و بهترین بازیگر نقش “رابین ویلیامز” را دریافت کرد. این فیلم برنده جایزه BAFTA برای بهترین فیلم شد، جایزه سزار بهترین فیلم خارجی و جایزه دیوید دی دوناتلو برای بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد .

داستان کتاب انجمن شاعران مرده در سال ۱۹۵۹ و در آمریکا می‌گذرد. بیشتر اتفاقات این داستان در دبیرستانی به نام ولتون اتفاق می‌افتد. در دبیرستان ولتون قوانین خشک و سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و اساسنامه‌ دبیرستان بر چهار شعار استوار است:

  1. سنت
  2. افتخار
  3. انضباط
  4. سرافرازی

در گردهمایی که هم برای شروع سال تحصیلی جدید و هم برای صدمین سال تاسیس دبیرستان ترتیب داده شده بود، مدیر مدرسه – آقای نولان – که مدیر سختگیر و منظمی‌ست، جان کیتینگ را به عنوان معلم جدید ادبیات مدرسه معرفی می‌کند.

معلم جدید برخلاف اساسنامه و قواعد ثابت مدرسه رفتار کرده و دانش آموزان را به تالار تشریفات مدرسه می‌برد و عکس‌هایی را به آن‌ها نشان می‌دهد که شصت، هفتاد سال پیش در وجود داشته‌اند و به آنها گوشزد می‌کند که دیگر زنده نیستند. این اولین درس بچه‌های مدرسه ولتون است: «مرگ آگاهی». بعد از درس مرگ‌ آگاهی، معلم شعری برای آن‌ها می‌خواند تا اهمیت استفاده از فرصت‌ها و لحظه حال را به آنان یادآوری کند:

شکوفه‌های سرخ را
همین حالا که می‌توانی
از جا برچین
زمان کهن سال
آرام در گذر است
همین گل که کنون به روی تو لبخند می‌زند
فردا روز
عمرش فانی خواهد بود. (کتاب انجمن شاعران مرده – صفحه ۳۲)

معلم جدید با اصول خاص خودش، بچه‌ها را از زندگی یکنواخت و سنتی مدرسه دور می‌کند و آینده‌ای را برای دانش‌آموزان ترسیم می‌کند که در دستان خود آن‌ها قرار دارد. کتینگ به بچه‌ها یاد می‌دهد با عصاره حیات و آگاهی مواجه شوند و با دیدی باز و گسترده به زندگی و اطراف خود نگاه کنند. حتی برای لحظه‌ای کوتاه هم که شده از عادات همیشگی خود دست بشویند و آن‌گونه زندگی کنند که خودشان می‌خواهند.

کتاب انجمن شاعران مرده

درباره ی نویسنده کتاب انجمن شاعران مرده:
نانسی هوروویتز کلاین باوم نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی است. او به عنوان نویسنده این رمان برای فیلم “انجمن شاعران مرده” شناخته شد، که وی آن را در سال ۱۹۸۹ بر اساس فیلمنامه تام شولمن نوشت.
بخشی از از کتاب انجمن شاعران مرده:

یاد خواهید گرفت طعم زبان و ادبیات کلمات رو مزه مزه کنید چون فارغ از همه حرف‌هایی که دیگران می‌گن، اندیشه و کلمات چنان قدرتی دارند که می‌تونن جهان را دگرگون کنند.

تو شعر می‌خونی چون عضوی از نژاد بشر هستی چون نژاد بشر، سرشار از شور و عشق و احساسه! پزشکی، قانون، بانک داری، این چیزها برای حفظ و ادامه‌ی بقای زندگی لازم‌ان. اما شعر، ادبیات، عشق و زیبایی چی؟ این‌ها چیزهایی‌ان که ما به خاطرش زنده‌ایم و نفس می‌کشیم!

اگر درباره‌ی چیزی اطمینان دارید خودتون رو مجبور کنید تا به اون از دریچه‌ی دیگه‌ای نگاه کنید. حتی اگه به نظرتون اشتباه یا احمقانه باشه. وقتی چیزی می‌خونید، فقط به این فکر نکنید که نویسنده چی می‌گه، بلکه زمانی رو صرف کنید و ببینید خودتون چی فکر می‌کنید. پسرها تلاش کنید تا صدای خودتون رو کشف کنید، هر قدر این زمان را به بعد موکول کنید احتمال این که اصلا به اون دست پیدا کنید، کمتر خواهد شد. به قول ثورو، اغلب آدم‌ها عمرشان در سکوت و نومیدی سپری میشه. چرا به این خاموشی تن بدیم؟ خطر کنید و قدم در راه‌های تازه‌تر بگذارید.

در وجود همه ما نیاز بزرگی هست که دوست داره پذیرفته و تایید بشه. اما باید به چیزی که در شما متفاوت و منحصر به فرد هست، اعتماد کنید حتی اگر عجیب و غریبه یا بقیه اون رو نمی‌پسندن. به قول فراست: «یک دو راهی در جنگل سر بر آورده بود و من جاده‌ای را در پی گرفتم که رد کمتری در آن نمایان بود و این همانی بود که راه را متفاوت می‌ساخت.»

نوشیدن عصاره‌ی هستی به این معنی نیست که نمک بپاشی روی زخم و خودت رو زجر بدی. جرات و جسارت حدی داره و احتیاط و حواس جمعی هم اندازه‌ای. آدمی هم عاقله که بدونه کجا باید اون‌ها رو به کار ببنده.

 مدیر نولان موقرانه اعلام کرد: «مشعل دانش را از پیر به جوان، دست به دست بگردانید.» و هر پسر، شمع بغل دستی اش را روشن کرد. «خانم ها و آقایان، فارغ التحصیلان ممتاز و دانش آموزان… امسال، سال ۱۹۵۹، بیانگر صدمین سال حضور آکادمی عالی ولتون است. یک صد سال پیش، در سال ۱۸۵۹، چهل ویک دانش آموز در همین مکان نشستند و سوال هایی از آن ها پرسیده شد که حالا از شما در شروع هر ترم تحصیلی پرسیده می شود. نولان به شکلی اغراق آمیز، مکثی کرد و آن گاه نگاهش را در فضایی که پر بود از چهره های جوان ترسیده و هیجان زده، این سو و آن سو گرداند. آن گاه غرّید: «آقایان! ارکان چهارگانه کدام اند؟» وقتی شاگردان، خبردار به پا خاستند، بی قراری پاها سکوت سنگین فضا را شکست. تاد اندرسن۴ شانزده ساله، از اندک دانش آموزانی که لباس فرم مدرسه را نپوشیده بود، وقتی باقی بچه ها به پا خاستند مردّد بر جای خود ماند. مادرش سقلمه ای به او زد تا از جا بلند شود. چهره اش افسرده و غمگین بود و چشمانش را غباری از خشم و آشفتگی پر کرده بود. در سکوت، پسرهای دور و برش را تماشا کرد که هماهنگ فریاد می زدند: «سنت! افتخار! انضباط! سرافرازی!»
کتاب انجمن شاعران مرده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب انجمن شاعران مرده رمانی جذاب و خواندنی درباره‌ی زندگی است. خواندن آن برای تمام دوست‌داران رمان‌های خارجی تجربه‌ای ناب و لذت‌بخش است.

مرتبط:

معرفی کتاب خطای ستارگان بخت ما

معرفی کتاب مردی به نام اوه

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی