معلمی؛ بارش باران بر کویر خشک اندیشه است

معلمی آغاز بی پایان و وجود بی کرانی است که هم چون باران بر کویر خشک اندیشه می بارد و مکتب عشق را در روزهای اول تحصیل می آموزد و با هدف عشق و ایثار، هزاران خفته را بیدار می کند.

معلم در مقام پیامبری خود در طول تاریخ در عرصه ی تعلیم و تربیت، زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند.

معلمی بهترین مسیر ادای دین به جامعه است

میلاد کریمیان، از دانشجویان برتر استان در گفت و گو با ایسنا می گوید: شغل معلمی را با توجه به اینکه، شغل انبیا الهی علیهم السلام بوده است انتخاب کردم تا بتوانم در این مسیر مقدس به فرزندان مملکت خود خدمتی کرده باشم.

وی می افزاید: طبق فرموده شهید رجایی، معلمی با عشق درآمیخته است و به عبارتی عشق است، عشق به آگاه کردن فرزندان و عشق به پیشرفت و آینده سازی کشور.

به عقیده این دانشجو، با توجه به اینکه هر کسی که در این بوم و بر زندگی می کند، در مقابل آن دَینی به گردن دارد، معلمی بهترین مسیر ادای دین است و به همین دلیل آن را انتخاب کرده است.

وی ادامه می دهد که روز معلم از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است زیرا این روز، روز علم و دانش و پیشرفت و آگاهی مملکت، است که در تقویم یادآور مقام و منزلت معلمان و اهمیت آنها در آینده سازی مملکت است که به عنوان یادآوری این مقام به مردم می تواند نقش بسیار برجسته‌ای داشته باشد تا قدر معلمان را بیشتر بدانند و از جایگاه و اهمیت آنها باخبر شوند، و نیز فقط با یک عرض تبریک ساده از طرف دانش آموزان، صمیمیت بیشتری بین معلمان و شاگردانشان ایجاد می شود.

حاکمیت نگاه ایدئولوژیک و غیرتخصصی از آفات اصلی حوزه‌ی تعلیم و تربیت است

دکتر امیر سجادی از معلمان برجسته و موفق شهرستان سقز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: معلمی مجموعه‌ای از مهارت‌های فردی و تخصصی است که به سبب ارتباط آموزشی و عاطفی با فراگیران بسیار فراتر از یک شغل قرار می‌گیرد و به تبع آن مسئولیت‌های فراوانی را بر دوش می‌کشد. بر این اساس، بنده معلم را یکی از ارکان توسعه در ابعاد گوناگون آن در هر کشوری می‌دانم.

سجادی افزود: نمی‌توان به سادگی از رضایت شغلی و نیز وجوه مثبت یا منفی آن سخن گفت! در کل و به صورت شخصی از شغلم به عنوان معلم راضی هستم اما از بی‌توجهی و سهل‌انگاری در قبال معیشت و شأن بایسته‌ی معلمان رضایت چندانی ندارم.

وی بیان کرد: سخن از میزان موفقیت و عملکرد هر معلمی را می‌بایست از جامعه‌ هدف یعنی دانش‌آموزان به پرسش کشید. زیرا این گروه است که می‌تواند میزان تأثیرگذاری و یا عدم موفقیت معلمش را در زندگی علمی و اجتماعی خود مورد ارزیابی قرار دهد.

این معلم با تجربه، عمده‌ترین چالش بر سر راه معلم و نظام آموزش و پرورش را سردرگمی در میان آن‌چه که می‌خواهد و آن‌چه که متناسب با انتظارات و واقعیت‌های زندگی اجتماعی است ذکر و عنوان کرد: حاکمیت نگاه ایدئولوژیک و غیرتخصصی از آفات اصلی حوزه‌ی تعلیم و تربیت است.

وی خاطرنشان کرد: آرزومندم نظام تعلیم و تربیت از آزمون ساختن انسان‌های صاحب عزّت، مسئولیت‌پذیر، خلّاق، پرسش‌گر و متعهد در قبال جامعه و جهانی که در آن می‌زیند، سربلند بیرون بیاید.

جامعه در هر زمان و هر مقطعی به معلم‌خوب نیاز دارد

دکتر ایوب نقشبندی، از اساتید دانشگاه فرهنگیان به خبرنگار ایسنا گفت: امروزه شغل معلمی که جزو شغل های برتر و مورد توجه جامعه است با چالش هایی از جمله مشکلات مالی و رفاهی، عدم شناخت حقیقی تشخص و مقام معلمی در جامعه و مواضع اجرایی ترفیعات و ارتقاء شغلی مواجه است.

وی، افزود: رفع مشکلات مالی و رفاهی با ارائه برنامه ریزی های قابل اجرا، توجه به موقعیت شغلی معلمان که تربیت کننده نسل آینده و جوان جامعه هستند و برداشتن موانع ترفیعات و ارتقاء شغلی همچون سایر کارکنان دولت می تواند راهکارهای خوبی برای رفع مشکلات این قشر ارزشمند و دلسوز جامعه باشد.

دکتر نقشبندی در رابطه با ویژگی های معلم خوب عنوان کرد: هرکسی که معلم شده است با هدف خوب بودن این شغل را پذیرفته است؛ معلم توانا و ناتوان، تفاوت های زیادی دارند؛ معلم توانا معلمی است که در وهله اول درون و روانش با حس خوب معلم شدن همراه باشد.

وی تاکید کرد: معلم توانا باید عالم به علم و دانش باشد، علم هم ضامن موفقیت در جلب توجه دانش آموزان و تعامل با آنهاست.

به گفته این استاد دانشگاه، نداشتن معلومات کافی، عدم علاقه به شغل معلمی و ناتوانی در کلاس داری از جمله مواردی هستند که معلم را در امر تدریس ناتوان می کند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه در هر زمان و هر مقطعی به معلم‌خوب نیاز دارد و صاحبان امر باید درصدد پرورش معلمان توانا برای مقاطع خاص تحصیلی باشند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ایجاد شرایط خاص برای پرورش و تربیت معلمان توانا، که این مهم بر عهده دانشگاه فرهنگیان گذاشته شده است، می تواند نیاز جامعه به معلمان ارزشمند و توانا را برطرف کند.

یکی از نهادهای مهم آموزش و پرورش هر جامعه سازمانی است که در آن معلمان مورد نیاز دوره های مختلف تحصیلی تربیت می شوند، زیرا محصول این نوع سازمان ها معلمانی هستند که نقطه آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی اند و قادرند با دانش و مهارتی که کسب کرده اند چهره سازمان آموزشی را دگرگون سازند و فضای مدارس را به فضای محبت، رشد و بالندگی روح افزا و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال عناصر فرهنگی به نسل نوخاسته و اعمال روش های مناسب تربیتی، موجبات رشد شخصیت کودکان و نوجوانان را فراهم سازند.

نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آن متصور است، سرمایه گذاری به منظور تربیت و تامین این رکن مهم تعلیم و تربیت، بهترین و سودمندترین نوع سرمایه گذاری است.

با توجه به همین اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانی می باشد و معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد وخلاق برای جامعه تربیت نماید، به این ترتیب زمینه مناسب جهت رشد جامعه در تمامی ابعاد آن فراهم می آید.

منبع: ایسنا