زمین پاک و فریادی که باید شنیده شود

زمین پاک پیش تر از آن که به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود باید مورد توجه قرار گیرد و نجوای حال ناخوش آن پیش از آنکه به فریاد تبدیل شده باید شنیده شود.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می شود تا به همه مردم، یادآوری شود سیاره زمین را فراموش نکنند و در نگهداری از آن مسوولانه رفتار کنند.

مسئله آلودگی زمین از عمده ترین مسایل محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران این حوزه در سراسر جهان است، مسئله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

بازیافت یا بازگردش انرژی و مواد می تواند دگرگونی و تحولی آنچنان شگرف در زمین به ارمغان آورد که نه تنها ظرفیت کره زمین را برای همه موجودات و از جمله انسان بالا برد، بلکه روشی خردمندانه و همگام با طبیعت است، با افزایش جمعیت جهان و گسترش صنایع، استفاده انسان از مواد مصرفی رو به افزایش گذاشته است و متعاقب آن ازدیاد ضایعات و پسماندهای محیط زیست بیشتر شده است.

در بین انوع زباله، پلاستیک ها غوغای بیشتری در محیط زیست به پا کرده اند، بزرگداشت هفته زمین پاک امسال با شعار “سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک” انجام می شود.

پلاستیک ها به علت قابلیت های فراوان و قیمت ارزان به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و با وجود اینکه در سال‌های اخیر شعارها و کمپین‌های متعددی برای مصرف کمتر از آنها به راه افتاده است اما هنوز هم در نواحی گوناگون انواع کیسه‌های پلاستیکی و بطری‌های رها شده همچون وصله‌ای نازیبا بر تَن طبیعت به شمار می روند.

کیسه‌های پلاستیکی به علت مصرف روزانه و عمومی آنها و تقریبا استفاده به صورت یکبار مصرف و تبدیل سریع به زباله‌های غیرقابل بازیافت و حتی کثیف مشکلات بسیاری برای محیط زیست به وجود آورده‌اند زیرا هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دورریخته می‌شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند.

تولید روزانه ۲۵۰ تن زباله در شهرستان بروجرد

مدیر پسماند شهرداری بروجرد در گفتگو با ایرنا گفت: روزانه در شهرستان بروجرد ۲۵۰ تن زباله خانگی تولید می شود که این مقدار در مناسبت ها و آیین ها تا ۲ برابر نیز افزایش می یابد.

سپهر دارایی اظهار داشت: همچنین روزانه ۲۰ تن زباله بیمارستانی نیز در شهرستان بروجرد تولید می شود.

مدیر پسماند شهرداری بروجرد یادآور شد: تنها در شهر بروجرد روزانه ۲۰۰ تن زباله خانگی تولید می شود که کاهش این میزان از زباله نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.

آموزش راهی برای کاهش زباله

یکی از راهکارها برای کاهش زباله در طبیعت، فرهنگ سازی با استفاده از آموزش در میان مردم است در این خصوص رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: در روز جهانی زمین پاک به همه مردم روی زمین یادآوری می شود در حفاظت از محیط زیست کوشا باشند، روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که باهدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شد.

مسعود سعات فر افزود: به همین دلیل باید محتواهای آموزشی مرتبط با راهکارهای حفظ محیط زیست متناسب با همه رده‌های سنی و به فراخور توانایی در درک مسائل صورت گیرد و در اختیار شهروندان قرار داده شود تا با تغییر در رفتار عمومی، مقدار مصرف پلاستیک کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: زمین به عنوان گهواره و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه های متنوع جانوری، همواره باپیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض خطر و آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه دنیا به چالش خواهد کشید.

وی بیان کرد: زندگی کردن در محیط های آلوده به انواع آلاینده ها، زباله ها، پسماندهای صنعتی و خانگی در کنار آلودگی های صوتی، همه و همه به عنوان تهدیدی برای اکوسیستم ها و نیز محیط زیست شهری؛ مخاطره آمیز ترین نوع زندگی در عصر حاضر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد اضافه کرد: با توجه به اهمیت محیط زیست سالم در زندگی امروز، نقش فرهنگ سازی در کاهش آسیب های حاصل از تخریب ها و آلاینده های رو به گسترش شهرها، کمتر از خدمات دستگاه های اجرایی و شهری نیست و می تواند در نهادینه ساختن باور، پاک بودن و پاک زیستن را برای نسل های آینده نقشی انکار ناپذیر ایفا کند.

سعادت فر اضافه کرد: در راستای فرهنگ سازی و استفاه از توان بالقوه آحاد مردم و سازمانهای مردم نهاد، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد نیز بر اساس تقویم زیست محیطی هرساله برنامه هایی برای بزرگداشت مناسبت های زیست محیطی از جمله روز زمین پاک اجرا می کند.

وی با بیان اینکه بزرگداشت هفته زمین پاک امسال با شعار “سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک” انجام خواهدشد، گفت: عمده فعالیت های بزرگداشت روز زمین پاک درشهرستان بروجرد  شامل رهاسازی پرندگان تیمارشده در دامان طبیعت، درج پوستر و شعار هفته زمین پاک در فضای مجازی، نواختن زنگ زمین پاک دریکی از مدارس شهرستان بروجرد، مکاتبه با شهرداری ها جهت نصب بنر در سطح شهر با شعار هفته زمین پاک و پاکسازی اطراف باغ فدک با حضور مسوولان و سازمانهای مردم نهاد است.

سعادت فر یادآور شد: آموزش کودکان و نوجوانان در سنین پایین و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست، پیشگیری از تخریب طبیعت و ایجاد حساسیت در میان مردم، تغییر رفتار، سبک زندگی و تغییر نگرش انسان ها در جهت نگهداری بهینه از محیط زیست از جمله راهکارهایی به شمار می رود که می تواند در حفاظت از محیط زیست نقشی موثر داشته باشند.

برای نخستین بار ایده نامگذاری چنین روزی در سراسر جهان را در ۱۹۶۹ میلادی جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.

اوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد، بدین ترتیب روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی مغتنم برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

در قانون اساسی ایران و در اصل پنجاه آن در مورد اهمیت محیط زیست آمده است: در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد، در این جمله نکات بسیار مهمی نهفته است که اگر به طور دقیق براساس این اصل مهم قانون اساسی کارها انجام شوند، مشکلات محیط زیستی به میزان بسیار زیادی کاسته خواهد شد، زیرا برپایه این قانون فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن همراه باشد، ممنوع است.

منبع: ایرنا