مصرف خودسرانه دارو ممنوع

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور ما مرسوم شده است، استفاده خودسرانه دارو می‌تواند باعث تخفیف موقت علایم بیماری شود اما گاهی مصرف خودسرانه دارو باعث تداخلاتی می‌شود که گاهی عوارض بسیار خطرناکی دارد.

دکتر احسان عالی با اشاره به مصرف خودسرانه دارو توسط مردم، تصریح کرد: دراین‌خصوص گفت: اغلب مردم به علت بی‌اطلاعی از تداخلات دارویی خودسرانه دارو مصرف می‌کنند که این امر موجب بروز تداخلات فراوان دارو با دارو و دارو با غذا می‌شود.

وی افزود: این تداخلات دارویی نه‌تنها می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده حیات باشد بلکه می‌تواند هزینه‌های گزافی را به بدنه نظام سلامت کشور تحمیل کند؛ مصرف خودسرانه دارو می‌تواند باعث بروز ازدیاد حساسیت و تغییرات فیزیولوژیکی در فرد شود.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، این داروشناس بیان کرد: استفاده از یک دارو به توصیه اعضای خانواده یا سایرین نادرست است، چراکه فرد توصیه‌کننده توانایی تشخیص بیماری و ارائه درمان را ندارد؛ توصیه افراد غیر کارشناس می‌تواند مخاطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: خاصیت و عملکرد یک دارو همیشه و در افراد با شرایط متفاوت یکسان نیست و حتی می‌تواند عوارض زیادی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد بنابراین تجویز دارو باید منطقی باشد، تجویز منطقی دارو یعنی اینکه داروی مناسب توسط پزشک یا متخصص برای بیماری خاص و در زمان معین تجویز شود.

عالی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر تجویز منطقی دارو یعنی اینکه پزشک بر اساس تشخیص بیماری و ارزیابی سیر بیماری برای یک بیمار مشخص، یک داروی خاص را با شکل دارویی و دوز مناسب تجویز کند.

وی تأکید کرد: برخی خانواده‌ها به طور خودسرانه به کودکان خود دارو می‌دهند و گمان می‌کنند که به کودک خود کمک کرده‌اند این در حالی است که این موضوع به‌هیچ‌وجه مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح علمی نیست و از لحاظ اخلاقی بر خلاف اصول و قوانین حقوق بشری است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: ممکن است تجویز داروی اشتباه به کودک گاهی تهدیدکننده حیات او باشد یا مخاطرات مشابهی داشته باشد، در خصوص داروهای گیاهی نیز همین امر وجود دارد و اگر هر ماده‌ای بیشتر از حد نیاز مصرف شود قابلیت تبدیل‌شدن به یک سم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: حتی آب هم در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند مسمومیت ایجاد کند بنابراین مصرف خودسرانه هر چیزی خطرناک‌تر است و در این میان دارو خطرناک‌تر است؛ در این میان مصرف هرگونه دارو در دوران بارداری باید به تشخیص پزشک معالج باشد، باتوجه‌به بروز احتمالی عوارض دارویی در دوران بارداری، مصرف خودسرانه دارو در این دوران کاری پرمخاطره است که می‌تواند حیات جنین را به خطر بیندازد.

عالی تاکید کرد: مصرف برخی داروها در دوران بارداری موجب بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و حتی مرگ‌ومیر جنین شده است، سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قوانین سختگیرانه‌ای برای مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی وضع کرده که بر اساس آن به برخی داروها در زمان بارداری و شیردهی مجوز مصرف داده و به برخی دیگر مجوز مصرف نداده است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی تجویز منطقی دارو رابطه مستقیمی با هزینه‌های درمان دارد به‌طوری‌که تجویز درست و منطقی دارو به همراه تشخیص بیماری و درمان مناسب می‌تواند هزینه‌های درمان را کاهش دهد. درمان نادرست یا تجویز اشتباه دارو نه‌تنها موجب طولانی‌تر شدن سیر بیماری می‌شود، بلکه موجب افزایش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.

منبع: ایسنا