تغذیه ناکافی، شایع ترین علل توقف رشد کودک

 مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از معیارهای مهم در سلامت کودکان، ارزیابی رشد آن ها است، علل توقف شد در کودکان را برشمرد و گفت: داشتن وزن و قد مطلوب برای کودکان به ویژه در دو سال اول زندگی بسیار حائز اهمیت است.

نسرین علیزاده با اشاره به اینکه شایع ترین علل توقف رشد، تغذیه ناکافی است، افزود: غذا خوردن ناکافی یا خوردن غذاهایی که فاقد مواد مغذی محرک رشد هستند، عفونت های مکرر یا مزمن یا بیماری هایی که باعث کاهش دریافت یا جذب ضعیف مواد مغذی می شوند از عوامل توقف رشد کودک است.

وی با اشاره به اینکه مراقبت ناکافی از کودک نیز در رشد کودک تاثیرگذار است، شایع ترین علل رشد نامطلوب در کودکان را عوامل مربوط به خانواده، غذای ناکافی، شیردهی نامناسب و بیماری و عفونت برشمرد.

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در عوامل خانوادگی، مواردی که مربوط به مادر می‌شود از جمله تغذیه نامناسب در زمان قبل از بارداری، بارداری و شیردهی، کوتاه قدی مادرزادی و عفونت و بیماری تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه بارداری در نوجوانی به دلیل نیازهای مراقبتی رشد مادر، باعث اختلال در دسترسی به مواد مغذی برای جنین می شود، گفت: همچنین فاصله کم تولد دو کودک پیامدهای منفی برای مادر و کودک دارد؛ چرا که فاصله کم بین دو بارداری خطر کمبود ذخایر مادر را در بارداری های بعدی افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه محیط خانه نیز در علل توقف رشد کودکان نقش دارد، افزود: فعالیت ناکافی کودک، تامین نامناسب آب و سرویس بهداشتی، تنوع غذایی پایین و دریافت ناکافی غذاهایی با منبع حیوانی، دادن غذای رقیق به طور مداوم به خاطر ترس از خفگی نوزاد، دریافت پایین انرژی از مواد غذایی و… از جمله این عوامل هستند.

علیزاده در خصوص شیردهی نامناسب اظهار کرد: شروع با تاخیر شیردهی، عدم شیردهی انحصاری با شیر مادر و توقف زودهنگام شیردهی و همچنین بیماری و عفونت کودک از جمله عفونت روده ای، اسهال، انتروپاتی محیطی، انگل، عفونت  تنفسی، مالاریا، کاهش اشتها در اثر بیماری و التهاب در توقف رشد کودکان موثر است.

وی تأکید کرد: والدین گرامی می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی به محل سکونت خود وضعیت رشد فرزند خود را بررسی نمایید و در صورتی که کودک دچار کوتاه قدی یا کم وزنی بود با مراجعه به پزشک و کارشناس تغذیه آموزش‌ها و درمان های لازم را جهت بهبود رشد کودک خود دریافت کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نمایشگاه کتاب با موضوع تغذیه