کتاب‌های مفید به انسان هویت می‌دهد

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتاب، معلم و راهنما برای همه مردم است و وقتی دایره ذهنی انسان با کتاب‌های مفید و سازنده تشکیل شود، ذهن پرورش یافته و پربار می‌شود.

ایرج صادقی، در رابطه با دوره‌های کتابخوان ماه در استان زنجان، اظهار کرد: کتابخوان ماه همانند گذشته به صورت ماهانه در استان اجرا می‌شود و در راستای این طرح ماهانه چهار عنوان کتاب تعیین شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شود که این کتاب‌ها متناسب با مناسبت‌های هر ماه انتخاب شده و برای همه سنین معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌های معرفی شده در طرح کتابخوان ماه در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: از کتاب‌های کتابخوان ماه در نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای و مسابقات استفاده می‌شود، در بخش کودک نیز کتاب‌های مرتبط با این گروه سنی در بحث قصه‌گویی استفاده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تا حدی که در حد توان باشد کتاب‌های هر ماه را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنیم، البته خلاصه کتاب‌ها نیز منتشر می‌شود تا حداقل افرادی که نمی‌توانند کل یک کتاب را بخوانند، خلاصه آن را مطالعه کنند، تصریح کرد: مطالعه کتاب‌های مفید و سازنده به انسان هویت داده و راه درست زیستن را به افراد می‌آموزد.

صادقی در رابطه با اهداف طرح کتابخوان ماه، ادامه داد: کتاب یک معلم و راهنما برای همه مردم است و وقتی دایره ذهنی انسان با کتاب‌های مفید و سازنده تشکیل شود، ذهن پرورش یافته و پربار می‌شود و مطالعه کتاب در اقتصاد جامعه، خانواده و فرهنگ عمومی خانواده موثر است. همچنین کتاب باعث افزایش آگاهی و دانش می‌شود و مطالبات شهروندی را نیز افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه آیین ما با خواندن آغاز شده و در احادیث دینی نیز به کسب دانش تا دورترین نقاط توصیه شده‌ است، عنوان کرد: کتابخانه به گروه خاصی تعلق ندارد و همه باید با کتاب زندگی کرده و در جامعه نیز کتاب به عنوان نیاز تلقی شود. انواع مسابقات کتابخوانی، محافل ادبی، نقد کتاب، معرفی کتاب، قصه‌گویی، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی جزو فعالیت‌هایی است که در کتابخانه‌های استان انجام می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت کتابخانه‌های استان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر همهی کتابخانه‌های استان باز بوده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خدمات حضوری و غیرحضوری خود را برای اعضا ارائه می‌دهند.

منبع: ایسنا