موزه “اریگامی” در دالاهو راه اندازی می‌شود

رئیس گروه امور موزه های میراث فرهنگی استان کرمانشاه از در دستور کار قرار گرفتن راه اندازی موزه اریگامی در شهرستان دلاهو خبر داد.

اکرم طهماسبی در گفت و گویی، اریگامی را همان هنر تا کردن کاغذ و ساخت اشکال مختلف از آن دانست و اظهار کرد: امروزه هنر اریگامی در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته و بویژه کودکان به عنوان یک سرگرمی به آن می پردازند.

وی با بیان اینکه در کشور و استان ما نیز این هنر طی سالهای گذشته با اقبال مواجه شده، عنوان کرد: بهروز همت پور و فرشید سبحانی از جمله اعضای فعال انجمن اریگامی ایران در استان کرمانشاه هستند که در شهرستان دالاهو زندگی می کنند و اکنون تصمیم به راه اندازی موزه اریگامی گرفته اند.

رئیس گروه موزه های استان کرمانشاه از تصمیم این دو هنرمند برای راه اندازی موزه اریگامی در شهر کرندغرب با همکاری میراث فرهنگی استان خبرداد و گفت: در این راستا برنامه ریزی های لازم انجام شده و پیش بینی لازم برای راه اندازی این موزه به مساحت ۱۰۰ متر مربع را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: طبق برنامه قرار است در این موزه آثار اریگامی فرشید سبحانی و نیز احجامی که در انجمن اریگامی ایران قرار دارد مانند احجام آثار تاریخی ایران همچون پاسارگاد، تخت جمشید و … را جمع آوری و در این موزه به نمایش بگذاریم.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در این موزه همچنین علاوه بر آموزش هنر اریگامی، آثاری که در آن ساخته می شود نیز برای فروش به معرض نمایش در خواهند آمد.

به گفته این مسئول، از  آنجایی که آثاری که در هنر اریگامی ساخته می شوند، از کاغذهای بازیافتی است، بنابراین از این هنر به عنوان نماد توجه محیط زیست هم یاد می شود.

وی در ادامه گفت: این هنر ریشه ای ژاپنی دارد و درنای کاغذی هم معروف ترین نماد آن محسوب می شود.

وی با بیان اینکه درنای کاغذی به دنبال داستانی در ژاپن به عنوان نماد صلح شناخته می شود، افزود: در جریان بمباران اتمی شهر هیروشیما توسط نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم، دختر بچه دوساله ژاپنی به نام ساداکو ساساکی در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفته و به بیماری سرطان خون مبتلا می شود.

رئیس گروه امور موزه های میراث فرهنگی کرمانشاه ادامه داد: این دختر تا سن ۱۲ سالگی با بیماری خود دست و پنجه نرم می کند و زمانی که در بیمارستان بستری است، به توصیه دوستان خود شروع به ساخت درناهای کاغذی می کند، چراکه طبق یک افسانه ژاپنی گفته می شود که اگر فرد بیماری هزار درنای کاغذی بسازد، بهبود پیدا می کند.

وی افزود: ساداکو پس از اینکه ۶۴۴ درنا می سازد و روی بال های آنها جملاتی در مورد صلح می نویسد، در بیمارستان جان خود را از دست می دهد، بنابراین دوستانش کار نیمه تمام او را ادامه می دهند و بقیه درناها را می سازند و در نهایت همه آنها را همراهش دفن می کنند و از آن روز تاکنون درنای کاغذی به عنوان  نماد صلح در دنیا شناخته می شود.