۸.۵ درصد افراد بالای ۲۵ سال قزوین دیابت دارند

 کارشناس ارشد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: هشت و نیم درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در استان قزوین مبتلا به دیابت هستند و ۵۰ درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

فاطمه ناجی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از ۴۶۳ میلیون نفر از مردم ۲۰ تا ۷۹ سال جهان مبتلا به دیابت هستند پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

وی ادامه داد: بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند سالانه چهار و نیم‌میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و از طرف دیگر ۳۷۴ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله مؤثر اغلب آن‌ها به دیابت مبتلا خواهند شد در کشور ما بیش از پنج و نیم‌میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند.

کارشناس ارشد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: هشت و نیم درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در استان قزوین مبتلا به دیابت هستند و ۵۰ درصد آنان از بیماری خودآگاه نیستند تاکنون ۴۲ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف کند.

ناجی تشریح کرد: بیماری دیابت، شایع‌ترین بیماری ناشی از اختلال‌های غدد و متابولیک است، در این بیماری میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی است. در صورت عدم درمان به‌موقع و مناسب، بالا بودن میزان قند خون باعث بروز اختلالاتی در اندام‌های حیاتی بدن مانند قلب، چشم، کلیه و مغز خواهد شد. با تشخیص به‌موقع و درمان مناسب می‌توان از عوارض بیماری دیابت پیشگیری کرد. پر ادراری، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی، تاری دید و خارش پوست از شایع‌ترین علایم بیماری دیابت هستند.

وی اعلام کرد: دیابت به ۲ دسته نوع یک و ۲ تقسیم‌بندی می‌شود و علاوه‌برآن دیابت بارداری نیز وجود دارد؛ در دیابت نوع یک، سلول‌های پانکراس تخریب شده و لوزالمعده قادر به ساختن انسولین نیست اکثر مبتلایان به دیابت نوع یک را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند افراد مبتلا برای درمان بیماری باید انسولین تزریق کنند.

کارشناس ارشد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین متذکر شد: دیابت نوع ۲ شایع‌ترین نوع دیابت است و اغلب در افراد بالای ۳۰ سال مشاهده می‌شود افراد مبتلا نسبت به انسولین مقاوم بوده و به طور معمول کمبود نسبی انسولین نیز دارند اغلب افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چاق هستند و بیمارانی هم که طبق معیار تعیین شده چاق نباشند در ناحیه شکم تجمع چربی دارند.

وی گفت: دیابت بارداری نیز ممکن است طی دوران بارداری بیشتر از ماه‌های پنجم بارداری ایجاد شده و با ختم بارداری خودبه‌خود بهبود پیدا کند در این افراد احتمال ابتلا به دیابت در آینده بیشتر است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند؟

ناجی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، اضافه کرد: در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که تمام مردان و زنان بالای ۳۰ سال که حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشند در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، افرادی که اضافه‌وزن دارند و یا چاق هستند، افرادی که پدر مادر خواهر و یا برادر آنها سابقه ابتلا به دیابت دارند، افرادی که فشارخون ۱۴ روی ۹ میلیمتر جیوه دارند، زنانی که سابقه دو بار یا بیشتر سقط خودبه‌خودی و یا سابقه مرده‌زایی و یا سابقه به‌دنیاآوردن نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم دارند، زنانی که در یکی از بارداری‌های قبلی خود سابقه دیابت حاملگی دارند و زنان باردار در هر گروه سنی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی اظهار کرد: بیماران مبتلا به دیابت، به علت ضعف سیستم ایمنی بیشتر دچار عفونت‌های شده و احتمال شدید بودن عفونت در آنها بیشتر است. در این شرایط، هرچه وضعیت کنترل قند خون بهتر باشد، سیستم ایمنی بدن بهتر می‌تواند با عفونت ایجاد شده، مقابله کند. باتوجه‌به شیوع بیماری کووید ۱۹ احتمال بروز بیماری کرونا در افراد دیابتی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر است و در صورت ابتلا شدت و طول مدت ابتلا در این افراد بیشتر است.

کارشناس ارشد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در توصیه به بیماران دیابتی در زمان شیوع کرونا تشریح کرد: تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوید. فعلاً در میهمانی شرکت نکنید و به سفر نروید. در صورت ضرورت خروج از منزل، از ماسک استفاده کنید و تا جایی که ممکن است، در محل‌های شلوغ حاضر نشوید. در صورت داشتن علایمی مانند تب، سرفه و مشکل تنفسی دراسرع‌وقت با پزشک معالج یا مراقب سلامت مشاوره کنید. در صورت داشتن علامت‌های بیماری، از ماسک استفاده کنید.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نکته، شست‌وشوی مناسب دست‌ها با آب و صابون و خشک‌کردن آنها با دستمال کاغذی است. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی‌کنندهٔ دست که حاوی الکل ۷۰ درصد استفاده کنید. با دیگران دست ندهید و روبوسی نکنید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با قسمتی از بازو بپوشانید. از لمس صورت خود با دست‌های کثیف خودداری کنید. غذا، عینک، حوله و غیره را به‌صورت اشتراکی استفاده نکنید. بیماران همیشه حداقل برای مدتی داروی ذخیره داشته باشند تا تعداد دفعات مراجعه به داروخانه کمتر شود و به‌این‌ترتیب تا حدودی می‌توان از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کرد.

ناجی متذکر شد: طبق دستور پزشک معالج برای کنترل بیماری خود به پزشک مراجعه کنید، برای سؤالات و مشکلات غیراورژانسی پزشکی، از طریق تماس تلفنی طبق هماهنگی با پزشک معالج یا مراقب سلامت اقدام کنید.

وی خاطرنشان کرد: داروهای دیابت و فشارخون را به‌طور منظم مصرف کرده و سعی کنید کنترل قند خون در بهترین وضعیت باشد. از تغییر در مقدار دارو به طور خودسرانه خودداری کنید.

ناجی گفت: آزمایش قند خون هر سه ماه یکبار و یا طبق دستور پزشک معالج انجام شود. در صورت امکان دستگاه اندازه‌گیری قند خون (گلوکومتر) تهیه کرده و به‌طور مرتب میزان قند خون را در منزل اندازه‌گیری کنید و در صورت عدم کنترل قند خون به پزشک یا مراقب سلامت اطلاع دهید. همچنین فشارخون خود را به‌طور مرتب اندازه‌گیری کنید.

وی مطرح کرد: رژیم غذایی توصیه شده شامل پرهیز از مصرف مواد قندی، سرخ شده، فست‌فودها استفاده بیشتر از سبزیجات و فیبر و مواد غذایی سالم و نوشیدن آب به میزان کافی را رعایت کنید. بایستی فعالیت بدنی طبق توصیه پزشک معالج در داخل منزل در این دوران نیز ادامه یابد و از استعمال دخانیات و الکل پرهیز شود.

کارشناس ارشد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: مراقبت از پا به‌صورت شستشوی روزانه پاها، کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها، استفاده از جوراب تمیز، نخی و ضخیم، استفاده از دمپایی و کفش راحتی در منزل، معاینه و بررسی دقیق پاها از نظر وجود قرمزی، تورم، تغییر رنگ، زخم، ترک‌خوردگی و ترشح اطراف ناخن انجام‌گرفته و در صورت وجود هرکدام از علائم ذکر شده به پزشک معالج مراجعه کنید.

ناجی در پایان گفت: توصیه به شهروندان عزیز بالای ۳۰ سال باید بگوییم که جهت آگاهی از وضعیت سلامتی خود و انجام رایگان آزمایش قند و چربی خون به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

درمان دیابت با حذف سلول‌های ناکارآمد