اضطراب ابدی کودکان با تماشای چند سکانس

تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیون برای کودکان جنبه تفریح و سرگرمی دارد و البته که بر قوه تخیل‌شان هم اثرگذار خواهد بود. بنابراین، پدر و مادرها باید در نظر داشته باشند که چه برنامه‌ای مناسب سن و روحیه کودک‌شان است و می توانند به او اجازه بدهند تا آن را برای پر کردن اوقات فراغتش، تماشا کند. گاهی دیده می‌شود که والدین با عنوان کردن این مسئله که این فیلم صحنه غیراخلاقی، خشن و … خاصی ندارد پس مشکلی ندارد و کودکم می‌تواند آن را ببیند ، مجوز تماشای فیلم ترسناک را صادر می‌کنند. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

 روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: به عنوان یک پدر یا مادر، لازم است شما بدانید که دیدن فیلم‌های ترسناک و خشن به شدت بر روان کودک آسیب می‌رساند زیرا کودکان نمی‌توانند دنیای خیال و واقعیت را از هم به خوبی تشخیص دهند. بنابراین تماشای چنین محتواهایی، ایجاد دلهره و اضطراب در کودک می‌کند و حتی کودکان ممکن است دچار واکنش‌های اضطرابی طولانی مدت شوند و چون نمی‌توانند از ترس و اضطراب خود حرف بزنند، ممکن است دچار بیقراری، پرخاشگری، مشکلات در خواب، اشتها، شب ادراری و … شوند.

ذهن کودک تا مدت‌ها درگیر خواهد شد

همان‌طور که مطرح شد تماشای فیلم و انیمیشن ترسناک آثار منفی و جبران‌ناپذیری بر سلامت جسم و روان کودکان می‌گذارد. بعضا مشاهده می‌شود تا مدت‌ها ذهن و فکر کودک درگیر صحنه‌های خشن و ترسناک فیلم‌ها می‌شود و این مسئله به شدت موجب اختلالات خواب و بی‌خوابی خواهد شد و تاثیر مستقیمی بر رشد آن‌ها می‌گذارد.

بیش‌فعالی و تحریک‌پذیری هم از آسیب‌های این اتفاق است

با دیدن صحنه‌های ترسناک بدن به ترشح هورمون آدرنالین پاسخ می‌دهد و مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، بیش‌فعالی و تحریک پذیری بالا و پرخوری در کودکان دیده می‌شود که همه این موارد نشانه‌های مشکلات اضطرابی است و اگر پیگیری و درمان نشود عواقب بدی در بزرگ سالی خواهد داشت زیرا که ریشه آن در کودکی بنا نهاده شده است.

اضطرابی که ماندگار خواهد شد

همان‌طور که می‌دانید ریشه و منشأ اکثر اختلالات روان شناختی اضطراب است و هر چقدر این اضطراب در سنین پایین‌تر تجربه شود اثرات ماندگارتری به جا می‌گذارد و شاهد افرادی با مشکلات عاطفی-رفتاری خواهیم بود. مثلا درگیر مشکلاتی مانند انواع فوبی، اضطراب فراگیر و … می‌شوند.

الگوپذیری مرگبار

علاوه بر این، کودکان دنبال الگوپذیری هستند و با دیدن صحنه های مهیج و رفتارهای قهرمان فیلم سعی می کنند همانندسازی کنند و در زندگی خود از آن‌ها تقلید کنند و شروع به حرکات خشن و پرخاشگری می کنند. حتی ممکن است خشونت و ایجاد ترس را به عنوان حل مسئله در نظر بگیرند که آسیب‌های بسیاری خواهد داشت.

برای کودک، وقت بگذارید

نکته پایانی این‌که کودکان نیاز دارند که والدین برای آن‌ها وقت بگذارند و هیچ چیز حتی بهترین برنامه‌های تلویزیونی جای بازی با والدین، فعالیت بدنی و ورزش، پارک رفتن و معاشرت با دوست و همسالان را نمی‌گیرد.اگر والدین به دلایلی چون مشغله کاری، داشتن روحیه افسرده یا اختلالات روانی دیگر، کم طاقت و بی‌حوصله بودن و نداشتن آگاهی از روحیه فرزند و نداشتن مهارت های فرزندپروری فرزند خود را ساعت‌ها با فیلم و برنامه‌های آسیب‌رسان سرگرم کنند، تنها بخشی از نیازهای کودک با آن برنامه‌ها پاسخ داده می شود  و بقیه نیازها به قوت خود باقی است و والدین باید به آن‌ها پاسخ بدهند و اگر لازم است والدین برای درمان مشکلات خود اقدام کنند

منبع: ایسنا

مرتبط:

۱۰ توصیه مهم برای حفاظت از کودکان