خوب بخواب و وزن کم کن

 یک مربی بدنسازی با بیان اینکه به همان میزان که تمرین و ورزش در لاغری فرد موثر است، میزان و کیفیت خوابیدن نیز در کاهش وزن و تناسب  اندام نقش دارد، گفت: اگر ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید و بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید در بدن شما هورمون‌ سوماتوتروپین ترشح می‌شود که افزایش چربی‌سوزی را به همراه خواهد داشت و متابولیسم بدن را در ۲۴ ساعت بالا می‌برد.

حسام قربانی ضمن تاکید بر اینکه استرس یکی از عواملی است که موجب چاقی در افراد می‌شود، گفت: افزایش استرس می‌تواند باعث چاقی شود اما می‌توان با نظم دادن به خواب شب و کنار گذاشتن گوشی موبایل تاحد زیادی استرس روزانه را کاهش داد. شاید قبول این جمله برایتان سخت باشد چون معمولا شنیده‌ایم که ورزش کن، تغذیه خود را کنترل کن تا بتوانی نتیجه خوبی بگیری اما حقیقت این است که در کنار تمام این موارد فرد بایستی بتواند استرس خود را کنترل کند تا نتیجه خوبی بگیرد.

وی با بیان اینکه به همان میزان که تمرین در لاغری فرد موثر است، میزان و کیفیت خوابیدن نیز در کاهش وزن و تناسب  اندام نقش دارد، گفت: اگر ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید و بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید در بدن شما هورمون‌ سوماتوتروپین ترشح می‌شود که افزایش چربی‌سوزی را به همراه خواهد داشت و متابولیسم بدن را در ۲۴ ساعت بالا می‌برد. در این حالت فرد صبح روز بعد زمانی‌که بیدار می‌شود کاملا حس سرزندگی و شادابی دارد و این مانع آن می‌شود که فرد دنبال پرخوری برود یا خموده و بی‌حوصله و کم‌تحرک باشد. به‌عبارتی استرس می‌تواند خواب شب را بر هم بزند و رعایت بهداشت خواب شب نیز می‌تواند میزان استرس را کاهش دهد.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی افزود: بنابراین در خواب‌های عمیق و زودهنگام اگر فرد در ساعت‌های ذکر شده به خواب عمیقی فرو برود در بدن هورمون رشد ترشح می‌شود که این هورمون چربی سوزی را به همراه خواهد داشت. هورمون سوماتوتروپین، هورمونی است که برخی ورزشکاران به عنوان دوپینگ به خود تزریق می‌کنند که در این حالت عارضه‌های زیادی نیز دارد. می‌توان با تنظیم ساعت خواب این هورمون را به صورت طبیعی داخل بدن داشت.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک راه‌حل ساده اما بسیار پرکاربرد برای کاهش وزن معرفی کنم باید بگویم که تنظیم کردن خواب و خوراک از هرچیزی مهم‌تر است، گفت: با خوابیدن می‌توان استرس را در حد زیادی کنترل کرد. البته صحبت ما راجع به آن دسته از افراد نیست که دچار مشکلات روحی روانی نظیر افسردگی و … هستند. صحبت ما در خصوص افرادی است که استرس‌های نرمال و روتین یک زندگی مدرن شهری را تجربه می‌کنند و مشکل حاد روحی روانی ندارند. این افراد می‌توانند با تنظیم خواب شب، منظم کردن ساعات تغذیه و همچنین داشتن یک رژیم مناسب به راحتی به بدن ایده‌آل دست یابند.

قربانی با بیان اینکه یک‌سری رفتارهای آموخته شده از دوران کودکی ما را به سمت پرخوری و افزایش وزن سوق می‌دهند، گفت: زمانی‌که یک کودک گریه می‌کند همه سعی می‌کنند با شکلات، بستنی یا یک خوراکی مورد علاقه کودک او را آرام کنند. این رفتار در ضمیر ناخودآگاه افراد باقی می‌ماند و در بزرگسالی افراد به هنگام اضطراب، استرس یا ناراحتی با استفاده یک خوراکی پرکالری به‌دنبال آرام ساختن خود هستند.

وی افزود: تمام این موارد مستلزم آن است که لایف استایل و سبک زندگی خود را تغییر دهیم. آدم‌ها به مرور زمان به سمتی می‌روند که کمترین تحرک را داشته باشند و در عین‌حال بیشترین لذت را از زندگی ببرند.

این مربی رسمی فدراسیون بدنسازی با بیان اینکه چاقی را بایستی به‌مثابه اعتیادی مخرب در نظر بگیریم، گفت: چاقی ناشی از یک سبک زندگی ناصحیح است که در آن ما اعتیاد پیدا می‌‎کنیم که تحرک نداشته باشیم، اعتیاد پیدا می‌کنیم که در ساعت‌های نامتعارف بخوابیم، به خوردن فست فورد، شیرینی، شکلات و… اعتیاد پیدا می‌کنیم. ترک اعتیاد نیز بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تغییر سبک زندگی، گرفتن رژیم از متخصص تغذیه یا برنامه تمرینی از یک مربی همه راه‌حل نیست، گفت: درواقع شما می‌توانید بارها از انواع مدل‌های رژیمی استفاده کنید، از مربیان ورزشی برنامه تمرینی دریافت کنید اما تغییری در بدن‌تان ایجاد نشود زیرا شما یک سبک زندگی نامتعارف و نامناسبی دارید.

قربانی خاطرنشان کرد: برای رهایی از اعتیاد همواره می‌گوییم که بایستی رفیق مصرف، مکان مصرف و زمان مصرف را تغییر دهید. فردی که معتاد است بعد از بیرون آمدن از کلینیک ترک اعتیاد اگر به حال خود رها شود و روی ذهنش کار نشود معمولا بعد از یک مدت مجددا به مصرف مواد روی می‌آورد زیرا اعتیاد فقط مصرف خود مخدر نیست بلکه رفیق و مکان و زمان دارد.

وی افزود: چاقی نیز به همین شکل است. در برخی مواقع ما در زمان‌ها و موقعیت‌های خاص طبق یکسری عادت‌ها دست به پرخوری می‌زنیم مثلا به‌هنگام دیدن یک فیلم به‌صورت ناخودآگاه عادت داریم که تخمه، چیپس و… بخوریم. با تکرار یک رفتار این عادت به مصرف در ما به‌وجود می‌آید.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه به‌هنگام استفاده از مواد قندی یک‌نوع حالت سرخوشی در فرد ایجاد می‌شود،گفت: این دقیقا خود اعتیاد است چون انواع مواد قندی مانند شکر، شیرینی، بستنی و… یک‌سری تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌کنند مثل افزایش سطح سروتونین و این هورمون یک حالت سرخوشی را در فرد ایجاد می‌کند.

وی افزود: برخی می‌گویند ما نمی‌توانیم شیرینی‌جات را کنار بگذاریم زیرا عصبی می‌شویم. یک فرد معتاد نیز در روزهای اول که مواد را کنار می‌گذارد عصبی، پرخاشگر، بی‌خواب و… می‌شود. به‌هنگام اعتیاد فرد به پرخوری و چاقی نیز همین اتفاقات می‌افتد ولی چون آسیب‌های مشخص اعتیاد را ندارد، کمتر جدی گرفته می‌شود.

قربانی ضمن تاکید بر اینکه اگر قرار است بدن‌تان را تغییر دهید و به تناسب اندام برسید حتما باید سبک زندگی خود را عوض کنید، گفت: رفیق، زمان و مکان مصرف‌تان را تغییر دهید. به‌طور مثال اگر در طول زندگی عادت کرده‌اید که آخر هفته‌ها دور هم با دوستان‌تان جمع شوید و آنجا خوراکی‌های زیادی سرو شود و شما تازه تصمیم به رژیم گرفته‌اید، من پیشنهاد می‌دهم که یک مدتی به این مکان‌ها نروید  ممکن است بگویید ما اراده قوی داریم و می‌توانیم رعایت کنیم اما معمولا در فرهنگ ما جا افتاده که تا می‌فهمند شخصی رژیم است همه دست به دست هم می‌دهند با این قسم حرف‌ها مانند اینکه “حالا یک شب اشکالی نداره” آن فرد را وادار کنند که رژیم خود را بشکند.

وی افزود: حتی اگر اینگونه جمله‌ها را به شما نگویند، رژیم گرفتن استرس کمی را به بدن وارد می‌کند، حال تصور کنید شما هرشب در مکانی قرار می‌گیرید که همه جلوی شما پرخوری و بدخوری می‌کنند، ناخودآگاه شما از این مقاومت خسته می‌شوید و بالاخره مقاومت‌تان را می‌شکنید و به زندگی روتین سابق روی می‌آورید. باید در انتخاب افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنیم، دقت کنیم زیرا ما کنار سبک زندگی آنها قرار می‌گیریم و سبک زندگی اطرافیان روی ما اثر می‌گذارد.

این مربی رسمی فدراسیون بدنسازی در انتها خاطرنشان کرد: بنابراین برای کاهش اضافه وزن و چاقی بایستی سبک زندگی خود را تغییر دهیم و سبک زندگی چیزی فراتر از انواع رژیم‌ها و ورزش‌های تمرینی است  و منظور اصلاح الگوی زندگی روزمره است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جهش چاقی روی وزنه کرونا