کودکتان با این نشانه‌ها در معرض اختلال شنوایی قرار دارد

 معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌ جنوبی با اشاره به نشانه‌های اختلال شنوایی در کودکان، اظهار کرد: کودک تا چهار ماهگی از صداهای بلند نمی‌ترسد و وقتی شما را می‌بیند حضورتان را می‌فهمد، اما وقتی او را صدا میزنید به سمت شما برنمی‌گردد.

جمیله رضازاده بیان کرد: در این زمان کودک به تغییرات تن صدا واکنش نشان نمی‌دهد و تا ۱۲ ماهگی حتی آوا هم نمی‌تواند تولید کند و پیشرفت او در گفتار با تاخیر صورت می‌گیرد.

رضازاده ادامه داد: ساختار گوش به روش‌های مختلف آسیب می‌بیند؛ پس بهتر است کودکان با اسباب بازی‌های پر سر و صدا بازی نکنند و صدای دستگاه‌های پخش موسیقی رادیو و تلویزیون در اندازه کم باقی بماند.

وی با بیان اینکه آگاهی والدین درباره علائم کم شنوایی در کودکان و نوزادان اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: کم شنوایی اگر در سنین کودکی درمان نشود سبب به تاخیر افتادن رشد مغز در قسمت گفتار و زبان و این تاخیرها منجر به مشکل در یادگیری می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به علائم در نوزادان، تصریح کرد: نوزادان نسبت به صداهای بلند وحشت زده نمی‌شوند؛ بعد از ۶ ماهگی متوجه منبع صدا نمی‌شود و تا یک سالگی کوچکترین کلمه حتی بابا و مامان نمی‌گوید.

رضازاده ادامه داد: نوزاد سر خود را تنها زمانی که شما را می‌بیند می‌چرخاند نه زمانی که او را صدا می‌زنید؛ این مسئله ممکن است به دلیل نقص در  توجه و یا در نتیجه اختلال شنوایی باشد و بنظر می‌رسد که تنها برخی از صداها را می‌شنود.

وی با اشاره به علائم در کودکان، افزود: کودک در این مورد در کسب مهارت گفتاری تاخیر دارد؛ گویش کودک واضح نیست؛ از جهات پیروی نمی‌کند که این مسئله ممکن است به دلیل نقص در توجه و یا در نتیجه اختلال شنوایی باشد؛ بیشتر اوقات از کلمه “چی” استفاده می‌کند و صدای تلویزیون را بیش از حد بلند می‌کند.

رضازاده ادامه داد: چگونگی بازی کودکان و نوزادان، یادگیری و نحوه ارتباط باید مرکز توجه والدین باشد چراکه کوچکترین تاخیر در پیدایش هر یک از توانایی‌ها می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات رشدی و اختلال شنوایی باشد.

وی اظهار کرد: غربالگری شنوایی بدین منظور انجام می‌شود تا از دست دادن یا ندادن شنوایی افراد را آزمایش کند؛ غربالگری شنوایی آسان و بدون درد است و در واقع کودکان در هنگام غربالگری خواب هستند و زمان کوتاهی اغلب به مدت چند دقیقه برای غربالگری لازم است.

وی بیان کرد: همه نوزادان قبل از یک ماهگی به منظور تست شنوایی غربالگری می‌شوند و بهتر این است که بلافاصله پس از تولد و قبل از ترک بیمارستان این کار صورت گیرد؛ در غیر این صورت باید هر چه زودتر و تا قبل از سه ماهگی تست کامل شنوایی شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اختلالات گفتاری و شنوایی در کودکان