چگونه با آموزش آنلاین زمان استفاده از صفحات نمایش را مدیریت کنیم؟

در حال حاضر کودکان در یک جامعه دیجیتالی رشد می‌کنند و مرزهای بین تفریح، ارتباط و یادگیری به‌ طور فزاینده‌ای با هم ادغام شده‌ است. کارشناسان بر این باورند که در دنیای کنونی اولویت باید استفاده از صفحات نمایشی باشد.

به نقل از ویفروم بیماری‌ همه‌گیر کووید ۱۹ تمام بخش‌های زندگی و به ویژه زمان استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را تغییر داده است. همچنین مرز مبهم بین زمان استفاده از صفحات نمایشی به صورت سرگرمی و آموزش، چالش‌های جدیدی ایجاد کرده که به تازگی آن را درک کرده‌ایم.

پیش از شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نگرانی‌هایی درباره زمان استفاده از صفحات نمایشی برای کودکان مطرح شد و همه‌گیری این مشکل را تسریع کرد. نظرسنجی سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نشان داد که از هر پنج کودک، چهار نفر بیش از توصیه فعلی سازمان بهداشت(۲ ساعت برای سرگرمی) از صفحات نمایشی استفاده می‌کنند که این مساله با نوع یادگیری آنان مرتبط است.

با وجود خانه‌نشینی کرونایی و محدودیت‌های آن که اکنون عادی شده، دوری از صفحات نمایشی دشوار است. کودکان در حال رشد در یک جامعه دیجیتالی هستند و توسط دستگاه‌های متعددی احاطه شده‌اند که از آن برای ارتباطات‌ اجتماعی، یادگیری و سرگرمی استفاده می‌کنند.

مرزهای بین تفریح، ارتباط و یادگیری کمتر مشخص می‌شود و زمان‌هایی که شاید به منظور تفریح باشد، می‌تواند منجر به یادگیری، حمایت از سلامت‌ روان و آگاهی از مسائل مهم شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط گسترده‌ای بین زمان ‌زیاد استفاده از صفحات نمایشی و طیف‌ وسیعی از مشکلات رفتاری، یادگیری و سایر مشکلات وجود دارد. البته نتایج به دست آمده قطعی نیست و می‌توان آن را به عوامل دیگر نسبت داد.

همه این‌ها یک معضل جالب را نشان می‌دهد و آن، این است که آیا واقعا می‌توان زمان استفاده از صفحات ‌نمایشی را در دسته‌های مجزایی قرار داد و آیا باید برای برخی از آن محدودیت اعمال کرد؟

همچنین این بررسی نشان داد که نوع زمان صرف شده با صفحه‌ نمایش برای فعالیت خاص نیز مهم است؛ در بسیاری موارد اثرات منفی استفاده‌ از صفحات نمایشی مجهول بود اما استفاده تعاملی تاثیرات مشابه نداشت. در حقیقت روش دوم می‌تواند تاثیرات مثبتی مانند پیشرفت یادگیری بهتر و تقویت مهارت‌های شناختی را به دنبال داشته باشد.

ایجاد تعادل

باید دیدگاه خود را در مورد زمان صرف شده در مقابل صفحات‌ نمایشی به دور از میزان مشخصی از زمان صرف‌ شده برای صفحه‌ نمایش و جهت درک بهتر آنچه کودکان واقعا در آن صفحه‌ها انجام می‌دهند، تغییر دهیم. همچنین باید روش‌هایی برای تشویق و اولویت‌بندی رفتارهای آنلاین مولدتر از نظر اجتماعی و آموزشی بیابیم و این دستگاه‌ها باید آموزش و یادگیری را بهبود دهند نه اینکه فقط جایگزین شیوه‌های سنتی شوند.

محققان اظهار کردند: دستگاه‌های دیجیتال ظرفیت افزایش یادگیری را دارند اما در حال حاضر بسیاری از آن ممکن است مانع یادگیری شود و باید نحوه استفاده از صفحه‌ نمایش در کلاس‌ها را در نظر گرفت. ما باید بر به کار گیری فناوری تمرکز کنیم که همین موضوع باعث ایجاد تفاوت و افزایش یادگیری شود. دانش‌آموزان هنگامی که به‌ طور فعال مشغول به کار هستند، بهترین یادگیری را خواهند داشت و این مورد فرصت‌های جدیدی را برای یادگیری ایجاد می‌کند و تجربیات معتبری را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

اصولی که می‌تواند درباره استفاده از دستگاه‌های دیجیتال اعمال شود، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای یادگیری ایجاد کند و تجربیات مهمی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. البته در مورد آنچه در دنیایی که در آن تعامل با فناوری‌ دیجیتال به‌ طور فزاینده‌ای اجتناب‌ناپذیر است، به تفکر عمیق‌تر و انتقادی‌تری نیاز است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استفاده از صفحات نمایشی کودکان را حواس‌پرت می‌کند