ارتباط قوی گفتگو محور؛ مهم‌ترین اصل در تربیت کودکان

یک مشاور نوجوان و خانواده در بیرجند گفت: باید با  فرزندانمان ارتباط قوی گفتگو محور داشته باشیم، هر چقدر فرزندان این را در محیط خانه تجربه کنند در زندگی نیز ارتباط خوبی با دیگران خواهند داشت؛ خصوصاً دخترانی که با پدران خود ارتباط قوی و خوبی دارد.

حسین امینی اظهار کرد: تعریف تربیت این است که ما بتوانیم یک انسان را طوری تربیت کنیم تا به آدم بالغ و مستقلی تبدیل شود؛ در تربیت فرزندان رعایت چند اصل بسیار ضروری است.

وی افزود: اولین اصل در تربیت فرزندان امنیت روانی است؛ فرزندانی که در یک فضای ایمن، بدون ترس و دلهره و اضطراب و استرس و امر و نهی بزرگ‌ می‌شوند فرزندان کوشاتری هستند که دارای خودباوری و اعتماد به نفس بیشتری بوده که خود زمینه ساز موفقیت‌های بعدی است.

وی ادامه داد: شرایط ناامن و دلهره آور و همچنین تربیتی که همراه با تهدید، تنبیه، تحقیر و تمسخر باشد، در کودک احساس عذاب وجدان و ناکارآمدی را ایجاد می‌کند و این احساس کل زندگی او را احاطه خواهد کرد.

این مشاور نوجوان و خانواده افزود: دختری که می‌خواهد در آینده مادر قوی و ایمن باشد باید بتواند فرزندان آرام تربیت کند، پس باید در یک شرایط  آرامی تربیت شود، بنابراین در آن فضا باید امنیت روانی حاکم باشد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

وی در خصوص اصل دوم در تربیت فرزندان اظهار کرد: این اصل استقلال است؛ اگر پدر و مادر از این دیدگاه بنگرند که این کودکان، مردان و زنان آینده هستند می‌توانند با کمک کردن، سعی کنند تا این افراد در نقشه‌های خود موفق باشند.

وی ادامه داد: هر امری که به استقلال فرزندان کمک کند نوعی تربیت است و هر امری که فرزندان را وابسته و متکی به دیگران کند جز تربیت ناصحیح به دنبال نخواهد داشت .

این مشاور خانواده بیان کرد: اگر والدین بنای تربیت دخترانشان را مبنی بر کمک به خودباوری، خود رهبری، خودکنترلی، خود مدیریتی و خود هدایتی پایه‌گذاری کنند در آینده مادری هدایتگر و استاد و مربی خوبی خواهد بود.

امینی با تاکید بر اصل سوم تربیتی که رفتار انسانی است، تصریح کرد: دختران و پسرانی که در فضایی انسانی تربیت می‌شوند، از همان ابتدا آنها را انسان‌های شایسته و متعالی می‌دانند، انسان‌هایی قدرتمند خواهند شد،  چرا که اگر انسان‌ها احساس کرامت و شایستگی کنند این احساس کمک می‌کند تا خود را مدیریت کنند.

این مشاور نوجوان و خانواده ادامه داد: انسان‌هایی که در کودکی و در مسیر تربیت احساس خود کم بینی، عدم توجه به خود و پذیرش خود را داشته‌اند، در مسئولیت‌ها خود را درگیر فضاهای حاشیه‌ای خواهند کرد و باید دخترانی را تربیت کنیم که به مادران و همسرانی قوی تبدیل شوند، دختری که در سنین رشد احساس کمال در او ایجاد نشود در آینده مربی خوبی نخواهد شد.

وی با اشاره به اصل چهارم یعنی ارائه آموزش‌های لازم گفت: فرزند را باید از نقش‌ها و مسئولیت‌هایش و نیز  محیط پیرامون و جهان هستی آگاه کنیم تا آماده‌سازی و آگاه‌سازی سبب شود جایگاه و نقش خود را بشناسد و بتواند برای خود برنامه ریزی کند.

امینی ادامه داد: ما باید با  فرزندانمان ارتباط قوی گفتگو محور داشته باشیم، هر چقدر فرزندان این را در محیط خانه تجربه کنند در زندگی نیز ارتباط خوبی با دیگران خواهند داشت؛ خصوصاً دخترانی که با پدران خود ارتباط قوی و خوبی دارد.

معلمان

 

پدران و مادران؛ مهره‌های اصلی تربیت

این کارشناس و مشاوره خانواده و نوجوان تصریح کرد: در تربیت فرزندان نقش پدر و مادر برجسته است، اما در تربیت دختران، پدران نقش پررنگ تر و برجسته تری دارند ؛اگر پدر الگوی یک مرد قوی و موفق و کسی که احساس امنیت و آرامش را به دختر القا می‌کند، باشد و دختر، وی را به عنوان تکیه گاه و حامی بداند این احساس در طی زندگی همراه او خواهد بود.

وی ادامه داد: دخترانی که با پدر یا والدین خود رابطه خوبی ندارند و همچنان این احساس ناامنی و ترس در آنها وجود دارد، در رابطه با مرد دوم زندگیشان یعنی همسرانشان هم چنین حسی را خواهند داشت و هر دو طرف را دچار چالش می‌کند .

این مشاور نوجوان و خانواده افزود: پرخاشگری در بعضی سنین می‌تواند طبیعی باشد و بی توجهی و عدم آگاهی از شرایط رشدی می‌تواند اوضاع وخیمی را ایجاد کند، اما می‌توان با گفت وگو و آرام‌سازی جلب پرخاشگری را مهار کرد و اگر دختری پرخاشگر باشد نباید با پرخاش و تنبیه او را مهار کرد چرا که این کار سبب می‌شود تا پرخاشگری در او تقویت شود.

امینی با اشاره به اینکه والدین و اطرافیان باید شرایط سنی و جسمی نوجوان را بپذیرند، ادامه داد: والدین با دنیای فرزند ارتباط بگیرند؛ این چنین است که او نیز همراه و همقدم آنها خواهد شد چرا که دنیای نوجوان را باید از دیدگاه خودش دید و از سویی دیگر ما برای تربیت فرزندان باید خود پدر و مادران خوبی بوده تا الگوهای مناسبی برای فرزندان مان باشیم.

منبع: ایسنا