برای تربیت جنسی فرزندان فردا دیر است

روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه‌های ایلام راهکارهای تربیت جنسی درست فرزندان را تشریح کرد و گفت: رفتارهای والدین در تربیت جنسی فرزندان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

دکتر«محمدنبی صالحی» در گفت‌وگویی اظهار کرد: اعتیاد جنسی از دو کلمه اعتیاد و رفتار جنسی نشأت گرفته است که اعتیاد به معنای وابستگی و تکرار یک رفتار خاص است مانند اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مداوم آن که بعد از چند بار تکرار ترک آن سخت می‌شود.

وی گفت: در دنیای امروز این اعتیاد گسترش پیدا کرده و گاها به فضای مجازی نیز آن را تشدید کرده، تصریح کرد: اعتیاد جنسی یک رفتار بیمارگونه است که در آن فرد نمی‌تواند تکانه‌های جنسی خود را کنترل کند به‌طوری که در فرد مبتلا دغدغه‌ها و افکار زیادی نسبت به مسائل جنسی در ذهن فرد وجود دارد.

صالحی با بیان اینکه میل جنسی در وجود هر انسانی وجود دارد و خود باعث بقای نسل می‌شود،گفت: اگر همین فرد در محیطی دیگر در ذهنش تصاویر و خاطرات جنسی خود را مرور کند و به دنبال آن یک سری رفتار انجام دهد می‌شود، گفت فرد بیمار است.

این روانشناس بالینی ادامه داد: اعتیاد جنسی برای فرد در طول روز مشغله‌ی ذهنی زیادی ایجاد می‌کند و فرد با رویاپردازی و دیدن فیلم‌های پورن می‌خواهد خود را تخلیه کند،که این باعث می‌شود فرد بیمار وقت زیادی برای این موضوع بگذارد و زندگیش به دنبال آن حتما مختل می‌شود.

صالحی با بیان اینکه دیدن فیلم و عکس‌های پورن خود نوعی اعتیاد جنسی محسوب می‌شود، گفت: اعتیاد جنسی مرد،زن،پیر،جوان یا نوجوان نمی‌شناسد و همه را می‌تواند درگیر کند که با شکل‌های مختلف هم خود را نشان می‌دهد،برای مثال خانم‌هایی که کارهایی را انجام می‌دهند که در جامعه عادی نیست و برای جلب توجه این کار را می‌کنند باز می‌توان گفت به این مشکل دچار هستند.

این مدرس دانشگاه گفت: کم توجهی  شدید در دوران کودکی، آزار و اذیت جنسی و جسمی کودک و عدم اعتماد به نفس می‌توانند از عواملی باشند که بعدها به شکل اعتیاد جنسی در فرد آشکار می‌شود.

صالحی با بیان اینکه تربیت جنسی در دوره کودکی تاثیر بسزایی در آینده فرد دارد، گفت: از طرف والدین بیان کردن کلمات نامناسب در نزد کودک،دیدن فیلم‌ها و تصاویر نامناسب خصوصا ماهواره و خوابیدن کودک در سنین نزدیک مدرسه در اتاق پدر و مادر از عواملی است که در رفتارهای جنسی  کودک در سنین بالاتر خصوصا نوجوانی مؤثر است و می‌تواند تاثیر منفی در بزرگسالی این کودک داشته باشد.

وی در خصوص تربیت جنسی کودک گفت:کودکان در سن۳تا۶سال فعالیت جنسی دارند اما از آن آگاه نیستند برای مثال دریک خانواده اگر یک دختر و پسر زیر ۶سال را در یک اتاق تنها بگذاریم،آن‌ها یکدیگر را بغل می‌کنند و اگر تنها باشند،عروسک خود را بغل می‌کنند ولی معنای کار خود را نمی‌دانند.

صالحی ادامه داد: بچه‌ها بعد از سن ۶سال  وارد دوره مدرسه می‌شوند و سرگرم درس و بازی هستند و بعد به سن نوجوانی می‌رسند و میل جنسی آن‌ها که در دوره کودکی معنای آن را نمی‌دانستند،فعال می‌شود.

وی  در خصوص تفاوت فعالیت جنسی در دوره کودکی و نوجوانی گفت: در دوره نوجوانی،برخلاف کودکی،فرد معنای کار خود را می‌داند و تفاوت دیگر این است که طرف مقابل نوجوان دیگر مانند دوره کودکی،عروسک یا یکی از اطرافیانش نیست،بلکه فردی خارج از خانواده و با جنس مخالف است،پس می‌توان گفت شروع فعالیت جنسی از دوره نوجوانی است.

این روانشناس بالینی گفت: نوجوانانی که بیش از حد فیلم پورن می‌بینند یا میزان خود ارضایی در آن‌ها بالا است‌ بیشتر درگیر اعتیاد جنسی می‌شوند و گاه تصور اطرافیان و خانواده این است که با افزایش سن و ازدواج از شر آن خلاص می‌شوند،که این یک تصور نادرست است و حتی فرد وضعیت بدتری نیز ممکن است پیدا کند،برای مثال افرادی در کلینیک داریم با این که متاهل و دارای فرزند است خود ارضایی می‌کند.

صالحی با بیان اینکه اعتیاد جنسی درمان‌پذیر است و فقط نیاز است افراد به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند،گفت: عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات کافی راجع به اعتیاد جنسی و برچسب زدن به فرد بیمار باعث شده افراد از بیان آن خود داری کنند و به دنبال درمان آن نباشند.

وی با بیان اینکه گام اول برای درمان آگاهی فرد راجع به خود و بیماری‌اش است،گفت:  در اعتیاد جنسی و حالت شدید آن که ممکن است ناقل‌های عصبی در مغز دچار تغییر شده باشد فرد باید دارو درمانی شود و در حالت‌های متوسط یا خفیف با روان‌درمانی قابل درمان است.

این روان‌شناس با تاکید بر اینکه بیان کردن اعتیاد جنسی خود را نیز گام بزرگی در درمان فرد دانست و تصریح کرد: تغییر سبک زندگی  بعد از درمان بسیار مهم است،برای مثال فرد به جای دیدن فیلم‌های پورن، پیاده روی را جایگزین رفتار اشتباه خود کند و گوش دادن به موسیقی،یادگیری مهارت جدید،داشتن تغذیه مناسب و ورزش کردن از دیگر عوامل مثبت در درمان است و با این حال هر فردی خودش بهتر می‌داند چه فعالیتی بر روی رفتار و ذهن او تاثیر پذیر است و حالش را بهتر می‌کند.

وی با بیان اینکه رفتار والدین در تربیت جنسی کودکان و فعالیت جنسی آینده آنان تاثیر گذار است، گفت:والدین می‌توانند با آموزش ها و رفتارهای خود الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند،به طور مثال والدینی که خود فیلم‌های پورن می‌بینند یا در خانه پوشش و رفتار مناسبی ندارند باید انتظار رفتارهای نامناسب جنسی را از فرزندان خود خصوصا در آینده داشته باشند.

صالحی با تاکید بر اینکه رسانه ها در آگاهی مردم در این زمینه می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، گفت:  خواسته‌ی ما این است که فردی که دچار اعتیاد جنسی است از بیان کردن مشکل و بیماری خود هراسی نداشته باشد و با جرأت مشکل خود را بیان کند.

منبع: ایسنا