برنامه سازمان جهانی بهداشت برای مهار مننژیت تا ۲۰۳۰

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیماری مننژیت را مهار کند.

سازمان جهانی بهداشت از آغاز برنامه ای برای کنترل بیماری مننژیت تا سال ۲۰۳۰ خبر داد که بر اساس آن می توان سالانه از مرگ ۲۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت با ارائه اولین راهکار جهانی برای مقابله با این بیماری اعلام کرد که به دنبال آن است تا اپیدمی های مننژیت باکتریایی را که کشنده ترین شکل آن است از بین ببرد. با این کار، امیدوار است که تعداد موارد ابتلا را به نصف برساند و مرگ و میر ناشی از آن را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. همچنین می خواهد ناتوانی ناشی از این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

“تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: مننژیت در هر کجا که رخ دهد می تواند کشنده و ناتوان کننده باشد؛ به سرعت رخ می دهد و با پیامدهای جدی بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی همراه است.

وی افزود: زمان آن رسیده که یکبار و برای همیشه با گسترش فوری دسترسی به ابزارهای موجود مانند واکسن، هدایت تحقیقات و نوآوری های جدید به سمت پیشگیری بیماری، تشخیص و درمان علل مختلف بیماری و بهبود توانبخشی برای مبتلایان، با بیماری مننژیت در سطح جهانی مقابله کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، مننژیت، التهاب خطرناک غشاهای اطراف مغز و نخاع است که عمدتا بر اثر عفونت باکتریایی و سایر عوامل بیماری زا از جمله ویروس ها و قارچ ها ایجاد می شود.

مننژیتِ ناشی از عفونت باکتریایی، جدی ترین شکل آن است زیرا می تواند باعث شیوع سریع بیماری شود. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری یک نفر جان خود را از دست می دهد که بیشتر کودکان و جوانان هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ارتباط بین رژیم فاقد گلوتن و فعالیت بیماری سلیاک

نوشیدن قهوه _کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی