موزه در آینۀ نقاشی‌ها

مسئول برگزاری نمایشگاه «موزه را از نگاه من ببینید»، دربارۀ هدف از برگزاری نمایشگاه نقاشی «آیندۀ موزه ها؛ بازیابی و تصور دوباره» و شرایط شرکت در آن توضیحاتی را بیان کرد.

یاسمن دادخواه می‌گوید: سال گذشته همزمان با آغاز پاندمی کرونا و تعطیلی موزه‌ها، شعار کمیته ملی موزه‌ها مبنی بر «موزه ها زنده اند»، انگیزه‌ای شد که با انتشار فراخوان برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان در راستای این شعار و با همکاری مراکز آموزشی و انجمن‌های مرتبط با کودکان فراخوانی منتشر و ۱۴۵ اثر از ۱۰۵ کودک در اولین دوره نمایشگاه نقاشی «موزه را از نگاه من ببینید» به نمایش گذاشته شود.

او که عضو داوطلب انجمن اتیسم استان اصفهان نیز هست می‌افزاید: امسال نمایشگاه نقاشی در بخش آزاد با حضور طیف اتیسم  و با هدف ایجاد هماهنگی و تهییج روحیه همکاری و مشارکت اجتماعی در کودکان اتیسم و نیز نمایش توانمندی و پتانسیل این کودکان مشابه با کودکان عادی در جامعه برای تغییر و تلطیف نوع نگرش و دیدگاه عمومی به این کودکان برنامه‌ریزی شده است.

مسئول برگزاری نمایشگاه نقاشی «موزه را از نگاه من ببینید» دربارۀ نحوۀ داوری آثار ارسالی به فراخوان این نمایشگاه توضیح می‌دهد: امسال نیز همانند دوره اول این نمایشگاه تمام آثار ارسال شده قبل از داوری به‌صورت یکسان در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند و بخش ویژه داوری، انتخاب اثر برتر از نگاه رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران خواهد بود. بهترین اثر از دید مخاطبان و کودکان نیز در راستای تمرکز بر نگاه کودکان نسبت به موزه و شناخت بهتر جاذبه‌های بصری، موضوعی، خلاقانه و هیجان‌انگیز در موزه‌ها برای همسالان انتخاب خواهد شد.

دادخواه با بیان اینکه کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها با محوریت میراث کهن و اصیل برای آشنایی هرچه بیشتر و بهتر کودکان با مفاهیم میراث فرهنگی است، خاطرنشان‌می‌کند: سال گذشته پس از برگزاری نمایشگاه، آثار در یک بازه دو هفته‌ای در خانه صفوی نیز به نمایش گذاشته‌شد، همچنین در راستای ایجاد حس دوستی بیشتر کودکان با میراث فرهنگی در دو سال گذشته وکارگاه‌هایی برای آشنایی آنان با آیین‌ها و رسوم گذشتگان با توجه به شرایط کرونایی و امکانات موجود در فضاهای اقامتی و بناهای تاریخی برگزار شد که جشن‌هایی مانند آب پاشان با شرح تاریخچه و روایت شورانگیز از نحوه اجرا آن در زمان شاه‌عباس در مجاورت سی‌وسه‌پل ازجملۀ آن بود.

او هدف از انتخاب شعار امسال کمیته ملی موزه را ایجاد پیوند میان نسل آینده با مفاهیم میراث کهن می‌داند و ادامه‌ می‌دهد: بی‌مهری به ابنیۀ تاریخی و میراث کهن حاصل نداشتن آگاهی کافی نسبت به ارزش فرهنگی و اجتماعی این آثار است و هدف از برپایی نمایشگاه نقاشی با محوریت کودکان ۴ تا ۱۷ سال تشریح شرایط آینده در صورت تداوم کاستی‌ها و بی‌مهری‌ها نسبت به میراث فرهنگی و نیز تأثیر حفاظت، حراست و صیانت از میراث کهن در آینده از نگاه آنان است.

دادخواه با بیان اینکه به همه مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه گواهی حضور ارائه می‌شود و مدت ارسال آثار و حجم تا ۸ مهر تمدیدشده است، تصریح می‌کند: آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم میراث کهن، ایجاد دوستی و تشریح حساسیت‌ها در حفظ و نگهداری آنان می‌تواند نسل آینده را به نسلی محافظ و حساس نسبت به ابنیه تاریخی و دوستدار میراث فرهنگی بدل کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفر به دنیای کارتونی در موزه انیمیشن شانگهای چین