والدین نقش مهمی در مطالعه کودکان دارند

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: پرورش ذهن کودکان با مطالعه کتاب‌های مفید قطعا تاثیر مثبتی در آینده آن‌ها خواهدداشت.

امیرعلی نیک‌بخش در رابطه با اهمیت مطالعه کتاب برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: مطالعه کودکان و نوجوانان مسئله بسیار مهمی برای کتابخانه‌های کشور است و به همین منظور در همه کتابخانه‌ها بخش مستقلی با عنوان کودک برای آن‌ها ایجاد شده‌ است.

وی افزود: کودکان دارای روح لطیفی هستند و اطلاعات چندانی نیز ندارند و اگر بتوانیم ذهن یک‌ کودک را با مطالعه کتاب‌های مفید و خوب پرورش دهیم، قطعاً در آینده آن‌ها نیز تاثیر مثبتی خواهیم‌ گذاشت.

این مسئول با اشاره به نقش والدین در مطالعه کودکان، تصریح‌ کرد: والدین آینه‌ای برای کودکان بوده و کودکان رفتار آن‌ها را برای خود الگو قرار می‌دهند، به همین دلیل والدین نقش مهمی را در مطالعه کودکان دارند و اگر والدین اهل مطالعه باشند و به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت دهند، قطعاً فرزندان آن‌ها نیز اهل مطالعه و کتاب خواهند شد.

نیک‌بخش با بیان اینکه زندانی کردن کتاب‌ها در قفسه‌ها جفایی است در حق کتاب‌ها، ادامه داد: حضور کتاب در اطراف ما، خود یک عامل انگیزشی برای مطالعه است و به همین دلیل باید کتاب‌ها را در اطراف خود قرار دهیم تا در معرض دید ما باشند و با این کار به چرخش کتاب از دستی به دست دیگر نیز کمک خواهیم‌ کرد.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «خط هشتم» بر اساس زندگی شهید پرویز عطائی در استان زنجان و با بیان اینکه دعوت مردم به کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، از اهداف برگزاری این مسابقه است، عنوان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا ۳۱ شهریورماه امسال با مراجعه به سامانه مسابقات کتابخوانی Samakpl.ir، ضمن دسترسی به فایل PDF کتاب، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

وی در رابطه با وضعیت کتابخانه‌های استان نیز خاطرنشان کرد: فعالیت کتابخانه‌ها در شهرهای نارنجی و زرد استان به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی (۳۰ درصد ظرفیت) است ولی در شهرهای قرمز کتابخانه‌ها تعطیل بوده و فعالیت آن‌ها در فضای مجازی ادامه دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ویژگی‌ها و تاثیر کتاب داستان کودکانه بر رشد کودکان