رفع کاستی‌های مهارت ها با چند راهکار ساده

نتایج گزارش آینده مشاغل ۲۰۲۰ که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه شده، نشان می‌دهد که ۸۵ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵ ممکن است در اثر تغییر تقسیم کار بین انسان و ماشین از بین بروند و سیستم‌های آموزشی و زندگی و مهارت میلیون‌ها جوان در خطر عقب‌ماندن از این سرعت تغییر است.

به نقل از ویفروم، مهمترین عناوین هشداردهنده در مورد کاستی مهارت ها شامل این موارد است که ۵۰ درصد از تمام کارکنان تا سال ۲۰۲۵ به آموزش مجدد نیاز دارند، هر روز ناهماهنگی‌های مهارت ها را مشاهده می‌کنیم و علاوه بر نقش والدین، امیدواریم که مدارس به رفع این اختلافات کمک کنند.

۹۷ میلیون نقش جدید ارائه می‌شوند که با بخش‌های جدید سازگاری بیشتری دارند و درواقع کار بین انسان، ماشین و الگوریتم‌ها تنها ۳ سال دیگر زمان خواهد داشت. واقعیت این است که تقریبا نیمی از مشاغل با خودکارسازی مواجه هستند و ۶۵ درصد از کودکان در مدرسه‌های امروزی در انواع مشاغل جدیدی فعالیت می‌کنند که هنوز ارائه نشده است. مشاغل موجود ممکن است از بین نروند، اما مطمئنا متفاوت خواهندبود. به‌عنوان‌مثال، بانکداری تقریبا مجازی خواهدشد و مشاغل اصلی مانند پزشکی با فیلتر فناوری گسترده‌ای ارائه خواهدشد.

علاوه بر این، ۸۴ درصد از کارفرمایان قرار است فرایندهای کاری را به سرعت دیجیتالی کنند و ۹۴ درصد از رهبران تجاری گزارش کردند که انتظار دارند کارکنان در محل کار مهارت های جدیدی را کسب کنند. در حقیقت، شرکت‌های سراسر جهان در چیزی که تحت عنوان «اقتصاد مهارتی» مطرح می‌شود، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا نیروی کار خود را افزایش دهند و به وضوح آینده کار برای اکثر کارکنان فرا رسیده است.

سیستم آموزشی در خطر عقب‌ماندگی از این سرعت سرسام‌آور تغییر است و یکی از درس‌های مهمی که همه‌گیری به ما آموخت این است که نهادهای آموزشی و سیاست‌گذاران می‌توانند در پاسخ به بحران بسیار سریع عمل کنند اما سوال این است که چرا باید منتظر بحران بود؟ نمی‌توان انکار کرد که ما به تغییر نیاز داریم و زمان آن فرا رسیده است که برای فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو و نحوه واکنش سیستم آموزشی برای آماده‌سازی دانش‌آموزان ذهن خود را آماده کنیم که در ذیل به برخی از این تغییرها اشاره شده است:

تغییر برنامه درسی

این تحول یک تغییر برنامه درسی ساده یک مرحله‌ای نیست و نیاز به تغییر فرایندها، تجربه و گشایش افق‌های وسیع به روی فناوری دارد. با نگاهی به آینده، باید این امر را با تمرکز بر آینده متعادل کنیم، جایی که سواد دیجیتال، علم داده و فناوری‌های عصر جدید نقش کلیدی در تعیین موفقیت ایفا می‌کنند.

تغییر نقش معلم

پیوستن و پذیرش خودکارسازی، رباتیک و الگوریتم از موضوعات مهم آینده است و معلمان باید تغییر در کلاس را هدایت کنند.

تغییر سرعت پیشرفت

سرعت نوآوری و تغییر در فناوری سریع است و کودکان به این تغییر نیاز دارند، بر اساس نتایج گزارش‌ها جای تعجب نیست که ۵۸ درصد از معلمان موافق هستند که دانش‌آموزان آنان اغلب درک پیشرفته‌تری از فناوری نسبت به خود آنان دارند.

پیکربندی مجدد

ما مسئول ایجاد چارچوبی برای موفقیت در آینده‌ای نامعلوم هستیم. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) عنوان کرد: در عصر تحول دیجیتالی و با ظهور داده‌های بزرگ، سواد دیجیتالی و سواد داده به‌طور فزاینده‌ای ضروری می‌شود و برای این موارد نیاز به رویکرد مبتنی بر هدف در تجهیز آموزش برای تغییردر آینده داریم.

منبع: ایسنا