کرونا “دلتا” چه علائمی در کودکان دارد؟

یک فوق تخصص عفونی کودکان از افزایش موارد ابتلا به کرونا و عوارض ناشی از این بیماری در کودکان خبر داد و بر لزوم شناسایی هرچه سریعتر این کودکان و آغاز درمان آنها تاکید کرد.

دکتر کیقباد قدیری با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا در کودکان و نوزادان گفت: در موج جدید کرونا که از نوع سویه “دلتا” است، تعداد کودکان مبتلا در حال افزایش است.

وی افزود: سویه جدید بیش از سویه های قبلی کودکان و نوزادان را درگیر می کند و نیاز است والدین مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

قدیری با اشاره به تنوع علائم کرونای دلتا در کودکان گفت: این علائم شامل علائم سرماخوردگی مانند تب، گلودرد و آبریزش بینی و نیز علائم مشابه مسمومیت از جمله دل درد و اسهال و استفراغ است.

وی افزود: عمده علائم در حال حاضر بصورت علائم گوارشی است و والدین باید هوشیاری بالایی نسبت به شناسایی این علائم داشته باشند.

این فوق تخصص عفونی کودکان به افزایش عوارض ناشی از بیماری کرونا در کودکان هم اشاره کرد و افزود: در موج جدید کرونا در کنار افزایش مبتلایان، شاهد افزایش عوارض ناشی از این بیماری هم در کودکان هستیم که عمده این عوارض به شکل سندرم التهابی شامل بروز تب و دل درد و … خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: فرق این عوارض با علائم در این است که علائم در زمان حضور ویروس در بدن خود را نشان می دهد، اما عوارض سندرم التهابی زمانی که کودک بطور کامل بهبود یافته و ویروسی در بدن او نیست، ظهور پیدا می کند.

قدیری افزود: متاسفانه در دسته ای از این کودکان این عوارض به شکل بیماریهای قلبی خود را نشان می دهد که خطرناک است.

وی افزود: این عوارض به دلیل شروع درمان دیرهنگام این کودکان ایجاد می شود و این امر ناشی از مراجعه دیرهنگام این کودکان به پزشک است.

قدیری تصریح کرد: بسیاری والدین نسبت به علائم کرونا در کودکان و نوجوانان بی تفاوت هستند و این درحالی است که بیماری می تواند برای آنها خطرناک و عارضه آفرین شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان تصریح کرد: با توجه به این شرایط نیاز است والدین نسبت به شناسایی علائم کرونا در کودکان خود حساسیت بالایی داشته باشند.

وی افزود: از طرفی والدین باید از کودکان خود مراقبت بیشتری کرده و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را به آنها یاد بدهند.

قدیری خاطرنشان کرد: هنوز واکسنی برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال وجود ندارد و نیاز است این قشر از جامعه نکات مربوط به پیشگیری را بطور دقیق‌تری رعایت کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خانواده ها در بحران کرونا چگونه با کودکان رفتار کنند؟

واکسیناسیون؛عقلانی‌ترین راه مقابله با کرونا