احتمالا افراد واکسینه‌شده در برابر سویه کلمبیایی کرونا مصون نخواهند بود

به گزارش مرکز بهداشت عمومی انگلستان (PHE)، واکسن‌های کووید -۱۹ در برابر سویه جدید ویروس کرونا که در کلمبیا یافت شده تاثیر کمتری دارند.

به نقل از یاهو، در نوع معروف به  B.۱.۶۲۱ علائم فرار از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن‌ها یا عفونت قبلی مشاهده شده است. به گفته رویترز، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، سویه B۱.۶۲۱ را به‌عنوان بخشی از سویه کاپا ویروس کرونا اما نه یک سویه از این ویروس ذکر کرده است.

این مرکز اعلام کرد: شواهد آزمایشگاهی اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد واکسیناسیون و عفونت قبلی در پیشگیری از عفونت با B.۱.۶۲۱ کمتر موثر هستند. بااین‌حال، این داده‌ها بسیار محدود و تحقیقات بیشتری نیاز است. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد B.۱.۶۲۱ سرایت بیشتری نسبت به نوع دلتا غالب دارد.

مرکز بهداشت عمومی انگلستان گفت: این نوع جهش‌های نگران‌کننده در سایر گونه‌های خطرناک دیگر از جمله سویه آفریقای جنوبی (بتا)، سویه کنت یا انگلیسی (آلفا) و برزیل (گاما) مشاهده شده است.

به گفته رویترز، تا ۴ آگوست، در مجموع ۳۷ مورد تایید شده از نوع کلمبیا در انگلستان ثبت شده است. حداقل هفت نفر از مبتلایان سابقه سفر به مکزیک، اسپانیا، جمهوری دومینیکن و کلمبیا یا عبور از این مناطق را داشتند.

این مرکز اشاره کرد که واکسن‌ها مانع از گسترش سویه دلتا نمی‌شوند. برخی یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان ویروس در افراد واکسینه‌شده با نوع دلتا ممکن است مشابه سطوح موجود در افراد واکسینه‌ نشده باشد. این داده‌ها ممکن است پیامدهایی برای عفونی بودن افراد داشته باشد، چه واکسینه‌شده باشند چه نباشند اما این تجزیه‌وتحلیل، اکتشافی اولیه است و برای تایید صحت این مورد به مطالعات هدفمند بیشتری نیاز است.

همچنان مرکز بهداشت عمومی انگلستان، از بریتانیایی‌ها می‌خواهد واکسینه شوند. در انگلستان نزدیک به ۴۷ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

در حال حاضر، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا (JCVI) توصیه می‌کند که جوانان ۱۶ و ۱۷ ساله واکسن دریافت کنند و کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله اگر در در گروه خطر به دلیل شرایط بهداشتی قرار دارند نیز واکسینه شوند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ترزیق واکسن کرونا

واکسن کرونا برای کودکان ضروری نیست