توسعه یک برنامه آموزشی رایانه‌ای برای کودکان دارای مشکلات خواندن و املا

دانشمندان “دانشگاه توبینگن” آلمان یک برنامه آموزشی ایجاد کرده‌اند که به افراد دارای مشکل خواندن و املا کمک می‌کند تا از کودکی با کمک یک بازی بر این مشکل غلبه کنند.

نقل از اینوویشن اوریجینز، در آلمان بین پنج تا ۱۰ درصد افراد از مشکلات خواندن و نوشتن/املا رنج می‌برند. برای حدود ۴۰ هزار کودک در سال این مشکلات به مشکلات یادگیری در مدرسه منجر می‌شود و اعتماد به نفس آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکلات غالباً تا جایی پیش می‌رود که کودک اشتیاق به یادگیری را کاملاً از دست می‌دهد.

زبان شناسان، دانشمندان علوم رایانه و روانشناسان “دانشگاه توبینگن” و “موسسه یادگیری درمانی توبینگن” آلمان اخیرا بازی آموزشی دیجیتالی به نام “Prosodiya” که در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند قابل اجراست برای کمک به کودکانی که در حال مبارزه با چنین مشکلاتی هستند، ایجاد کرده‌اند.

“هیکو هولز”(Heiko Holz) یکی از توسعه‌دهندگان برنامه مذکور و دانشجوی دکترای دانشگاه توبینگن گفت: بسیاری از کودکان مبتلا به خوانش‌پریشی، دُش‌خوانی یا دیسلِکسیا(Dyslexia) در تشخیص ریتم گفتار و جایی که استرس در هجا یک کلمه است، مشکل دارند.

محققان اظهار کردند که این مشکلات مانعی جدی برای یادگیری نوشتن هستند و دلیل این امر آن است که استرس هجاهای یک کلمه نقش اصلی را در یادگیری قوانین مهم املای کلمات بازی می‌کند و برنامه آموزشی می‌تواند در این زمینه به کودکان کمک کند.

در کشور خیالی “Prosodiya”، مناظری افسانه‌ای و رنگارنگ وجود دارند که در آنجا کودکان تمرین می‌کنند که کلمات را گام به گام به هجاهای مختلف تقسیم کرده و هجاهای استرس دار(stressed syllables) را تشخیص دهند. آنها یاد می‌گیرند که تفاوت هجاها را با مصوت‌های بلند و کوتاه تشخیص دهند و در نهایت قوانین املا را یاد گرفته و  بر روی آنها اعمال کنند. در این برنامه توپ بزرگ سبزرنگی وجود دارد که بر روی هجاهای کلمات استرس‌دار می‌پرد و توپ کوچک زرد بر روی کلمات بدون استرس می‌پرد. یک توپ قرمز نیز دهانش باز است و مصوت‌های بلند را نشان می‌دهد و در طرفی دیگر نیز یک توپ آبی با دهان بسته، مصوت‌های کوتاه را مشخص می‌کند.

 

کودکان در خانه و بدون کمک بزرگسالان می‌توانند بازی Prosodiya را انجام دهند.

هیکو هولز گفت: این امر به ویژه برای کودکانی که به کشور آلمان مهاجرت می‌کنند و والدین آنها به اندازه کافی زبان آلمانی را برای کمک به آنها نمی‌دانند، موثر است. برنامه این است که کودکان سه تا پنج بار در هفته و هر بار ۱۵ دقیقه در یک بازه زمانی ۱۰ هفته‌ای این بازی را انجام دهند. دروس این بازی با انجام هر مرحله به تدریج قفل‌شان باز شده و کاربران نمی‌توانند قبل از اتمام یک مرحله به مرحله دیگر بروند.

پیشتر یک مطالعه انجام شده بود که اثربخشی برنامه را نشان داده بود. در مطالعه مذکور ۱۳۰ دانش‌آموز کلاس دوم تا چهارم که بسیاری از آنها مشکل خواندن و املا داشتند، مورد بررسی قرار گرفته بودند و نشان داده شد که این برنامه مهارت‌های املایی و آگاهی آنها از نحوه استرس هجاها را به میزان قابل توجهی افزایش داده بود.

این بازی آموزشی را می‌توان به عنوان یک برنامه دانلود کرد و دانلود این برنامه اکنون تا پایان سال تحصیلی جاری به صورت رایگان در دسترس است. پس از آن موسسه یادگیری درمانی توبینگن(TIL) این برنامه را به صورت اسپین آف در بازار ارائه خواهد کرد. این پروژه به عنوان بخشی از پروژه‌ای که توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان تأمین مالی شده، توسعه یافته است. علاوه بر آن بخشی از بودجه آن نیز توسط انجمن رسانه و فیلم بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) و وزارت امور اقتصاد و انرژی فدرال تأمین شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب خاطره های خواندنی (من سوزن قورت دادم)

حقایقی جالب و خواندنی در مورد چشم و قدرت بینایی فیل ها

کودکان راه و روش زندگی را با کتاب خواندن می‌آموزند