وزیر آموزش و پرورش : ۹۰درصد دانش آموزان دلتنگ مدرسه هستند

وزیر آموزش و پرورش به تشریح فعالیت ها، اقدامات و مصوبات موثر دولت دوازدهم در وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

 محسن حاجی میرزایی در اختتامیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و روسای بیش از ۷۲۶منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، با خوش آمد گویی و حسن توجه رئیس جمهور به آموزش و پرورش که در این اجلاس به صورت حضوری شرکت کرد، اظهار کرد: در این اجلاس استانداران، نمایندگان ولی فقیه ، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و شهرستانهای سراسر کشور، حدود ۱۳۰۰ نفر در این اجلاس شرکت کردند. این جمعیت جزو جمعیتی است که بیشترین شعاع تاثیر در آموزش و پرورش و بیشترین شعاع اتصال با مردم و دولت را دارد.

در ۱۰سال گذشته ۴۸درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش از مسیری غیر از تربیت معلم جذب شده است

وی با اشاره به تنظیم گزارش خود به رئیس جمهور، در دو محور اظهار کرد: تصمیم های راهگشا و راهبردی بسیار ارزشمندی در طول دولت تدبیر و امید اتخاذ شده است و باعث شد نظام تعلیم و تربیت در مسیر تعالی و رشد خود حرکت کند. اولین تصمیم مهم و مناسب در حوزه نیروی انسانی است. نیروی انسانی مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت است. ابتدای فعالیت ما نیروی انسانی آموزش و پرورش از یک آشفتگی و نارضایتی و عدم تعادل رنج می برد، استمرار این وضعیت باعث می‌شد، تا این مهمترین رکن نظام تعلیم و تربیت با آسیب جدی مواجه شود. در این حوزه تصمیم های بسیار مهمی اتخاذ شد که مهمترین آن مصوبه ای بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست حضرتعالی تصویب شد و بر اساس آن ورودی نیروی انسانی آموزش و پرورش به غیر از مسیر تربیت معلم مسدود شد، زیرا از یک سو دولت امتیازات ویژه ای به دانشجو معلمان داده است که آنان سربازی نمی‌روند، در طول دوران تحصیل حقوق می گیرند و این دوران جزو سوابق خدمتی آنان محسوب می شود. این امتیازات را داده‌اند تا معلم با کیفیت جذب آموزش و پرورش شود، اما در ۱۰سال گذشته ۴۸درصد نیروی انسانی آموزش و پرورش از مسیری غیر از مسیر تربیت معلم جذب شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: جذب نیروی انسانی از مسیری غیر از تربیت معلم، باعث برهم خوردن تعادل نیروی انسانی در آموزش و پرورش شده بود و بیش از صد هزار نفر تقاضای استخدام در آموزش و پرورش را داشتند، که آن مصوبه باعث شد ورودی نیروی انسانی به آموزش و پرورش محدود و مقید شود. بر اساس آن مصوبه مفهومی با عنوان صلاحیت معلمی به رسمیت شناخته شد که بر اساس این واژه هیچ نیروی انسانی نمی تواند بدون کسب صلاحیت های معلمی وارد آموزش و پرورش شود و تدریس کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تصمیم مهم و راهبردی دیگری که در دولت اتخاذ شد رتبه‌بندی‌معلمان بود. معلمان توانایی‌های یکسانی ندارند و جهت ارتقای صلاحیت های عمومی تخصصی و حرفه‌ای معلمان لایحه رتبه بندی معلمان در دولت به فوریت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. این لایحه می تواند به اندازه زیادی کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را افزایش دهد.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با موافقت رییس جمهور اظهار کرد: نظر همه متخصصان و صاحب نظران تعلیم و تربیت کودک این است که سال های اوان کودکی مهمترین نقش را در شکل گیری شخصیت کودکان دارد و این دوره تاکنون رها شده بود و حدود ۱۸نهاد و موسسه در کار مهدکودک ها مداخله می کردند و این مصوبه باعث شد تا وحدت رویه ایجاد شود و تربیت دوران اوان کودکی و حمایت از خانواده ها در این مسئولیت بسیار مهم در دستور کار قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیم مهم و کارگشای دیگر گفت: مصوبه ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ریاست حضرتعالی در مورد کنکور و با امضای ریاست جمهوری ابلاغ شد. به دلیل ضعف در سیاست گذاری، کنکور بیشترین آسیب را به اهداف دوره های تحصیلی آموزش و پرورش وارد می‌کند. در این مصوبه با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، این سوابق در کنکور اهمیت پیدا کرد و توجه دانش آموزان به موفقیت تحصیلی افزایش پیدا می کند و دیپلم هویت پیدا خواهد کرد، زیرا دیپلم در حال حاضر تبدیل شده بود به جوازی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های کشور، اما اکنون دیپلم معرف سطح معینی از توانایی ها و قابلیت های دانش آموزان است.

حاجی میرزایی در مورد تصمیم مهم دیگری که در دولت تدبیر و امید اتخاذ شد، اظهار کرد:  استمرار فعالیت سازمان ملی استعدادهای درخشان که با دستور حضرتعالی ابلاغ شد یک تصمیم بسیار مهم و راهگشا در نظام تعلیم و تربیت کشور بود. بررسی ها نشان می دهد که در تمام دنیا برای دانش آموزان با استعداد های برتر، امتیازهای ویژه‌ای در نظر می‌گیرند و این که با چه کیفیتی این حمایت‌ها را انجام دهند، متفاوت است، اما در همه کشورها این حمایت ها وجود دارد.

وی در مورد محور دوم تصمیم های اساسی و کلیدی در دوره دولت تدبیر و امید اظهار کرد: اقدامات سرآمدی که در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و مهم ترین آنها اقدامات و فعالیت هایی است که وزارت آموزش و پرورش در دوران کرونا انجام داده است. بر اساس پژوهش مرکز استراتژیک تحقیقات ریاست جمهوری؛ در کشور های مختلف تنها عاملی که مواجهه سنجیده با پدیده ثابت کرونا به وجود آورد،  پدیده حکمرانی است. کشورهای با ثروت بیشتر، فرهنگ غنی تر یا حکومت متفاوت تر تفاوتی در در مواجهه با پدیده کرونا نداشتند و فقط نوع حکمرانی بود که مواجهه با پدیده کرونا را باعث شد. وزارت آموزش و پرورش از آغاز شروع پدیده کرونا یک استراتژی مشخص را انتخاب کرد و امروز که بررسی می کنیم،می بینیم تمامی مطالعاتی که در دنیا در مورد آموزش در دوران کرونا انجام شده است، هیچکدام از مجموعه تصمیم گیری های ما خارج نیست و استراتژی های وزارت آموزش و پرورش بر ده محور استوار بود.

حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به استراتژی های وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اولین استراتژی پوشش حداکثری دانش آموزان و آموزش ها در داران کرونا بود و نباید هیچ دانش آموزی از آموزش دور بماند. ارتباط حداکثری، نظارت حداکثری، انعطاف حداکثری، مسئولیت پذیری حداکثری،  مشارکت حداکثری، پاسخگویی حداکثری، وقت گذاری حداکثری هماهنگی و هوشیاری حداکثری از مواردی بود که آموزش و پرورش بر آن تاکید داشت تا کمترین آسیب را در دوران کرونا ببینیم.

وی ادامه داد در دوران کرونا ۱۱۵هزار مدرسه و ۱۵.۵ میلیون دانش آموز زیر نظر آموزش و پرورش اداره می شد که با تعطیلی مدرسه و حذف نقشه مدرسه، این تشکیلات گسترده به نوعی دچار ناهماهنگی و از هم گسیختگی شد که ارتباطات آن دچار مسئله شد. باید این ارتباطات را برقرار می‌کردیم و خدمات آموزشی را ارائه می دادیم. شبکه شاد توانست به کمک آموزش و پرورش آید و ۴۰روز بعد از تعطیلی مدارس شبکه شاد فعال شد. یک هفته بعد از شیوع کرونا، آموزش تلویزیونی و مدرسه تلویزیونی شروع به کار کرد و تمامی محتوای درسی برای تمامی پایه ها از تلویزیون پخش شد و تمامی محتوای درسی در شبکه شاد ارائه شد. ارتباط بین معلم و دانش آموز از طریق شبکه شاد برقرار شد، دانش آموزان، معلمان، اولیا، مدارس، مناطق و ستاد از طریق شبکه شاد توانستند با همدیگر ارتباط برقرار کنند. در فاصله چهل روز ۹میلیون نفر به این شبکه پیوستند و در اقبال به شبکه های اجتماعی عضوگیری چنین گسترده‌ای بسیار کم نظیر است.

۹۰درصد دانش آموزان دلتنگ مدرسه هستند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بر اساس مطالعه ای که انجام دادیم، دانش آموزان ابتدایی دوره دوم یعنی پایه های چهارم، پنجم و ششم و در سطح ۲۰۳هزار دانش‌آموز پرسشنامه ای را توزیع کردیم که این پرسشنامه بین المللی بود و بر اساس استخراج نتایجی که از این مطالعه بیرون آمد؛ ۹۰درصد معلمان هر روز یا بیشتر روزهای هفته کلاس های شان را برگزار کردند و با دانش آموزان در ارتباط بودند؛ ۶۸درصد معلمان علاوه بر ارسال نکات درسی، نکات مفید و نحوه کار در فضای مجازی را برای دانش‌آموزان خود ارسال کردند؛  ۳۵درصد معلمان به احساسات کودکان توجه و مراقبت داشتند و ۹۰درصد دانش آموزان اعلام کردند که دلتنگ مدرسه هستند.

وی با اشاره به اقدامات سرآمد دیگر که در دوره دولت تدبیر و امید انجام شده است، اظهار کرد: آموزش و پرورش وظیفه مراقبت از سلامت جسمی و روحی کودکان را بر عهده دارد. آسیب های اجتماعی مشکل بزرگی در جامعه است که آموزش و پرورش باید به آن توجه کند و در این زمینه از دانش آموزان مراقبت نماید. در حوزه سلامت جسمی الگوهای ورزشی و تغذیه بسیار مهم است که این دو موضوع در دوران کرونا، دانش آموزان در خانه حضور داشتند و فعالیت های جسمی و حرکتی آنان کم شده بود و دسترسی آنها به مواد غذایی زیاد بود و جای نگرانی داشت. وزارت آموزش و پرورش در یک مطالعه ای که در سال ۹۵انجام داد، ۲۱درصد دانش آموزان چاق بودند، اما در سال ۹۹، ۳۰درصد دانش آموزان چاق هستند یا دارای اضافه وزن هستند و این تحقیق نشان می دهد که ما با پدیده ای مواجه هستیم که در سال های آینده می تواند انواع و اقسام بیماری ها را برای نسل بعدی به وجود آورد. بر همین اساس طرح کوچ را اجرا کردیم و توده بدنی ۱۳میلیون دانش آموز بررسی شد و الگوی تحرکی و تغذیه ای به دانش آموزان ارائه شد و در پایان سال ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار دانش آموز مجدداً توده بدنی آنها اندازه گیری شد و  سه درصد دانش آموزان چاق به وزن طبیعی برگشتند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی که در حوزه سلامت روانی دانش آموزان انجام شده است، اظهار کرد: ۱۴دستگاه در هماهنگی با همدیگر، طرح نماد ( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) را اجرا کردند که در حال حاضر ۶۵۰۰مدرسه با یک میلیون دانش آموز تحت نظر این طرح هستند. استراتژی وزارت آموزش و پرورش در مورد سلامت روانی دانش آموزان، توانمندسازی، پیشگیری، شناسایی، غربالگری، مداخله و درمان است. برای پیشگیری، آموزش های زیادی داده ایم و از ۱۰درصد به ۴۰درصد دانش آموزان رسیده ایم. معلمان و والدین آموزش دیده اند تا نسبت به آسیب‌های اجتماعی  آگاه باشند و همیاران مشاور تأسیس کرده‌ایم. در دوره دوم متوسطه اول و دوم هر کلاسی همیار مشاور دارد که این هم یاران در صورتی که در دانش آموزان علائمی را دیدند به آنان کمک می کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرحی برای بررسی ۲۱شاخص و روی یک میلیون دانش آموز اظهار کرد: این شاخص ها در مورد از عزت نفس، نشاط، خوش بینی، خشم، اضطراب و  افسردگی دانش آموزان اندازه گیری شده است و نیمرخ روانی دانش آموزان بر اساس این طرح ترسیم شده است. ۱۵۰۰مرکز مشاوره ای فعال هستند و خدمات در حوزه آسیب های اجتماعی و روانی به دانش آموزان ارائه می دهند. روز گذشته خط ۱۵۷۰به عنوان اورژانس اجتماعی دانش آموزان افتتاح شد که بر این اساس دانش آموزان می توانند ارتباط تلفنی برقرار کنند و مشاوره لازم را دریافت نمایند و نگرانی های مربوط به آسیب های اجتماعی خود را با مشاور مطرح کنند.

وی تصریح کرد: هیچ نهادی به اندازه آموزش و پرورش نمی تواند روی سلامت جسمی و روانی جامعه تاثیر بگذارد و بیشترین حد تاثیر از طریق آموزش و پرورش امکان پذیر است.

حاجی میرزایی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های شاخص و سرآمدی که در حوزه نوسازی مدارس انجام شده است، اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۶هزار فضای آموزشی،  ۸۱هزار و ۵۰۰کلاس درس در  ۱۱میلیون متر مربع زیربنا ساخته شده است و روزانه ۲۸کلاس درس در این دولت افتتاح شده است. در حالی که در دولت یازدهم روزانه ۲۱کلاس درس ساخته‌ شد،  در دولت دوازدهم که مشکلات اقتصادی و تحریم های اقتصادی داشتیم، روزانه ۳۱کلاس درس ساخته شده است. خیران مدرسه ساز ۸۴۰۰میلیارد تومان در طول هشت سال دولت تدبیر و امید صرف مدرسه‌سازی کرده‌اند و در پنج سال اخیر ۴۹درصد مدارس با مشارکت خیرین و دولت  ساخته شده است.  ۱۷درصد مدارس توسط خیران  و ۳۲درصد مدارس با همکاری خیران و دولت ساخته شده است.  ۱۲۳درصد افزایش مشارکت خیرین در دولت دوازدهم داشته‌ایم.  طرح آجر به آجر را در دولت دوازدهم اجرا کردیم که بر اساس این طرح همه مردم می توانند در مدرسه سازی مشارکت کنند. در این طرح بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر تا کنون شرکت و به مدرسه سازی کمک کرده‌اند.  کلاس های درس استاندارد سازی شده است و به سیستم های گرمایشی مجهز شده‌اند و روزانه ۸۹کلاس به سیستم‌های ایمنی و گرمایشی مناسب تجهیز شده‌اند و کل کلاس های خشتی و گلی برچیده شده است و در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان  گیلان و یزد طور کامل این کلاس ها برچیده شده‌اند و روزانه ۱۰کلاس دری ایمن شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۹۵ایجاد شد، اظهار کرد: مشکلات باعث شد تا اعتبار و آبروی این صندوق خدشه دار شود . این صندوق به سرعت در این دولت سازماندهی شد و سودآوری صندوق در سال ۹۵، ۲۴۰میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۸به ۱۱۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در سال ۹۹سود این صندوق به ۳۴۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در حال حاضر ۸۰درصد فرهنگیان عضو این صندوق هستند و حق عضویت خود را افزایش دادند. هر عضو می‌تواند ۳تا ۵درصد در ماه در صندوق پس انداز نماید که با افزایش اعتماد فرهنگیان، درصد کسانی که پس انداز خود را تا ۵درصد ارتقا می دهند، افزایش می یابد.

حاجی میرزایی با اشاره به اجرای طرح تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۱۸۴مدیر در آموزش و پرورش دچار تعارض منافع بودند که موظف شدند تا به دلیل این تعارض منافع شغل مدیریتی یا شغلی که در آن منافعی دارند را انتخاب نمایند، برای اولین بار قبل از اینکه مجلس این لایحه را مصوب کند، ما آن را اجرایی کردیم و  بر همین اساس ۶۱مدیر آموزش و پرورش مدرسه غیر دولتی خود را انتخاب کردند و مابقی آن ها ترجیح دادند تا از مدیریت مدرسه غیر دولتی کنار روند.  حتی اجازه ندادیم تا مدرسه غیر دولتی خود را به همسر یا فرزندان خود انتقال دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: ۱۵۰زیر فرایند در آموزش و پرورش وجود دارد که همه این فرایند ها در چهار سامانه مجتمع شدند و بیشترین خدمات الکترونیکی در حال حاضر در آموزش و پرورش ارائه می شود که در حال حاضر ثبت نام، ارائه کارنامه گواهی تحصیلی به صورت الکترونیکی انجام می شود. همچنین سامانه های مالی مدارس درحال یکپارچه سازی است تا عملکرد مدارس مشخص شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اجرای طرح هدایت برای دانش آموزانی که تبلت ندارند، اظهار کرد: به ۲۹۰هزار دانش آموز از طریق کمک خیران تبلت اهدا شده است و ۶۰۰هزار کامپیوتر در ادارات آموزش و پرورش موجود بوده است که این کامپیوترها را آماده کرده ایم تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده نمایند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به افزایش چهار برابری هنرجویان هنرستان ها گفت: هنرستان های وابسته به نیروی دریایی و وزارت کشاورزی تاسیس شده است و در سال گذشته ۱۶هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی تاسیس شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد/ بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل ها