نویسنده نباید خود را از جامعه جدا بداند

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: نویسنده باید خود را از جامعه جدا نداند و موضوع داستان هایش را از میان اجتماع و مردم پیدا کند و دغدغه ها و مشکلات و آرزوها و امیدهای مردم را در داستان منعکس کند.

«مرتضی حاتمی» نویسنده و منتقد ادبی در نشست مجازی انجمن داستان زرند کرمان، با اشاره به اهمیت استان کرمان به عنوان یکی از استان‌های تاثیرگذار در حوزه های ادبیات ، هنر و فرهنگ ، اظهار کرد: چهره ها و شخصیت هایی در گذشته و حال در بالندگی و رشد فرهنگ و ادب و هنر این استان و کشور نقش مهمی داشته‌اند. شخصیت هایی هم چون: خواجوی کرمانی، شاه نعمت الله ولی، اسدالله کرمانی خوش نویس، روح الله خالقی،ایرج بسطامی، کورس سرهنگ زاده، داریوش رفیعی، کیومرث منشی زاده، طاهره صفارزاده،پری صابری، سیدعلی اکبر صنعتی، استاد باستانی پاریزی، احمد بهمنیار، سعید نفیسی،هوشنگ مرادی کرمانی و…نقشی مهم در  بالندگی فرهنگ و هنر و ادب ایران زمین داشته اند. که از میان سهم مرادی کرمانی در جریان سازی ادبیات کودک و نوجوان برجسته تر است.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت رعایت عناصر داستانی در نوشتن گفت: عناصر داستانی ابزارهایی مهم  و ضروری در نگارش هستند که بهره گیری حساب شده و دقیق و کاربردی از آنها باعث ماندگاری و اثربخشی مطلوب داستان بر خواننده می شود.
حاتمی با گریز به نگارش داستان های مدرن تاکید کرد: خیال پردازی،کوتاه بودن متن،تاکید بر روایت و گفتگو، جدال و چالش شخصیت اصلی داستان با نویسنده،واکاوی درونی و پردازش به روحیات و فضای ذهنی مخاطب و شخصیت های اصلی و فرعی مولفه های داستان مدرن است که با مطالعه ی آثار قوی و جدی در این ژانر به ظهور می پیوندد.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به مباحث اجتماعی در داستان تصریح کرد: نویسنده باید خود را از جامعه جدا نداند و موضوع داستان هایش را از میان اجتماع و مردم پیدا کند و دغدغه ها و مشکلات و آرزوها و امیدهای مردم را در داستان منعکس کند.
این نویسنده با آسیب شناسی موضوعات مناسبتی و تکراری گفت: یکی از آسیب‌های جدی ادبیات معاصر، پردازش موضوعات مناسبتی و تکراری است که موجب دوری مخاطب از محتوا و متن می شود.
وی برای برون رفت از این مساله گفت: نویسنده می‌تواند از زوایایی تازه و متفاوت و به دور از شعارزدگی و اغراق بی پایه به موضوعات مناسبتی بپردازد و از دریچه ای دیگر، اثر را روایت و پرداخت کند؛ البته باید مواظب بود تا مباحث تاریخی، مذهبی و اجتماعی را تحریف نکند و با بهره گیری از تکنیک مدرن و خلاقیت، به این موضوعات بپردازد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی