ضرورت ایجاد زمینه آموزش حضوری برای دانش آموزان

استاندار مرکزی گفت: آسیبی که در آموزش غیر حضوری وارد می شود آینده کشور را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه باید به آن توجه کرد، تنها راهی که می شود در این حوزه در نظر گرفت ایجاد زمینه برگزاری کلاس ها به صورت حضوری است.

سیدعلی آقازاده روز دوشنبه ۲۸ تیر در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: گزارش نگران کننده ای در این جلسه ارائه شد که براساس آن متاسفانه ۲۵ میلیون دانش آموز در سراسر جهان ترک تحصیل کرده و ۳۵۰ میلیون نفر دچار سوء تغذیه شده اند.

وی با تاکید بر اینکه باید هر چه زودتر مدارس بازگشایی شود چراکه این آسیب ها جبران نمی شوند و با ادامه این روند برگشت این دانش آموزن به تحصیل، کار سخت تری خواهد بود، افزود: در ایران نیز حدود سه تا ۵ درصد دانش آموزان در این مدت ترک تحصیل کرده اند، بنابراین آسیبی که در این حوزه وارد می شود آینده کشور را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه باید به آن توجه کرد، تنها راهکاری که می شود برای این مهم در نظر گرفت ایجاد زمینه برگزاری کلاس ها به صورت حضوری است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ۱۶ هزار نیروی آموزشی در استان وجود دارد، گفت: اگر بتوان ۱۵ تا ۳۰ هزار دوز واکسن در مردادماه تامین کرد دیگر نگرانی بابت بازگشایی مدارس وجود نخواهد داشت که با روند موجود تامین واکسن، تحقق این مهم دور از انتظار نیست.

آقازاده بیان کرد: حمله کرونا به گروه های سنی مختلف عمدتا از ۵۰ سال به بالاست و دانش آموزان کمتر درگیر این بیماری می شوند بنابراین اگر بتوان معلمان را در سطح کشور واکسینه کرد شاید روزنه ای باشد که بتوان سال تحصیلی جدید را حضوری برگزار کرد. استان مرکزی جزو نخستین استان هایی بود که سال گذشته توانست در مناطق بدون پوشش اینترنت کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کند.

وی ادامه داد: در طرح حفظ جزء ۳۰ قرآن حدود ۴۰ درصد جمعیت دانش آموزی استان شرکت کرده اند که با توجه به این استقبال، نیاز است دستگاه های مختلف مبالغی را به این طرح و تشویق دانش آموزان کمک کنند که در این راستا استانداری و نماینده ولی فقیه در استان نیز مبلغی را کمک خواهد کرد.

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست افزود: در حوزه مسکن فرهنگیان، ۳۵۰ نفر از فرهنگیان شهرستان اراک در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردند که امیدواریم در اسرع وقت اجازه واریز وجه را داشته باشند، در سایر شهرستانها به غیر از شهر اراک، نیز مشکلی به لحاظ تامین زمین وجود ندارد و در صورت مساعدت لازم، این افراد نیز می توانند از این ظرفیت در سایر شهرستان ها در راستای اقدام ملی مسکن استفاده کنند.

بهرام حسین آبادی اضافه کرد: از مجموع ۳۰ هزار دانش آموز پیش دبستانی و کلاس اولی در سطح استان، تاکنون یک سوم معادل ۱۰ هزار نفر با رعایت پروتکل های بهداشتی در طرح سنجش مشارکت و ثبت نام کردند که امیدواریم با همکاری ستاد کرونا این طرح استمرار یابد چرا که مبلغ مورد نیاز از این دانش آموزان دریافت شده است.

سرپرست آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: دهم مردادماه زمین چمن و خوابگاه پردیس فرهنگیان با تعامل و همکاری خیرین مدرسه ساز به بهره برداری می رسد.

حسین آبادی ادامه داد: حدود دو سال است که جمع آوری مدارس نمونه متوسطه اول در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفته که تقاضا داریم با توجه به اینکه دانش آموزان این مدارس، بیشتر از مناطق محروم و کم برخوردار هستند، در شورای آموزش و پرورش استان مجوز استمرار این مدارس ارائه شود.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش های حضوری در مدارس گفت: امیدواریم با اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان در مردادماه سال جاری، شاهد بازگشایی مدارس و ارائه می آموزش به صورت حضوری باشیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیماری کرونا آثار بلندمدت و کوتاه مدت و پیامدهایی گسترده در حوزه آموزش و پرورش داشته و اینکه آموزش و پرورش در این راستا نشریه ای را منتشر کرده گفت: تقریبا همه کشورهای دنیا به عنوان اقدام مهارکننده برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا مدارس را تعطیل کرده اند و به عنوان چالش تعطیلی مدارس می توان به کاهش دسترسی به آموزش و کاهش کیفیت آموزش و مشکلات مربوط به آموزش از راه دور اشاره کرد.

مهدی دمنه بیان کرد: به دنبال تعطیلی مدارس در سراسر جهان پیش بینی می شود ۲۴ میلیون کودک تحصیلات را رها کنند و ۳۷۰ میلیون کودک دچار مشکلات تغذیه ای شوند همچنین ممکن است ۸۰ میلیون کودک در زمینه ایمن سازی و مقابله و پیشگیری از بیماری ها دچار مشکل شده و ۱۰ میلیون کودک با سوءتغذیه روبرو شوند، طبق صحبت صورت گرفته با کودکان  ۹۶ درصد کودکان دچار احساسات منفی ناشی از تعطیلی شده اند.

وی اضافه کرد: تعطیلی مدارس می تواند به کاهش خطر انتشار کرونا کمک کند اما آموزش و اشتغال را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش خشونت های خانگی و در نهایت کمرنگ شدن آموزش در سبد خانوار می شود. در حال حاضر همگان نگران دوران پساکرونا و اتفاقات آن دوران و جبران کاستی ها در دوران کرونا هستند.

دمنه ادامه داد: در اوایل شیوع کرونا مدارس به شکل حضوری تشکیل شد و شبکه شاد و مدارس مجازی در سطح استان برگزار و محتواهای آموزشی در این حوزه تولید شد و تلاش شد از تعطیلی فعالیت ها جلوگیری شود، در نهایت تلاش شد با رعایت پروتکل ها و تامین منابع مالی شرایطی ایجاد شود که دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: از ابتدای تابستان امسال ستاد پروژه مهر و کمیته های ذیل آن با رویکرد بازگشایی مدارس با حداکثر آمادگی مدارس تشکیل شد. اخیرا مراکز واکسیناسیون فرهنگیان استان در سراسر استان مشخص شده تا در مردادماه، واکسیناسیون فرهنگیان آغاز شود همچنین کلاس های جبرانی در دوره متوسطه اول با رویکرد غیرحضوی در سطح استان تشکیل شده که تمامی دانش آموزان می توانند در این دوره ها شرکت کنند. اقدامات گسترده دیگری از سوی آموزش و پرورش در این حوزه صورت گرفته است.

حسین میرزایی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست افزود: در سه شهرستان فراهان، خنداب و کمیجان که پایین ترین نرخ سواد را بر اساس سرشماری سال ۹۵ داشته اند، علاوه بر مداخلات و اقدامات صورت گرفته انتظار ما بر این بود که در پایان ۵ سال سطح میانگین سواد این شهرستان ها افزایش یابد اما در این سه شهرستان هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است، هرچند که میانگین سوادآموزی در استان به بالای ۹۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در همین راستا می طلبد این سه شهرستان ویژه تر دیده شده و علاوه بر حجم ابلاغی سوادآموزی در این شهرستان ها حجم ویژه شتاب بخشی از سوی فرمانداران پیشنهاد شود تا بتوان این سه شهرستان را نیز به میانگین سواد استان نزدیک کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دلایل افت یادگیری در شرایط آموزش‌های مجازی دوران کرونا