سفر به دنیای کارتونی در موزه انیمیشن شانگهای چین

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

موزه‌ها با آثار خود موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شوند و به گونه‌ای تاریخ را نسل جدید به تصویر می‌کشند، اما در برخی موارد هدف به تصویر کشیدن تاریخ نیست بلکه قرار است فضای موزه به صورت تخصصی به موزه‌ای خاص بپردازد و علاقه‌مندان به این حوزه را با تمام اطلاعات حوزه مربوطه آشنا کنند.

شانگهای چین یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به حساب می‌آید و به عنوان یکی از مراکز اقتصادی جهان شناخته می‌شود. این شهر نگارخانه‌ها و موزه‌های فراوانی دارد و هرساله تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند.

این شهر دارای موزه‌های جذاب و منحصر به‌فردی است که از جمله جذاب‌ترین آن‌ها می‌توان موزه انیمیشن را نام برد. در این موزه با استفاده از صنعت متحرک سازی، آثار جذاب و دوست‌داشتنی برای کودکان و بزرگسالان علاقه‌مند به انیمیشن به نمایش گذاشته شده است.

موزه انیمیشن شانگهای اولین موزه تخصصی انیمیشن و کمیک مدرن با مقیاس بزرگ در چین است. در این موزه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و بسیاری را می‌توان تجربه کرد که نمایش، ارتباطات، آموزش، تمرین و تعامل از جمله این فعالیت‌ها و برنامه‌ها هستند.

در این موزه کودکان به همراه خانواده‌های خود به فعالیت‌های مختلفی مانند ردیابی تصاویر و نقاشی شن و ماسه، تئاتر سه‌بعدی، مجسمه‌های قهرمان کارتونی، عروسک‌های سایه‌ای چینی و یک راهنمای گسترده برای کودکان می‌پردازند و درباره تاریخ انیمیشن محلی این شهر اطلاعاتی کسب می‌کنند.

موزه انیمیشن و طنز شانگهای دارای ساختمانی سه طبقه است و در طبقه اول آن سالن‌های نمایشگاهی مانند سالن کمیک، سالن انیمیشن و سالن توسعه قرار دارد، در سالن کمیک بیش از ۷۰ اثر اصلی از ۲۴ استاد کارتونیست چینی در معرض دید عموم قرار دارد.

در تالار انیمیشن این موزه نیز نسخه‌های خطی و اصلی انیمیشن‌ها و سریال‌هایی مانند «هیاهو در بهشت»، «فانوس لوتوس»، «نزا پادشاه را تسخیر می‌کند» و … به نمایش درآمده است که قطعا تماشای آن‌ها برای طرفدارنشان بسیار با هیجان همراه خواهد بود.

گفته می‌شود که کمیت و کیفیت آثار و اشیاء موزه انیمیشن شانگهای در سطح بالایی قرار داشته و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در طبقه اول موزه انیمیشن شانگهای، خلاصه و مختصری از تاریخ سایه‌بازی چینی‌ها و شخصیت‌های کارتونی دیزنی وجود دارد. همچنین وجود مجسمه‌هایی به اندازه و هیبت واقعی شخصیت‌های کارتونی، از ویژگی‌های هیجان‌انگیز این موزه به شمار می‌رود و کودکان را به تماشای این موزه جذب می‌کند.

در سالن «The Evolution» تاریخچه انیمیشن‌هایی مانند «راجر خرگوش»، «پاندای کونگ‌فوکار» و … به صورت سرگرم‌کننده و جذابی ارائه شده و مخاطبین علاقه‌مند به حوزه انیمیشن در این خصوص اطلاعات خوبی را هنگام بازدید از این موزه کسب می‌کنند.

بازدیدکنندگان همچنین در سالن «انیمیشن» به مرور انیمیشن‌های چینی در دوره‌های مختلف می‌پردازند، به گونه‌ای که جزئیات انیمیشن‌ها به همراه تصویرگران آن‌ها معرفی می‌شوند و باید گفت جذابت این بخش در حدی است که توجه بسیاری از بزرگسالان را نیز به خود جلب می‌کنند.

موزه انیمیشن شانگهای همچنین در طبقه دوم خود بازدیدکنندگان را به تجربه فعالیت‌های تعاملی بیشتر سوق می‌دهد و افراد می‌توانند با استفاده از قالب‌های مختلف اشکال متنوعی از گل رس ایجاد کنند.

کودکان نیز در این بخش می‌توانند به بازآفرینی شخصیت‌های کارتونی مورد نظر خود مشغول شوند و یا این که تصاویر، نقاشی شن و ماسه یا بازی‌های ویدئویی اولیه در کنسول‌های کامپیوتر را جست‌وجو کنند.

موزه انیمیشن شانگهای

از دیگر ویژگی‌های این موزه می‌توان به نمایش فیلم‌های سه بعدی در طول هفته و در زمان تعطیلات اشاره کرد که همین کار باعث حضور علاقه‌مندان بسیاری با سن‌های متفاوت در مکان این موزه شده و این کار جزو امکانات ویژه این مکان محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آموزش موزه‌ای _از روش های نوین آموزش به کودکان

موزه های عجیب روسیه کدامند؟ + تصاویر