آموزش موزه‌ای _از روش های نوین آموزش به کودکان

با بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی و ساخت موزه‌ و نمایشگاه علم‌ و فناوری و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اعلام شد که موزه در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، «آموزش موزه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید. اگر پیش از این طرح آموزش از طریق نمایش و تئاتر، تحولی در عرصه آموزش و پرورش فراهم کرد، امروز می‌توان «آموزش موزه‌ای» بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه را بدان افزود.

 در راستای اجرائی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه‌های زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و با توجه به تأکید این سند برای ایجاد محیط‌های یادگیری متنوع، طرح پژوهشی جهت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه فیزیکی فضاهای موزه و نمایشگاه علم و فناوری و پژوهش‌سراهای با حضور نمایندگانی از معاونت‌های آموزش ابتدائی، متوسطه، سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و محقق و مجری طرح مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت.

بر اساس هدف عملیاتی شماره ۶ سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است و راهکار شماره ۳-۶ این سند نیز، ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری در هر یک از شهرستان‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه کشور است که به منظور فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه فزون‎‎‌تر دانش‌آموزان و عینی‌تر کردن محتوای آموزشی کتب درسی باید طراحی و اجرا شود.

بر اساس این گزارش، سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف نیازسنجی از دستگاه بهره‌بردار(آموزش و پرورش) و با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات طراحی و ساخت فضاهای مذکور بر اساس استانداردهای موجود در سند زیرنظام، اقدام به  تدوین طرح پژوهشی در این زمینه کرده است و با برگزاری جلسات مقدماتی متعدد به مراحل اجرایی کردن آن پیش می‌رود.

بر اساس مطالب مطروحه در این جلسه، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری میزان توجه به کودکان آن کشور است. هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای توسعه‌یافتگی داشته باشد، مگر این که استانداردهای زیست و رفاه و دسترسی به آموزش و پرورش پیشرفته را برای کودکان و خانواده‌های آنها فراهم کرده باشد. فضاهای زیست و بازی، مراکز بهداشتی ویژه، شمار کتابخانه‌های کودک، آموزشگاه‌هایی با فضای استاندارد و آسوده، روش‌های آموزشی کودک‌محور در حوزه میراث فرهنگی در موزه‌ها، همگی توسعه‌یافتگی و تلاش یک کشور برای رسیدن به جامعه پایدار را نشان می‌دهد.

موزه‌ها می‌توانند در کنار آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها یکی از نهادهای تاثیرگذار در عرصه آموزش، پژوهش، ارتباطات و البته تفریح برای کودکان و بزرگسالان باشند زیرا برای رسیدن به رشد و توسعه از ارکان سواد اطلاعاتی به خوبی می‌توانند بهره ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، موزه در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته «آموزش موزه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید. اگر پیش از این طرح آموزش از طریق نمایش و تئاتر، تحولی در عرصه آموزش و پرورش فراهم کرد، امروز می‌توان «آموزش موزه‌ای» بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه را بدان افزود.