چند کتاب روانشناسی منتشر شد

کتاب «غلبه بر اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی بزرگسالی»، «پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی برای اختلالات هیجانی»، «درمان‌های رفتاری برای اختلالات خواب» و «کودک دلبسته» راهی بازار کتاب شده‌اند.

«غلبه بر اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بزرگسالی» (کتاب کار) برنامه شناختی- رفتاری نوشته استیون سافرن، سوزان اسپریچ، کارول پرلمان و مایکل اوتو با ترجمه حمیدرضا کشاورز در ۱۴۴ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان در انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی بزرگسالان در ۱ تا ۵ درصد مردم دنیا شیوع دارد و باعث ایجاد مشکلاتی جدی در یادگیری، کار و درآمد، و مهارت‌های بین فردی و روابط می‌شود. این کتاب به نحوه درمان این اختلال با استفاده از روش درمان‌شناختی-رفتاری (CBT) می‌پردازد. نویسندگان کتاب که تحقیقات جامعی در زمینه استفاده از CBT در درمان ADHD بزرگسالان انجام داده‌اند یک کتاب ویژه درمانگران ADHD بزرگسالان هم نوشته‌اند که همراه این کتاب است.
دکتر استیون سافرن، نویسنده اول کتاب، استاد روان‌شناسی دانشگاه میامی است و مسئول چند پژوهش، از جمله تحقیقی پنج‌ساله در این زمینه بوده است.
دکتر سوزان اسپریچ، استادیار روان‌شناسی دانشگاه هاروارد، دکتر کارول پرلمان، درمانگر رفتاری-شناختی، و دکتر مایکل اوتو، استاد علوم روان‌شناسی و مغزی در دانشگاه بوستون مولفان دیگر کتاب هستند.

همچنین کتاب «پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی برای اختلالات هیجانی: راهنمای درمانگر» نوشته بارلو، فارچیون، سائوور- زاوالا، لاتین، الارد، بولیس، بنتلی، بوتچر و کاسلو- رابینز با ترجمه  فرشته مؤمنی و محمد سعید در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۴۲ هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: مطالعات آسیب‌شناختی نشان داده‌اند که اشتراکات بسیاری در سبب‌شناسی و سازوکارهای نهفته در میان بسیاری از طبقات تشخیصی اختلالات روان‌شناختی وجود دارد. واقعیت آن است که بیشتر افراد تشخیص داده‌شده با یک اختلال یا مشکل، معمولا مشکلات و یا اختلالاتی دیگر از همان طبقه تشخیصی را نیز دارند و این مسئله در میان اختلالات هیجانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. درمان‌‏های فراتشخیصی بدین منظور طراحی شده‌اند تا برای تمام اختلالات در آن طبقه موثر باشند نه آن‏‌که فقط برای اختلال خاصی کاربرد داشته باشند. پروتکل یکپارچه بر مبنای رویکرد فراتشخیصی برای مدیریت اختلالات هیجانی طراحی شده است که ویژگی مشترک آن‌‏ها واکنش هیجانی بیش از اندازه نامناسب همراه با احساس عدم کنترل هیجانات در فرد است. تدوین پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی در اختلالات هیجانی از ترکیب اصول پایه‌‏ای درمان‌های شناختی رفتار سنتی که از نظر تجربی به اثبات رسیده همراه با پیشرفت‌های حاصل از مطالعات بر روی تنظیم هیجان و بدتنظیمی‌های هیجان به‌دست آمده است و به اصول اساسی درمان‌های شناختی رفتاری نظیر مواجهه رفتاری، هیجانی و جسمانی، شناسایی و اصلاح شناخت‏‌های ناسازگار و خاموشی از طریق جلوگیری از راهبردهای اجتناب شناختی و رفتاری متعهد است. امید است مطالعه این کتاب توسط متخصصین سلامت روانی بتواند در جهت پیاده‌سازی درمان‌‏های موثرتر و به‌روزتر راهگشا باشد.

دیگر کتاب منتشرشده در انتشارات ارجمند، «راهنمای جامع درمان‌های رفتاری برای اختلالات خواب» نوشته  مایکل پرلیس، مارک الویا و برت کوهن با ترجمه میثم شفیعی، سیروان حمزه‌زاده و مهسا میرزاخانی است که در ۴۴۰ صفحه و با قیمت ۹۷ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در معرفی این کتاب آمده است: خواب یکی از چشمگیرترین رفتارهای انسان محسوب می‌شود و تقریباً یک‌سوم حیات انسان را در بر می‌گیرد. روان‌شناسی و روان‌پزشکی به‌خصوص با خواب سروکار دارد، زیرا آشفتگی‌های خواب عملاً در تمامی بیماری‌های حوزه سلامت روان بروز می‌کند و بخشی از ملاک‌های تشخیصی بسیاری از اختلالات روان‌پزشکی محسوب می‌شود. با این وجود آن‌گونه که شایسته است به موضوع خواب و خصوصاً درمان آن پرداخته نشده است و متخصصین سلامت روان هنگام پرداختن به مشکلات خواب و یافتن منبعی مناسب برای برخورد با افراد دارای اختلالات خواب ناامید می‌شوند. به دلیل خلا موجود و نبود راهنمایی مناسب برای متخصصین سلامت روان کتاب حاضر سعی کرده است با فراهم آوردن مداخله گام به گام و چگونگی روش برخورد با بیماران دارای مشکلات خواب خلا موجود را پر کند. کتاب حاضر یک منبع جامع در زمینه مداخلات و درمان‌های اختلالات خواب است که سعی کرده است کلیه درمان‌ها و مداخلاتی را که تاکنون برای انواع اختلالات خواب طراحی شده‌اند به تفصیل بیان کرده و کاربرد آن‌ها را برای اختلالات خواب نشان دهد. امید است که کتاب حاضر بتواند راهنمایی مناسب برای کارکنان سلامت روان بوده و اندکی از خلا موجود در این زمینه را کاهش دهد.

 


کتاب «کودک دلبسته: روش‌های نوین فرزندپروری برای پدران و مادران فرزندپذیر» نوشته کرن. ب. پرویس، ریچارد. آر. کراس و ویندی لاینز سان‌شاین با ترجمه مهرنوش نرسی و  منیره آرزومندی هم در انتشارات یادشده و در ۲۹۶ صفحه با قیمت ۶۸ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: کودکان برای رشد سالم، نیازمند مراقبین دلسوز و ثابت و یک محیط غنی از محرک‌های مختلف هستند. کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند، نه مادر مهربانی کنار خود داشته‌اند و نه فرصتی برای بازی کردن با اسباب‌بازی‌های مختلف و کشف جهان. رشد این کودکان تحت تأثیر تجربه محدود زندگی در شیرخوارگاه یا زندگی در کنار والدین زیستی که به جای مراقبت به آن‌ها آسیب می‌زده‌اند، قرار گرفته است؛ به همین دلیل روش‌های فرزندپروری مرسوم برای آرام کردن کودک و تسهیل رشد او، تقریباً بی‎اثر و در مواردی زیان‌آور هستند. در سال‌های اخیر، پژوهشگران شیوه‌های جدیدی برای پرورش کودکان آسیب‌دیده را شکل داده‌اند که به نحوی شگفت‌آور حلّال مشکلات خانواده‌های فرزندپذیر و مربیان و مراقبین کودکان ساکن شیرخوارگاه و مراکز شبه‌خانواده است. کودک دلبسته از جامع‌ترین کتاب‌هایی است که در این حوزه به چاپ رسیده است.

 

کتاب‌های یادشده با ۱۰ درصد تخفیف در سایت انتشارات ارجمند به نشانی https://www.arjmandpub.com/ قابل دسترس است.

منبع: ایسنا