برپایی نمایشگاهی از نقاشی کودکان حیدرآباد هند در شیراز

آثار نقاشی شماری از کودکان “حیدرآباد” هند، با موضوع شهر شیراز و با عنوان “رنگی از شرق”، در گالری متروی شیراز به نمایش درآمد.

نمایشگاه “رنگی از شرق” شامل ۴۰ تابلوی نقاشی، تصویرگری شده توسط دانش‌آموزان حیدرآباد هند و با موضوع شیراز است که با همکاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد و شهرداری شیراز، برپا شده و در گالری مترو شیراز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مشاور شهردار شیراز در ارتباطات و امور بین‌الملل در خصوص این نمایشگاه گفت: برای برپایی این نمایشگاه ۲۰۰ دانش آموز از مدارس و موسسات آموزشی مختلف حیدرآباد هند، مطالعاتی در مورد شیراز انجام داده و با برداشت خود، آثاری را خلق کردند که ۴۰ اثر برای شهرداری شیراز ارسال شد.

مسابقه نقاشی رنگین کمان صلح

هاشم مظاهری‌زاده با اعلام اینکه گروه سنی کودک و نوجوان جایگاه ویژه ای در همکاری های بین المللی شهرداری شیراز با سایر شهرهای بزرگ جهان دارد، افزود: برای معرفی شیراز و ترویج فرهنگ صلح و دوستی، یک دوره مسابقه نقاشی تحت عنوان کلی رنگین کمان صلح را برنامه ریزی کرده ایم که در آن کودکان شیراز و شهرهای دوست و خواهرخوانده پس از مطالعه در خصوص شهرهای یکدیگر آثاری با محوریت جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری خلق می کنند.

مظاهری‌زاده گفت: در مرحله بعد آثار منتخب در موزه ها و فضاهای فرهنگی شهر مقابل به نمایش گذاشته خواهد شد. اولین شهری که این پروژه مشترک را با شیراز انجام خواهد داد، فلورانس ایتالیا است.

وی در خصوص پیشینه برگزاری نمایشگاه «رنگی از شرق» گفت: وبیناری به مناسبت روز جهانی گردشگری در مهرماه سال ۱۳۹۹، به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند و با حضور مسئولان و مدیران شهری و استانی برگزار و این نشست مجازی بسترساز شروع گفت‌وگو و ارتباط مسئولان دو شهر شد. ماهیشوار رائو یکی از مخاطبان هندی حاضر در جلسه و فعال اجتماعی، فرهنگی و فیلمساز با توجه به علاقه‌ای که به شیراز و جاذبه‌هایش پیدا کرد، تصمیم گرفت زیبایی‌های این شهر را به کودکان و نوجوانان هندی معرفی کند.

نقاشی کودکان حیدرآباد هند

وی اضافه کرد: رائو با مراجعه به چند مدرسه از آن‌ها خواست تا رنگی روی کاغذهای سفید بزنند و آن‌چه از شیراز جنت مکان می‌دانند به نقش آورند و نتیجه آن برگزاری نمایشگاه «رنگی از شرق» شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در بازدید از نمایشگاه “رنگی از شرق” گفته بود: این رویداد، اقدامی فرهنگی و هنری با تاثیر بالایی است که شهرداری شیراز انجام داده و این نمایشگاه تاثیر خود را در روابط ملی و بین المللی خواهد گذاشت.

صابر سهرابی با بیان اینکه قوی ترین زبان ارتباطات زبان هنر به عنوان زبانی گویا و تاثیرگذار است، افزوده بود: ارتباطات بین المللی با کشورهایی که مهد فرهنگ و هنر هستند می توانند نقش مهمی در تبادل فرهنگی داشته باشد و نشان دهنده صلح و دوستی است که پایه اش فرهنگ و هنر است.

سعیدرضا کامرانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در بازدید از نمایشگاه «رنگی از شرق» گفته بود: بی تردید هنر در انتقال پیام همواره نقش بی بدیلی داشته است و امروز شاهد این هستیم که کودکان و نوجوانی از کشور هند تصاویری از شیراز را نقاشی کرده اند که با دیدن آنها گمان می بریم شهروندان شیراز بوده اند.

کامرانی اضافه کرده بود: نقاشی هنری فاخر و بین المللی است که همه مردم دنیا با آن ارتباط برقرار می کنند، هنر همیشه در خدمت به مردم و جوامع بشری بوده و بسیار پسندیده است که این نوجوانان صلح و دوستی را به تصویر کشیده اند.

منبع: ایسنا