این روزها وقت بخور و بخواب نیست!

یک روانشناس با اشاره به اهمیت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و لزوم برنامه ریزی برای این ایام گفت: این روزها باید با سرگرمی های آموزنده و آموزش و تفریحات سالم برای فرزندان سپری شود و والدین نباید اجازه دهند این ایام فقط با بخور و بخواب بگذرد.

شراره رامبرزینی  با اشاره به اثرات مخرب کرونا بر روح و روان کودکان و نوجوانان، گفت: برخلاف ظاهر این بیماری که عمدتا برای بزرگسالان خطرناک است، کرونا خطر پنهانی برای کودکان و نوجوانان داشته و موجب آسیب های بسیار روحی و روانی این قشر شده است.

وی افزود: کرونا باعث شده عمده کودکان و نوجوانان سمت افسردگی و اضطراب های ناشی از بیماری رفته و علت آن هم ناشی از عدم تحرک، عدم ارتباط موثر با دیگران و عدم حضور در فعالیت های جمعی مانند کلاس های درس و بازی است.

رامبرزینی تصریح کرد: در این شرایط ضروری است والدین توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند و باید محیط خانه و زندگی را به نحوی مدیریت کنند که موجب ایجاد روحیه شادی و نشاط در فرزندان آنها شود.

رامبرزینی با اشاره به پایان گرفتن مدارس آنلاین و شروع اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، گفت: بسیاری والدین چنین تصوری دارند که چون فرزندان آنها حضور فیزیکی در مدرسه نداشته تمام اوقات آنها به نحوی اوقات فراغت بوده که این تصور کاملا اشتباه است و باید بدانند که فرزندان آنها بی صبرانه منتظر شروع تعطیلات تابستانی بوده و انتظار دارند برنامه های ویژه و سرگرمی هایی که دوست دارند، در این تعطیلات برای آنها فراهم شود، بنابراین بسیار با اهمیت است که والدین برای اوقات فراغت و تابستان فرزندان خود برنامه ریزی داشته باشند.

رامبرزینی گفت: مهمترین اصل در خصوص اوقات فراغت کودکان و نوجوانان این است که نباید ساعت خواب و نوع خورد و خوراک آنها در این ایام تغییر کند. والدین باید نظم خواب را در ایام اوقات فراغت اعمال کنند، یعنی فرزند آنها باید راس ساعت مشخص به خواب رفته و راس ساعت مشخص بیدار شود و اینطور نباشد که چون مدارس تمام شده اجازه دهند فرزند آنها تا ظهر بخوابد.

رامبرزینی گفت: نکته مهم بعدی این است که والدین نباید اجازه پرخوری در ایام اوقات فراغت را بدهند و باید برنامه غذایی ساعت مشخص و نظم مشخصی داشته باشد تا از آسیب های جسمی بعدی به دنبال پرخوری پیشگیری شود.

این روانشناس تاکید کرد: والدین باید کودکان و فرزندان را در ایام اوقات فراغت در کارهای خانه شریک کنند و به آنها مسئولیت بدهند و این مسئولیت ها باید متناسب با سن و سال فرزند و میزان توانایی آنها تعیین شود، بطور مثال خرید تنقلات و اقلام خوراکی ساده را به فرزند خود بدهند یا برحسب سن و سال در انجام کارهای خانه مثل دستمال کشیدن، جارو کشیدن و… فرزندان خود را سهیم کنند تا برای کودکان و نوجوانان این تصور ایجاد نشود که اوقات فراغت یعنی آزادی کامل و تنبلی.

وی در خصوص برنامه های سرگرمی در روزهای اوقات فراغت و در شرایطی که هنوز خطر بیماری کرونا وجود دارد نیز گفت: با شیوع کرونا متاسفانه بسیاری والدین برای سرگرم کردن فرزندان خود رایانه و تبلت را تمام وقت در اختیار آنها قرار داده تا با بازی رایانه ای و انیمیشن و … سرگرم شوند که این شیوه بسیار خطرناک و آسیب رسان است.

رامبرزینی گفت: اولین آسیب، آسیب جسمی به چشم و ستون فقرات کودکان و نوجوانان است و در ادامه با استفاده بسیار از وسایل الکترونیکی و یکجا نشینی، آسیب های روحی مانند استرس و اضطراب، پرخاشگری، کاهش تمرکز و… سراغ آنها می آید، بنابراین استفاده از این وسایل بجز مدت زمان محدود در طول روز توصیه نمی شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: والدین می توانند دراین ایام فرزندان خود را به دشت و کوه و محیط باز برده و لزومی ندارد حتما به پارک یا اماکن شلوغ بروند که خطر کرونا وجود داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که امکان رفتن به کوه و دشت برای افراد مهیا نیست، والدین باید سرگرمی و بازی های جایگزین متناسب سن فرزندان خود در محیط خانه همچون نمایش خانگی، ادابازی، بازی اسم فامیل، بازی ۲۰ سوالی و مشاعره انجام دهند.

رامبرزینی گفت: والدین می توانند در ایام اوقات فراغت، با فرزندان خود کاردستی درست کرده و یا مسابقات ورزشی که امکان انجام آن در محیط خانه فراهم است مثل گُل کوچیک در حیاط خانه یا شطرنج و فوتبال دستی و … را انجام دهند.

این روانشناس افزود: برای انگیزه بیشتر حتی می توان با هماهنگی چند خانواده فامیل مسابقات ورزشی را برگزار کرده و فیلم آن را برای یکدیگر ارسال کنند و برنده مسابقه را در میان فامیل انتخاب کنند.

رامبرزینی گفت: همچنین والدین می توانند در این ایام در کنار فرزندان خود در صورت علاقه آنها باغبانی کرده و گل و گیاه بکارند و اگر مقداری خاک و شن و ماسه برای فرزندان خود و بویژه کودکان تهیه کنند، برای آنها سرگرمی خوبی خواهد بود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: کودکان زیر ۱۰ سال حافظه انتزاعی ندارند و تمام آموزش ها را بصورت تصویری و عملی یاد می گیرند و این ایام بهترین فرصت آموزش به کودکان در قالب نمایش و بازی با آنهاست و والدین می توانند با کودکان خود نمایش خانگی بازی کرده و یا قصه های تصویری برای آنها بازگو کنند یا با ساخت عروسک های ساده پارچه ای و اجرای نمایش با آنها هم به کودکان خود آموزش های لازم را بدهند و هم آنها را سرگرم کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اوقات فراغت _اوقاتی که باید خوب پر شود

اهمیت مدیریت اوقات فراغت در تربیت کودکان