ورزش در خانه؛ سهم سلامتی در دوران قرنطینه

همه از همان دوران کودکی با تاثیر ورزش در سلامتی و شادی خود آشنا هستیم. همواره از کلاس‌های درس تا دورهمی‌های دوستانه، از فواید ورزش اطلاعات زیادی داریم اما با این وجود گاهی ورزش را فراموش می‌کنیم و حتی نامی از ورزش در بین برنامه‌های روزمره ما یافت نمی‌شود.

سلامتی، نعمتی بزرگ برای انسان‌ها محسوب می‌شود و همواره در سایت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به دنبال کسب راهکار برای حفظ سلامتی خود هستیم؛ در حالی‌ که ساده‌ترین راه حفظ سلامتی، یعنی ورزش را فراموش کرده‌ایم.

تاثیرات ورزش در کسب سلامتی همه روزه به انحای مختلف بیان می‌شود و بسیاری از مردم به تاثیرات آن آگاه هستند ولی با این وجود در بیشتر زمان‌هایی که می‌توانستیم و می‌توانیم ورزش کنیم، آن را به بهانه‌های مختلف به وقت و زمان دیگری موکول کرده و از ورزش دوری می‌کنیم.

امروزه ورزش انواع مختلفی دارد و همین تنوع در رشته‌های ورزشی باعث شده ‌است تا هر فردی با توجه به علاقه‌ای که دارد، یک نوع از آن را انتخاب کند و با توجه به علاقه خود برای حفظ سلامتی و نشاط تمرینات ورزشی را آغاز کند.

بسیاری از افراد، ورزش را با حضور در سالن‌های ورزشی می‌شناسند و به ورزش در خانه علاقه‌ای ندارند اما حال که تعطیلات کرونایی شامل سالن‌های ورزشی نیز شده‌ است، نباید از سلامتی خود غافل شده و ورزش را نیز به بهانه تعطیلی سالن‌های ورزشی، تعطیل کنیم.

با کمی تحقیق و جست‌وجو و یادگیری اصول درست ورزش کردن می‌توانیم خانه‌های خود را در این روزها که برای حفظ سلامتی خود تاکید به در خانه ماندن می‌شود، به سالن‌های ورزشی تبدیل کرده و با اعضای خانواده، شور و نشاط و سلامتی را در خانه‌های‌مان جاری کنیم.

معاون توسعه ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در رابطه با اهداف و تاثیر ورزش در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار ‌می‌کند: ایجاد نشاط، تندرستی و بهبود روابط‌عمومی، از اهداف اصلی ورزش است که شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه آسیب‌های زیادی را به ورزش بانوان در سطح حرفه‌ای و معمولی وارد کرده، اهداف اصلی ورزش را نیز تحت تاثیر قرار داده ‌است.

شهلا کاظمی می‌افزاید: بی‌تحرکی و ورزش نکردن باعث بروز چاقی، بیماری‌های روحی و روانی، کاهش قدرت سیستم ایمنی و غیره می‌شود که با اجرای برنامه‌های ورزشی در خانه و ایجاد تحرک سعی داریم از بروز این بیماری‌ها برای بانوان جلوگیری کنیم.

استعدادیابی ورزشی

 

 

چگونه ورزش کنیم؟

البته فراموش نکنیم که ورزش در خانه نیز اصول و قاعده خاص خود را دارد که با رعایت آن‌ها، تمرینات ورزشی تداوم داشته و تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در رابطه با اصول درست ورزش در خانه، اظهار می‌کند: ۹۰ درصد مردم در خانه‌های خود ابزار ورزشی ندارند ولی می‌توانند با انتخاب ساده‌ترین حرکات ورزشی به ورزش در خانه بپردازند. همچنین ورزش‌هایی که در خانه انجام می‌شود نباید خارج از توانایی افراد بوده و باید متناسب با توانایی افراد، تمرینات ورزشی در خانه انجام شود.

سونیا لطف‌اللهی با اشاره به اینکه افراد برای جلوگیری از ایجاد خستگی و تداوم در ورزش باید با اصول ورزش را شروع کنند، می‌افزاید: افراد باید با آگاهی نوع ورزش خود را انتخاب کنند و کسانی که مشکلاتی مانند زانودرد، کمردرد، بیماری‌های قلبی یا فشار خون دارند نباید هر ورزشی را انجام دهند و انجام ورزشی مانند طناب‌زنی برای فردی که زانو درد یا کمردرد دارد، بسیار خطرناک است.

 

این مسئول با بیان اینکه افرادی که مشکلی دارند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کرده و ورزش را به صورت اصولی دنبال کنند، تصریح ‌می‌کند: بهتر است افراد در سه جلسه اول ورزش خود در خانه حدود ۳۰ دقیقه برای ورزش وقت بگذارند و بعد از سه جلسه به صورت سه جلسه‌ای با توجه به توان بدنی خود حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به زمان ورزشی خود اضافه کنند تا نهایتاً در طول ۱۲ هفته زمان ورزش خود را به یک ساعت و ۱۵ دقیقه به صورت یک روز در میان برسانند.

وی ادامه می‌دهد: حتی کسانی که مشکلات عدیده‌ای داشته و دسترسی به مربی ندارند نیز با انجام حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در خانه که یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود، می‌توانند سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

لطف‌اللهی با اشاره بر اینکه افراد برای درجا زدن باید بعد از ۲ دقیقه سرعت خود را افزایش داده و بعد شروع به راه رفتن بکنند، تصریح ‌می‌کند: با توجه به اینکه در این دوران همه زمان بیشتری را در خانه هستند، بانوان به همراه کردن اعضای خانواده با خود می‌توانند با انجام یک سری حرکات ورزشی ساده کششی، طناب زدن، درجا زدن و غیره با اصول درست باعث ایجاد تحرک بدنی شده و به سلامت عمومی خود کمک کنند.

ورزش کودکان

ساعات درست ورزش را بشناسیم

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در رابطه با زمان‌های مناسب ورزش و با بیان اینکه تمرینات ورزشی باید ۲ تا ۳ ساعت بعد از وعده‌های اصلی غذایی انجام شود، در غیر این صورت باعث سوء‌هاضمه می‌شود، عنوان‌ می‌کند: با توجه به اینکه برای ورزش کردن نیاز به انرژی داریم، قبل از وعده صبحانه نیز ورزش صبحگاهی توصیه نمی‌شود و ۲ ساعت بعد از آن زمان مناسبی است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش ترشح هورمون‌های شادابی و نشاط در بعد از ظهر، آمادگی بدن در ساعاتی از بعد از ظهرها نیز برای انجام حرکات ورزشی بیشتر است، بیان می‌کند: با توجه به اینکه برخی هورمون‌هایی که باعث افزایش نشاط و شادابی در بدن می‌شود، در عصر هر روز به بیشترین حد خود می‌رسد، ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ یا ۱۹ هر روز بهترین تایم برای ورزش کردن است.

ورزشکاران

تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان اظهار ‌می‌کند: ماندن در خانه و بسته بودن فضاهای ورزشی نیز منافاتی با حفظ زندگی سالم و سلامت افراد ندارد و کسانی که تا به امروز ورزش نکرده‌اند نیز اگر از امروز به صورت روزانه ورزش به مدت ۲۰ دقیقه را شروع کنند، به نتیجه مطلوب دست خواهند یافت.

 

این مسئول تصریح‌می‌کند: یکی از راه‌های مقاوم کردن و تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش کردن است و اگر بدن افراد و سیستم ایمنی آن‌ها مقاوم باشد، بدن در مقابل بیماری‌ها و اتفاقات ناگهانی بازخورد قوی‌تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نداشتن تحرک و ورزش نکردن باعث ایجاد ناهنجاری‌های ساختار قامتی می‌شود، می‌گوید: افزایش چربی خون، افزایش وزن و  کاهش توان سیستم ایمنی بدن از مشکلاتی است که با بی‌توجهی به ورزش برای افراد به وجود خواهد آمد و افرادی که مشکلی در بدن خود دارند و یا در حین ورزش وجود مشکلی در بدن خود را احساس کردند، حتماً باید قبل از ورزش کردن با پزشک خود مشورت کنند.

ورزش برای سالمندان

برای شروع باید به این نکته نیز توجه داشته‌ باشیم که شرایط ورزش برای افراد سالمند، بانوان باردار و کودکان متفاوت‌ است و این افراد نیز باید ورزش را با دقت بیشتری انجام دهند.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان در خصوص ورزش افراد سالمند نیز اظهار می‌کند: با افزایش سن، عملکرد فیزیولوژیکی و مکانیکی بدن دچار افت می‌شود و افراد با انجام فعالیت‌های روزانه خود می‌توانند با خمیدگی رخ داده در این سن مقابله کنند.

لطف‌الهی می‌افزاید: بی‌تحرکی باعث پیری زودرس شده و انجام فعالیت‌های ساده‌ای حتی مثل فعالیت‌های روزانه، سرعت پیری بدن را کاهش می‌دهد.

این مسئول تصریح می‌کند: افراد سالمند برای ورزش کردن می‌توانند روزانه به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در خانه پیاده‌روی‌های ساده و آهسته‌ای انجام دهند و اگر احساس کردند که توانایی ادامه دادن ورزش را دارند، می‌توانند آهسته و آرام، در صورت احساس نکردن درد در بدن، دویدن آهسته یا بعد از گرم شدن بدن، حرکات کششی ساده را نیز انجام دهند.

 

لطف‌اللهی ادامه می‌دهد: سالمندان باید در نظر داشته‌ باشند که در هر لحظه‌ای از ورزش که احساس درد و مشکل مانند درد قفسه سینه یا سرگیجه احساس کردند، بلافاصله ورزش را قطع کرده و برای ادامه باید با پزشک خود حتماً مشورت کنند. همچنین در رابطه با بحث مصرف آب نیز افراد سالمند باید به مقدار کافی آب مصرف کرده و آب‌رسانی عالی داشته ‌باشند و نباید اجازه دهند که بدن آن‌ها تحت فشار قرار گیرد.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه در ورزش دوران سالمندی، افراد نباید بدن خود را تحت فشار قرار دهند، بیان می‌کند: ورزش‌های ایزومتریک (قدرتی) که ممکن است باعث افزایش فشار خون شود نیز برای افراد سالمند توصیه نشده و این افراد باید ورزش‌های بسیار سبکی انجام دهند.

وی در رابطه با تاثیرات ورزش در دوران سالمندی خاطرنشان می‌کند: ورزش علاوه بر تاثیری که در کاهش سرعت پیری بدن دارد، باعث ایجاد نشاط و شادابی در سالمندانی که ورزش می‌کنند شده و حتی در جلوگیری از افسردگی در این سن نیز موثر است.

ورزش در دوران بارداری

این مسئول در رابطه با اهمیت ورزش در دوران بارداری برای بانوان، عنوان می‌کند: بانوان برای انجام حرکات ورزشی در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کرده و بعد شروع به انجام حرکات ورزشی کنند، زیرا ممکن است انجام برخی از حرکات ورزشی در دوران بارداری برای مادر مناسب نباشد.

لطف‌اللهی بیان می‌کند: ورزش در دوران بارداری باعث می‌شود مادران چربی خون، قند و انرژی خود را در سطح مناسبی نگه ‌داشته و از لحاظ روحی نیز در وضعیت خوبی قرار گیرند و مادری که ورزش کند، سلامت خود را تامین کرده‌ است و اگر خود سالم باشد می‌تواند فرزند سالمی را نیز به دنیا آورد.

وی در رابطه با تاثیر ورزش بانوان بر خانواده نیز بیان می‌کند: مادران از نظر روانی پایه‌های خانواده هستند و اعضای خانواده از آن‌ها تاثیر می‌گیرند و روحیه خوب و نشاط و شادابی یک مادر برای افراد دیگر خانواده نیز تاثیر مثبتی دارد که ورزش یکی از راه‌های افزایش روحیه و نشاط و شادابی برای مادران است.

ورزش کودکان

ورزش برای کودکان

لطف‌اللهی در رابطه با تاثیرات ورزش نکردن و بی‌تحرکی برای کودکان، اظهار می‌کند: قرنطینه خانگی سبک زندگی را تغییر داده ‌است که این تغییر سبک باعث افزایش فقر حرکتی می‌شود.

وی با بیان اینکه فقر حرکتی متابولسیم پایه افراد را پایین می‌آورد، می‌افزاید: کودکان در این شرایط در معرض چاقی قرار دارند که می‌تواند در بزرگسالی تاثیرات بدی مانند مشکلات قلبی و عروقی، افزایش چربی خون و … را به همراه ‌داشته ‌باشد.

 

این مسئول با بیان اینکه ما باید باور کنیم که ویروس کرونا سبک زندگی ما را تغییر داده ولی نباید اجازه دهیم که شرایط بدنی و سلامتی ما در این شرایط، اوضاع بدی داشته ‌باشد، تصریح کرد: ما باید به فکر سلامتی خود و خانواده باشیم و اولین گام برای جلوگیری از چاقی، مشکلات آن و هدایت کودکان به سمت ورزش، اراده خانواده و فرهنگ‌سازی است که در خانه توسط بزرگ‌ترها انجام می‌شود که می‌تواند کودکان را نیز به سمت ورزش سوق دهد.

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان، عنوان می‌کند: طناب‌زنی یکی از ورزش‌هایی است که بیشتر افراد آن را بلد هستند و کودکان نیز اصول آن را در مدارس آموخته‌اند و افرادی که از سلامتی کامل برخوردار بوده و مشکلی ندارند، می‌توانند این تمرین را حتی در خانه‌های کوچک با اصول درست انجام دهند که این حرکات برای کودکان بسیار موثر است.

ورزش در خانه یکی‌ از آسان‌ترین راه‌هایی است که می‌توانیم سلامتی خود را به وسیله آن تنظیم کنیم و فضای خانه خود را در این روزها به یک فضای شاد و با نشاط تبدیل کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۵ نوع ورزش که در هر مکان و زمانی می توانید انجام دهید

چطور ورزش را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟