افزایش توانایی خواندن و حل مسئله در دانش آموزان با شطرنج

رئیس هیات شطرنج استان یزد می‌گوید: شطرنج پرفایده‌ترین ورزش ذهنی است و باعث رشد قدرت حل مسئله و افزایش توانایی خواندن در دانش آموزان می‌شود.

«حمیده صوابیه» می‌گوید: باتوجه به ورود انسان به دنیای مجازی که منجر به کاهش فعالیت‌های ذهنی بشر و همچنین نزول سن آلزایمر شده، پزشکان و دانشمندان به دنبال راه حلی برای جلوگیری از این مسئله هستند و این در حالیست که انسان می‌تواند  درصد ابتلا به هریک از این بیماری های ذهنی را از طریق  ورزش شطرنج کاهش داده و از هزینه‌های درمانی احتمالی در آینده جلوگیری کند.

وی با اشاره به این که شطرنج هر دو نیم کره مغز را پرورش می دهد، بیان می‌کند: مطالعات پزشکی نشان داده افرادی که بازی می‌کنند، هر دو نیم کره مغز خود را پرورش می‌دهند که این مسئله بسیار قابل توجه است.

رئیس هیات شطرنج استان با بیان این که شطرنج پر فایده‌ترین ورزش ذهنی است، می‌افزاید: این رشته بهترین راه حل برای دانش‌آموزان و محصلان در افزایش قدرت حل مسئله و افزایش توانایی خواندن است.

صوابیه اظهار می‌کند: فعالیت این ورزش در دوران کرونا به دلیل این که به صورت مجازی صورت گرفت، به خوبی انجام شد و شاهد درخشش افرادی نیز در سطح مسابقات المپیکی بودیم.

وی می‌گوید: از آن جایی که این رشته در دوران کرونا بی خطر بوده، بهترین راه حل برای سرگرمی کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رفت و خانواده می‌توانستند از این ورزش کم هزینه اما پرفایده بهره ببرند.

رئیس هیات شطرنج استان اضافه می‌کند: این رشته سن‌های مختلف را در بر می گیرد و افراد در هر دوره‌ی سنی می توانند با این ورزش آشنا شوند و در آن فعالیت کنند.

صوابیه در پایان افزود: استان یزد هم اکنون حدود ۳۰۰ ورزشکار سازمان یافته در این رشته دارد که ۷۰ درصد آن‌ها را آقایان شامل می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فواید شطرنج برای کودکان و تأثیر آن بر آینده آنها