نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان تابع تصمیم ستاد کرونا است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اگر شرایط برگزاری امتحانات به‌‍صورت حضوری فراهم شود، درصدد هستیم امتحانات تمامی پایه‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنیم، اما در حال حاضر تلاش می‌شود امتحانات پایه نهم و دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت موافقت ستاد کرونا به‌صورت حضوری برگزار شود.

فرحناز قائدامینی چهارم اردیبهشت‌ماه در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری و غیرحضوری، اظهار کرد: آموزش و پرورش در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات تابع ستاد کرونا است، اما قطعا امتحانات پایه دوازدهم و نهم تاثیر بسزایی در آینده دانش‌آموزان دارد، بنابراین ترجیح می‌دهیم ارزیابی در یک فضای مناسب انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اگر شرایط برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری فراهم شود، درصدد هستیم امتحانات تمامی پایه‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنیم، اما در حال حاضر تلاش می‌شود امتحانات پایه نهم و دوازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در صورت موافقت ستاد کرونا به‌صورت حضوری برگزار شود.

وی در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، توضیح داد: تمامی بسترها برای ثبت‌نام حدود ۲۱۷ هزار دانش‌آموز فراهم شده است، ۷۲ هزار دانش‌اموز در پایه‌های ورودی پیش‌دبستانی، کلاس اول، هفتم و دهم و ۱۴۵ هزار نیز در میان‌پایه ثبت‌نام می‌شوند، در بحث ثبت‌نام میان پایه مشکل چندانی نیست و برای پایه‌های ورودی نیز تدابیر خاص از جمله طراحی سامانه جامع ثبت‌نام اندیشیده شده است.

قائدامینی در خصوص رتبه‌بندی معلمان، توضیح داد: پنج دبیرخانه برای سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی معلمان در کشور تشکیل شده است که بزرگترین دبیرخانه در چهارمحال و بختیاری مستقر می‌شود و بحث سنجش صلاحیت ۳۵۰ هزار معلم ابتدایی را انجام خواهد داد، هرچه معلمان توانمندتر شوند، کیفیت تعلیم و تربیت نیز بالاتر خواهد رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به طرح نهضت توان‌افزایی دانش‌آموزان استثنایی در استان، توضیح داد: به همین منظور دو میلیارد تومان برای خرید تجهیزات توان‌افزایی این دانش‌آموزان جذب و وسایل موردنیاز نیز خریداری شد.

وی بیان کرد: همچنین در طرح آجر به آجر نیز حدود دو میلیارد ریال از طریق مشارکت دانش‌آموزان و فرهنگیان جمع‌آوری شد، این طرح همچنان ادامه دارد.

قائدامینی در خصوص تفاهم‌نامه منعقد شده مابین استانداری و وزارت آموزش و پرورش برای خرید ۴۳ هزار تبلت دانش‌آموزی از طریق منابع استانی، ملی و خیری، تصریح کرد: خوشبختانه با جذب اعتبار تعدادی از تبلت‌ها خریداری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در پایان با بیان اینکه میزان تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس استان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: اما در مدارس ناحیه یک و دو شهرکرد میزان تراکم دانش‌آموزان به‌طور میانگین حدود ۲۸.۷ دانش‌آموز است و در برخی کلاس‌های درس این تراکم به حدود ۴۰ دانش‌آموز نیز می‌رسد.

تبعات چاقی و لاغری دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد

در ادامه اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرارسیدن هفته معلم، اظهار کرد: ساختن انسان هدف اصلی نزول قرآن انسان‌سازی است و قرآن در ماه مبارک رمضان بر پیامبر نازل شد، معلمی نیز شغل انبیا است و افراد را در سه شاخصه عقل، ایمان و توانمندی ارتقا می‌دهند.

وی افزود: اگر فرد در کودکی و نوجوانی مسائل مختلف را فرا نگرفته و توانمندی لازم را کسب نکرده باشد، نمی‌تواند در جامعه زندگی خوب و مفیدی داشته باشد، بنابراین باید جایگاه و ارزش معلمان به خوبی تبین شود.

عباسی در خصوص تبعات چاقی و لاغری دانش‌آموزان، گفت: مقرر شد برای جلوگیری از تبعات این موضوع آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده در اختیار متولیان قرار بگیرد و آن‌ها نیز این موضوع را پیگیری کنند.

سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی تا ۲۰ شهریور انجام خواهد شد

در پایان محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: برنامه سنجش صلاحیت و توسعه شایستگی نیروی انسانی پیش نیاز اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان است، پس از برگزاری فرآیند ارزیابی نتایج تا ۲۰ شهریور اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بسترهای لازم برای ثبت‌نام ۲۱۷ هزار دانش‌آموز در ۱۱ هزار کلاس درس و ۳۰۰۰ هزار واحد آموزشی آماده شده است.

محمدی گفت: حدود ۱۴۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع میان پایه و ۷۲ هزار دانش‌آموز در پایه ورودی ثبت‌نام می‌شوند، از این تعداد ۲۰ هزار دانش‌آموز در پایه پیش‌دبستانی، ۲۰ هزار نفر پایه اول، ۱۷ هزار نفر پایه هفتم و ۱۵ هزار نفر در پایه دهم وارد مدارس می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه ورودی سامانه جامعی طراحی شده است و در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن براساس کد پستی و کدملی دانش‌آموز نزدیکترین مدرسه برای ثبت‌نام پیشنهاد داده می‌شود، این سامانه ممکن است ایرداتی نیز داشته باشد.

منبع: ایسنا