خودایمنی، بلای جان کودکان پس از رهایی از کرونا

نشریه نیوزویک با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به کووید-۱۹ در مقایسه با گروه های میانسال در آمریکا نوشت: گروهی از کودکان بهبود یافته پس از طی دوره بیماری و منفی شدن آزمایش کرونا به نوعی بیماری خود ایمنی مبتلا می شوند که بیشتر قلب و پوست آنها را هدف قرار می دهد.

به نقل از تارنمای خبری این نشریه آمریکایی، جوانان مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های آمریکا به ویژه در ایالت میشیگان؛ جایی که ویروس نوع انگلیسی به سویه غالب بدل شده،  جایگزین جمعیت مسن می شوند. اما در هفته گذشته این ایالت شاهد افزایش تعداد کودکان مبتلا به ویروس جدید کرونا و شمار بالای بستری شدن آنها بود. نکته حائز اهمیت در این میان این است که در پی رشد ابتلای کودکان به ویروس کرونا و بستری شدن این گروه سنی، پزشکان دو نوع بیماری را در میان آنها شناسایی کرده اند؛

نیوزویک در ادامه نوشت: نخست کودکانی که با نوعی عفونت حاد ناشی از ابتلا به ویروس کرونا روبرو هستند و علائمی شبیه آنچه در بزرگسالان دیده می شود از جمله تب، سرفه و ذات الریه را بروز می دهند. اما گروه دیگر کودکانی هستند که علائم سندروم التهابی چند سیستمی (MIS-C) را بروز می دهند. در بیشتر این موارد، والدین ناامید و گیج هستند، زیرا متخصصان در تلاش برای درک چرایی مقاومت بدن این گروه سنی در برابر داروها هستند. ضمن آنکه آزمایش کرونای این گروه از کودکان منفی است.

اما این سندروم چیست و چگونه مورد توجه قرار گرفت؟

این سندورم نوعی بیماری است که علائم آن چند هفته تا چند ماه پس از ابتلای اولیه کودک به کووید-۱۹ ایجاد می شود. از آنجا که سیستم ایمنی بدن آنها نسبتا قوی است، کودکان می توانند با جلوگیری از علائم معمول و عوارض شدید که جمعیت مسن را در بیمارستان بستری می کنند با ویروس مبارزه کنند.

با این حال در برخی موارد بدن آنها پس از نابودی ویروس همچنان به نبرد ادامه می دهد اما این بار در برابر سیستم ایمنی خود و در واقع به نوعی بیماری خود ایمنی بدل می شود. نتیجه این امر پاسخ شدید التهابی است که کودکان را بیمار می کند و به نظر می رسد بیشترین قسمت هایی را که هدف قرار می دهد، قلب و پوست باشد.

در اوایل آغاز همه گیری ویروس کرونا در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹)، خدمات بهداشت ملی انگلیس، نسبت به افزایش سندرم التهابی چندسیستمی در سراسر کشور هشدار داد. این سندرم همراه با ارتباط احتمالی آن با بیماری کووید-۱۹ مطرح شد.

در  می سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹)، محققانی از لندن، ویژگی های بالینی و آزمایشگاهی هشت کودک مبتلا به شوک بیش از حد التهابی را گزارش کردند که همگی پیش از این به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. مشخصات بالینی این موارد، تب، شوک و بثورات متغیر و علائم دستگاه گوارشی بود. بر اساس شواهد موجود، این سندرم می تواند کشنده باشد، اما بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا شده اند با مراقبت های پزشکی بهبود یافته اند.

هرچند پزشکان هنوز عوامل ایجاد کننده سندرم التهابی چند سیستمی را شناسایی نکرده اند، اما پژوهش ها نشان می دهد بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال، پیش از بروز علائم این سندورم چند هفته تا چند ماه گذشته به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و یا در معرض یک فرد مشکوک یا تایید شده به این ویروس قرار گرفته بودند.

گزارش ها نشان می دهد ایالت میشیگان آمریکا در غرب میانه به دلیل کند بودن روند واکسیناسیون در مقایسه با سایر مناطق کشور با افزایش دوباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا روبرو شده و از آنجاکه شروع واکسیناسیون کرونا در آمریکا با گروه های سنی بالاتر از ۶۵ سال آغاز شد، اکنون کووید-۱۹ بیشتر گروه های سنی جوانتر و کودکان را هدف قرار داده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۳۲ میلیون نفر در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۵۷۹ هزار و ۹۰۰ نفر جان خود ر از دست داده اند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

کرونا چه تاثیراتی بر زندگی نوجوانان گذاشته است؟

در کرونای جهش یافته مراقب کودکان باشیم

تاثیرات منفی کرونا بر سلامت روان کودکان