ادبیات طنزمان فقیر است/وظیفه هنرمند در شرایط فعلی چیست

 

ادبیات طنزمان فقیر است/وظیفه هنرمند در شرایط فعلی چیست

 

ادبیات طنزمان

داوود امیریان نویسنده کودک و نوجوان گفت: ما با فقر ادبیات طنز مواجهیم و در ادبیات بزرگسال هم نویسنده طنز نداریم.

برنامه تلویزیونی شب روایت سه شنبه شب ۱۳ اسفند در گفتگو با داوود امیریان، از آنتن شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

امیریان در این برنامه درباره مواجهه طنزگونه مردم با شرایط فعلی کشور و بیماری کرونا گفت: این، یک واکنش روانی است و فکر می کنم که بعضی از ما ترس را دوست داریم؛ مثل فیلم های ترسناکی که گاهی دوست داریم ببینیم و ترسشان هم شیرین و دوست داشتنی است. اما در کل، وظیفه یک هنرمند این است که بتواند روحیه مردم را حفظ کند.

در ادامه مجری برنامه گفت: ما شما را با دو قید طنز نویس و دیگر اینکه برای نوجوانان می نویسید، می شناسیم؛ مثل «رفاقت به سبک تانک» که همین باعث می شود بگویند آثار شما طنز نیست. شما چقدر این را قبول دارید؟ که امیریان در پاسخ گفت: نظرتان قابل احترام است. من خودم به این فکر نکرده ام که آثارم بانمک است یا طنز. به هرحال شیرین نوشتن خودش یک سبک است ولی همیشه سعی کرده ام کارهایم شیرین باشند نه سوهان روح.

این نویسنده در ادامه گفت: اینگونه نبوده که من از پیش بخواهم سراغ طنز بروم. دوستانی مثل داوود غفارزادگان و رضا بایرامی گفتند سعی کن طنز بنویسی و خودم هم خیلی دوست داشتم اما ما با فقر ادبیات طنز مواجهیم و در ادبیات بزرگسال هم نویسنده طنز نداریم. برای مردمی که در هر شرایطی خودشان طنز درست می کنند، طنز نوشتن خیلی سخت است.

امیریان همچنین درباره کتاب «جام جهانی در جوادیه» خود گفت: در این کتاب، برای من خودباوری نوجوانان اهمیت داشت که نوجوانان این نکته را فهمیدند. این که بچه ها بدون اینکه از کسی کمک بگیرند و مشکلاتشان را خودشان حل کنند، برایم مهم بود. زمان جنگ هم، خیلی از فرماندهانی که توانستند سرنوشت ساز شوند، افرادی بودند که از نوجوانی به جوانی قدم گذاشته بودند.

مجری برنامه در بخش دیگری گفت: شما تجربه اقتباس و فیلنامه نویسی دارید اما چرا اثری مثل جام جهانی در جوادیه، تبدیل به نسخه تصویری نمی شود؟ که امیریان گفت: نهادهایی مثل فارابی، حوزه هنری و سیما فیلم بیشتر کارشکنی کردند. امروز تهیه کننده برای کارگردان و بازیگر هزینه می کند اما برای فکر و اندیشه این کار را انجام نمی دهد.

وی همچنین درباره ابولفضل زرویی نصرآبادی نویسنده و شاعر طنزنویس فقید گفت: من با ابولفضل زرویی نصرآبادی رفاقتی نداشتم. اما کارهایش را دوست داشتم و واقعا جایش خالی است. ما هرکدام از این ها را که از دست می دهیم، انگار یک گنجینه گرانبها را از دست داده ایم.

 

منبع خبرگزاری مهر

مرتبط:

داستانی بلند برای فهم جان و جهان نوجوانان امروزی

«موش سر به هوا»، کتاب جدید فرهاد حسن‌زاده منتشر شد

فراخوان هجدهمین دوره جشنواره «قلم زرین» منتشر شد.