بسیاری از چالش‌های بشری، ریشه در نواقص تربیت کودکی دارد

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی و اسلامی، به کودکان به عنوان آغازگران ساخت و ساز بشری توجه ویژه‌ای شده است، گفت: بسیاری از چالش‌های جامعه بشری، مربوط به اشکالات و نواقص تعلیم و تربیت در دوران کودکی انسان‌هاست.

حمید ملانوری، امروز پنج شنبه ۱۴ اسفند در سی اُمین کنفرانس تخصصی و نوزدهمین مدرسه فصلی حقوق کودک استان که با حضور معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک برگزار شد، بیان کرد: کودک موجودی است که زندگی خویش را در دامن پرمهر و عاطفه والدین آغاز می‌کند و از شخصیتی بسیار لطیف و ظریف برخوردار است.

وی اظهار کرد: اولین شخصیت اجتماعی انسان در دوران  کودکی شکل گرفته و به جامعه عرضه می‌شود.

وی، کودکان را به عنوان آسیب پذیرترین قشر جامعه معرفی کرد و گفت: ظرافت و لطافت شرایط خاص دوران کودکی باعث می‌شود این قشر به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه جامعه معرفی شوند، لذا از عوامل مختلف تأثیر می‌پذیرند و بر اثر ناملایمت‌ها و گرفتاری‌هایی نظیر اعتیاد، طلاق، جنگ‌ها و… حقوق کودکان نقض می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آنچه از رفتار انسان‌ها در جامعه دیده می‌شود، بازتابی از دوران کودکی آن‌هاست، تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات بشری را باید در دوران کودکی جست.

وی افزود: همه کودکان مانند بزرگترها باید از حقوقی مثل تغذیه، آموزش، بهداشت، سلامت تفریح و بازی مناسب برخوردار باشند.

استاندار خراسان جنوبی، داشتن حرمت، کرامت و عزت انسان‌ها را از اهداف شکل گیری انقلاب اسلامی و از آرمان‌های حضرت امام(ره) عنوان کرد و ادامه داد: در همین راستا ما نیز در حوزه اجرا علاقمندیم که جامعه به سمت توسعه پایدار و همه جانبه حرکت کند تا مردم،  زندگی آرمانی و الهی را در کمال رفاه تجربه کنند، لذا به همین دلیل است که ما بیشتر از جوامع دیگر  به موضوع تعلیم و تربیت جامعه که اساس آن دوران کودکی است، توجه داریم.

ملانوری یادآور شد: آن چیزی که در جامعه اتفاق می‌افتد، محصول کار جمعی اجتماع است لذا باید تعلیم و تربیت  به شکلی انجام شود که باعث خودباوری، اعتماد به نفس، قدرت ریسک‌پذیری،  و… در کودکان شود تا زمانی که به سن جوانی می‌رسند با قدرت ریسک‌پذیری و اعتماد به نفس بالا، جامعه را اداره کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نحوه تربیت کودکان با پشتکار

اهمیت مدیریت اوقات فراغت در تربیت کودکان

روش های موثر برای تربیت کودکان شاد