راه های کنترل خشم و پرخاشگری کودکان

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: باید به کودکان یاد بدهیم گاهی آنطور که ما دوست داریم دنیا پیش نمی رود و در شرایط بحرانی قرار می گیریم و باید راه حلی که کمترین عارضه را داشته باشد، پیدا کنیم و شرایط را بپذیریم و پرخاشگری کودکان را مهار کنیم.

دکتر”علی بهرام نژاد”  درباره راه های مهار پرخاشگری کودکان اظهار کرد: خشم یک هیجان طبیعی است و داشتن آن به بقاء انسان کمک می کند اما وقتی این خصلت به قصد آسیب رساندن به خود و دیگران صورت می گیرد، پرخاشگری است.

وی با اشاره به اینکه هیجان خشم می تواند مفید و موثر باشد، افزود: خشم وقتی به سراغ ما می آید که دچار ناکامی شویم و در واقع انتظاراتی که از دیگران، خودمان و محیط داریم، اگر برآورده شود تبدیل به احساس مثبت می شود و اگر نیازها غیرمنطقی باشند غالبا برآروده نمی شوند و دچار ناکامی می شویم و هیجان خشم به سراغ ما می آید.

بهرام نژاد تصریح کرد: اگر بلد نباشیم این خشم را مدیریت و راه حلی برای آن پیدا کنیم، تبدیل به پرخاشگری شده و رفتار نابهنجار صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت خشم خیلی مهم است، تصریح کرد: در زمان خشم فرد نسبت به دیگران حالت دفاعی به خود می گیرد و افرادی هستند که مسئولیت بروز هیجان را نمی پذیرند و تقصیر را به گردن دیگری می اندازند در حالی که پذیرش مسئولیت می تواند به کنترل خشم و بروز آن کمک کند.

این روانشناس درباره پرخاشگری در کودکان اظهار کرد: وقتی کودک یاد بگیرد با پرخاشگری نمی تواند به خواسته خود برسد، مهارت های دیگر را می آموزد و در حدود سن سه سالگی قانون لطفا را به کودکان می آموزیم.

وی ادامه داد: کودکان ذاتا پرخاشگر نیستند، آنها یاد می گیرند پرخاشگر شوند؛ زمانی که آنها با شیوه های پرخاشگرانه درخواست می کنند و ما پاسخ می دهیم، یاد می گیرند این ساده ترین شیوه است و در این صورت آستانه تحمل آنها افزایش نمی یابد و صبوری در آنها شکل نمی گیرد و جملاتی مانند “نمی شود” و “نیست” در ادبیات آنها به وجود نمی آید و وقتی مهارت کافی ندارند، پرخاشگری می کنند.

بهرام نژاد تصریح کرد: کودکان بخشی از موارد را در مشاهدات می آموزند و مواردی را در دنیای مجازی و حقیقی یاد می گیرند.

وی با اشاره به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: محدودیت ها انسان را دچار مشکل می کند اما محدودیت تعریف دارد و درر شرایط کنونی قرار است فاصله فیزیکی با افراد را رعایت کنیم و قرار نیست با محیط و بیرون رفتن محدودیت داشته باشیم.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: باید به کودکان یاد بدهیم گاهی آنطور که ما دوست داریم دنیا پیش نمی رود و در شرایط بحرانی قرار می گیریم و باید راه حلی که کمترین عارضه را داشته باشد، پیدا کنیم و شرایط را باید بپذیریم.

وی با اشاره به اینکه باید محدودیت ها را تعریف کنیم، افزود: اکنون محدودیت تجمعات است و گفته نشده که اعضای خانواده بیرون از شهر یا جای خلوت با هم قدم نزنند. می توانیم در شرایط کنونی در خانه با فرزندان بازی کنیم، یک فیلم دلخواه ببینیم و در کارهای خانه مشارکت کنیم که این موارد مشکلات را کم می کند.

بهرام نژاد تصریح کرد: اکنون خانواده پذیرفته که نمی شود بیرون رفت اما به معنی این نیست که هر کس در لاک خودش برود. کودکان تجربه اینچنینی ندارند لذا آستانه تحمل آنها پایین می آید و پرخاشگر می شوند.

این روانشناس بیان کرد: وقت گذاشتن یک عامل بسیار مهم است و همه انسان ها نیاز به دیده شدن دارند و وقتی با فرزندمان وقت می گذاریم و در یک محیط قدم می زنیم و با وی غذا می خوریم یعنی تو را می بینیم و در این صورت رفتارهای آسیب زا در کودکان کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه برای وقت گذاشتن با فرزندان باید زمان را مدیریت کنیم، گفت: برای کنترل پرخاشگری کودکان، روش های پاداش و تنبیه( دادن یک چیز خوب و حذف یک چیز خوب از نظر کودک) در شکل گیری و خاموشی رفتار کودک موثر هستند.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه با گوش دادن، توجه، حرف زدن و محبت کردن می توانیم در شرایط کرونایی به کودکان محبت کنیم، گفت: در شرایط بحرای باید دنبال حداقل ها باشیم.

وی افزود: کودکان باید دیده شوند. آنها به محبت نیاز دارند و محبت فقط در بوسیدن نیست. وقتی به او گوش می دهیم و با او بازی و همدلی می کنیم، نیاز او رفع می شود.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه مشکلات رفتار کودکان را نباید به کرونا ربط بدهیم، گفت: کودکان پرخاشگری را یاد می گیرند و شرط اول کنترل در کودک، کنترل پرخاشگری در والدین است و اگر والدین و اطرافیان رفتارهای سالم داشته باشند، به کودک کمک می کند زیرا کودکان از طریق چشم یاد می گیرند نه گوش و صحنه های درگیری در بین والدین و هر جای دیگر را ببینند یاد می گیرند لذا کنترل و نظارت این موارد بسیار کمک کننده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پرخاشگری _اختلالی دامن‌گیر برای جوانان