چگونه رابطه پدر فرزندی خود را حفظ کنیم؟

یک مشاوره خانواده با بیان اینکه تأثیر پدر در شکل گیری روانی و جنبه های اجتماعی کودک ثابت شده و ‌اثرگذار است، گفت: پدرها می توانند برای کودکان الگوهای بی نظیری باشند و بسیاری از جنبه های عاطفی کودکان را تأمین کنند.

سیدنصرت‌الله میرمعینی، افزود: امروزه روابط پدر و فرزندی اهمیت و عمق زیادی در روان و سلامتی کودکان دارد و اینکه رابطه عاطفی درست پدر با کودک، باعث می شود کودکان کمتر سراغ مواد مخرب همچون سیگار بروند و رشد و بلوغ جسمی آنها سریع تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رابطه پدر با کودک بر روی رشد اجتماعی و هیجانی کودک تأثیرگذار است، تصریح کرد: گفته شده  مسئول تربیت کودکان با مادر است اما پدر نیز به همان اندازه می تواند تأثیرگذار باشد، چراکه نقش پدر در زندگی فرزندانشان گاه بیشتر از مادران است و احساس طرد شدن از طرف پدر و مادر، هر دو به یک اندازه در روان و رشد کودک تأثیرات منفی دارد.

میرمعینی گفت: تفاوتی که در رابطه پدر فرزندی با مادر فرزندی وجود دارد در جنبه های آموزشی و شناختی است که همین تفاوت ها نشان می دهد رابطه پدر فرزندی جنبه ها و تأثیرات خاص خود را دارد. رابطه پدر با کودک را نمی توان نادیده گرفت و باید آن را به طرز صحیحی در محیط خانواده ایجاد کرد، به ویژه که این رابطه برای کودکان دختر و پسر باید مناسب سن و جنسیت آنها باشد، این رابطه برای دخترها بسیار حائز اهمیت است، پدر برای دختر نخستین مردی است که در زندگی خود تجربه می کند و برای او همیشه نقش تأییدی دارد.

این روانشناس مطرح کرد: این رابطه ها در خانه کمتر دستخوش تغییر و دگرگونی می شود و زمانی که پدر از بیرون برمی گردد، مادر از کودک و کارهای او برای پدر توضیح می دهد و این جایگاه والای پدر در نظام خانه را نشان می دهد. پدرها باید بدانند که از روش های صحیح تربیتی و رفتاری استفاده کنند تا جایگاه والای آنها تا آخر ادامه یابد و برای فرزندان خود الگویی همیشگی باشند.

وی با بیان اینکه برخی اوقات پدرها شاید خیلی دیر به منزل بیایند اما در مدت زمان کوتاهی که در خانه هستند، باز هم رابطه مؤثری با فرزندشان ندارند، در زمینه رابطه مؤثر پدر و فرزندی تأکید کرد: کیفیت رابطه اهمیت دارد نه کمیت آن و ممکن است زمان کوتاهی پدر با فرزندش باشد اما همان زمان کوتاه را صرف نصیحت و مقایسه زمان گذشته با شرایط موجود کند که این کار رابطه را کمرنگ‌تر می‌کند در حالیکه پدر می‌تواند با رفتار مناسبش برای فرزندش الگوسازی کند؛ مثلاً اگر می‌خواهد به او یاد بدهد در برابر خواسته‌های غیرمنطقی همسالانش قاطعیت داشته باشد و قاطعانه «نه» بگوید، به جای نصیحت، نتایج عملی این کار را در روابط با دیگران به فرزندش نشان دهد.

این مشاور خانواده در ادامه اظهار کرد: والدین ابزارهایی همچون ارتباطات، همدلی، منطق، قواعد و سازگاری برای پرورش فرزندان خود را دارند، این راه و جاده ممکن است پر از فراز و نشیب باشد اما با پایه ای قوی و روابط خوب شکل می گیرد.

وی به والدین و فرزندان توصیه کرد: باید احترام به صورت متقابل شکل بگیرد تا نگرش مثبت پدیدار شود، هر چه کمتر فرزند نافرمانی بکند و با فکر منطقی پیش برود و رفتار صحیحی با پدر خود نشان دهد، پدر هم جانفشانی های خود را به فرزند بروز می‌دهد و عدالت هم حفظ می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حرف هایی که هر پدر که باید به پسرش بگویید

نقش مهم پدر در شکل‌گیری شخصیت دختر