شن تراپی؛‌ فرصتی برای کم کردن تنش‌های کودکان در دوران کرونا

زندگی در نوار ساحلی فرصت خوبی را برای بازی کودکان با شن های ساحلی مهیا کرده است.فرصتی برای کم کردن تنش ها و افزایش فعالیت در ایام کرونا.

 زندگی در برخی از مناطق آب و هوایی فرصت های ویژه ای را برای ما مهیا می کند که افراد در زندگی شهری از آن محروم‌اند. در مناطق ساحلی مانند کیش جدا از آب و هوای مناسب،فرصت خوبی در بهره مندی از عناصر طبیعی خاص را مهیا می کند.

یکی از این عناصر “شن بازی”  توسط کودکان است که حتی گاه جنبه درمانی نیز پیدا می‌کند و از آن به “شن تراپی” تعبیر می‌شود.

شن تراپی نوعی درمان و ایجاد آرامش برای کودکان محسوب می شود.علی الخصوص برای کودکانی که دچار یک واقعه آسیب زا شده اند، تاثیربسیاری در کم کردن اضطراب حاصل از آن اتفاق و حتی گاهی کمرنگ کردن خاطرات ناخوشایند دارد.

به گفته متخصصان افراد از طریق این روش درمانی دنیایی را می‌سازند که نشان دهنده تعارضات و درگیری‌های بدنی آنهاست. این بحث درمانی توسط روانپزشکی به نام “دورا کالف” با همکاری “مارگارت لونفلد” روانپزشک کودکان در انگلیس ابداع شده است.

در شن تراپی کودکان تصاویر ذهنی خود را آزادانه بروز می دهند.آنها ازطریق بازی با شن به دنیای درونی خود توجه بیشتر کرده و از این طریق باعث می شوند خاطرات سرکوب شده در زمان حال بازیابی شوند و کودک بازی های تخیلی خود را آغاز و همچنین به سبب آن هیجانات منفی و مثبت خود را به این خاطرات در هنگام بازی نمایان کنند.

این تکنیک برای کودکان رضایت درونی ایجاد کرده و به پردازش تخیل و نوآوری آنها کمک شایانی می کند.کودک در شن بازی می تواند آزادی عمل بیشتری داشته باشد که این امر به تقویت قوه تخیل آنها کمک و منجر به داستان سرایی او خواهد شد.گفتن داستان توسط کودک از جمله خروجی های ذهنی است که مهارت گفتاری او را نیز تقویت می کند.

از دیگر فواید شن بازی تقویت حس لامسه کودک است. زیرا او را با مفاهیمی چون نرمی،سفتی، و سبکی آشنا می کند. که این امر در بالا بردن میزان سلامت ذهنی آنها نقش به سزایی دارد.

کودک در بازی با شن به ساختن یک گرگ، مار و یا یک سگ می پردازد و آن را در بازی مورد حمله قرارمی دهد.او از این طریق ترس ها و توهمات احساسی خود را پیدا کرده و آنها را کاهش می دهد. همچنین کودکان توسط عروسک و یا ابزار شن بازی به جایگزین کردن افرادی که از آنها متنفر است و یا از سمت آنها آسیب دیده می پردازد و در حین بازی او را در شن دفع می کند و از این طریق احساس درونی خود را بروز داده و از بین می برد. شایان ذکر است که درمانگرها در شن تراپی تمام این مراحل را در محیطی مانند استخر شن بررسی و تنها نقش یک مشاهده گر را بازی می کنند.

اما در کنار سواحل می توان این شرایط را در فضای طبیعی مهیا کرد؛ علی الخصوص درایام کرونا و شرایط ماندن در خانه که باعث سرکوب شدن هیجانات در کودکان شده است. بنابراین این یک فرصت مناسب برای ساکنین جزیره محسوب خواهد شد.بازی در شن های ساحل علاوه بر تقویت مهارت های تجسمی کودک به تقویت قوای عضلانی کودکان نیز کمک خواهد کرد.همچنین نکته حایز اهمیت بازی با والد در شن بازی های ساحلی است. این امر در تقویت مهارت ارتباط و تعامل کودکان موثر و همچنین ارتباط کودک با والد و بالعکس را بهبود می بخشد.

منبع:ایرنا