روش‌های ساده برای ضدعفونی اسباب‌بازی‌ها

کووید ۱۹ نگرانی ذهنی این روزهای مردم همه کشورها است. همه ما سعی می‌کنیم حداقل محیط اطراف خود را تمیز و ضدعفونی کنیم، از ماسک استفاده کنیم، سطوح را الکل بزنیم، دست‌هایمان را بشوئیم، از تماس مستقیم با دیگران مخصوصا در محیط‌های بسته پرهیز کنیم و بسیاری موارد دیگر، اما آیا تمام این کارها کافی است و مانع از شیوع بیماری می‌شود؟ حقیقت این است که با تمام این مراقبت‌ها هنوز هم نمی‌توانیم از ایمنی صد در صد خود و خانواده‌مان مطمئن باشیم. با اینکه قدرت این ویروس زیاد است، ولی توجه و رعایت ما هم می‌تواند مثل سپر دفاعی عمل کند و مانع از رشد زیاد آن شود. رعایت بهداشت و مراقبت فقط محدود به ماسک زدن نیست. ضدعفونی کردن دامنه گسترده‌تری دارد. آیا به وسایل بازی کودکتان توجه کرده‌اید یا به نظرتان ماسک و دستکش زدن در بیرون خانه کافی است؟ وسایل بازی کودکان از جمله چیزهایی هستند که ممکن است در اغلب خانواده‌ها مورد توجه قرار نگرفته باشند، ولی در این ایام نگران‌کننده می‌توانند بیماری را به راحتی به کودک منتقل کنند. کودکان وسایل بازی‌شان را به هر طرف می‌کشانند، آنها را به سمت دهانشان می‌برند و دوباره پرت می‌کنند یا به همبازی‌شان می‌دهند. این جریانات، روند رشد و تکثیر ویروس را بسیار سرعت می‌بخشد و برای متوقف کردن این روند باید زودتر دست به کار شوید. تمیز کردن و ضدعفونی کردن را از امروز شروع کنید. دقت داشته باشید که ضدعفونی کردن وسایل کودکان نیز نیاز به روش‌های مناسبی دارد، مثلا نمی‌توانید الکل را به تمام وسایل آنها اسپری کنید، چرا که می‌دانید کودکان عادت دارند برخی از وسایلشان را مدام به دهانشان ببرند. ضد عفونی کردن باید متناسب با جنس و نوع اسباب‌بازی‌ها باشد.

چند وقت یکبار وسایل کودک خود را ضدعفونی می‌کنید؟

قطعا پاسخ دادن به این سوال نیاز به فکر کردن ندارد. هر زمان که ببینید روی آنها چرک شده و کثیف به نظر می‌رسند، اما برخی از وسایل و اسباب‌بازی‌ها بیشتر در دسترس هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین زودتر آلوده می‌شوند و باید زود به زود شسته شوند، مثل دندان‌گیر و هر چیز دیگری که کودک خردسال شما بیشتر به سمت دهانش می‌برد.

آیا می‌توان تمام وسایل کودکان را به طور مستقیم ضد عفونی کرد؟

پاسخ به این سوال کمی سخت است، والدین ترجیح می‌دهند که از وسایل ضدعفونی‌کننده طبیعی استفاده کنند تا کودک با مواد شیمیایی مواجهه نداشته باشد و از آسیب‌ها و عوارض آنها به دور باشد، ولی درباره این ویروس این کار منطقی نیست. متاسفانه بسیاری از محصولات تمیز‌کننده طبیعی، حاوی ضدعفونی‌کننده نیستند. در واقع ضد‌عفونی‌کننده چیزی است که ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. دستمال مرطوب نمی‌تواند ویروس‌کشی کند، زیرا شوینده و مواد ضدعفونی کننده ندارد. بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن، محلول سفید کننده رقیق است، ولی آب و صابون هم می‌تواند به جای آن استفاده شود. هم مطمئن است هم قابل دسترس.

چگونه وسایل و اسباب بازی‌های پلاستیکی را ضدعفونی کنیم؟

ابتدا آنها را جمع کنید و داخل یک جعبه یا سبد قرار دهید.

همزمان که وسایل را ضدعفونی می‌کنید، باید جعبه آنها را هم ضدعفونی کنید.

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را با آب صابون (آب داغ) تمیز کنید.

برای آنهایی که سطح سخت و سفت و یا شکاف و پستی و بلندی دارند، از یک قلم‌مو یا حتی مسواک استفاده کنید.

اسباب‌بازی را زیر آب بگیرید و بشویید تا اثر صابون از بین برود.

اسباب‌بازی‌ها را در یک محلول ضدعفونی‌کننده مناسب بگذارید.

دو قاشق غذاخوری، حدود ده میلی‌لیتر، سفید‌کننده را در یک لیتر آب حل کنید. این محلول برای ضدعفونی کردن کافی است. بگذارید دو دقیقه بماند.

با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹، بهتر است بیست میلی‌لیتر سفیدکننده را در یک لیتر آب حل کنید تا اثر بیشتری داشته باشد.

سپس اسباب‌بازی‌ها را آب‌کشی کنید و به خوبی بشویید تا اثر محلول سفید‌کننده از روی آنها برود.

برخی از اسباب‌بازی‌ها بافت سفت و سختی دارند و می‌توانید آنها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید و با دمای بالا شست و شو دهید. به این ترتیب به طور کامل ضد عفونی خواهند شد.

قبل از آنکه کودکتان شروع به بازی با آنها کند، حتما اسباب‌بازی‌ها را خشک کنید.

نکات مهم

اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای و پولیشی را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید.‌ دمای آب بالا باشد و حتما در شست و شو، مرحله خشک کردن فعال باشد.

سطوح متخلخل را با محصولات ضد‌عفونی‌کننده تمیز نکنید،‌ چرا که از مواد ضدعفونی‌کننده در گودی‌های آنها می‌ماند.

وسایلی مثل قیچی، پازل، قوطی و … را هر بار که فکر کردید ‌کثیف شده‌اند، بشویید و تمیز کنید.

در این ایام بازی‌های حسی را تعطیل کنید، مثل خمیر بازی، اسلایم، شن و ماسه، زیرا امکان ضدعفونی کردن آنها نیست. برخی مجلات و کتاب‌ها را بعد از استفاده دور بیندازید.

صفحه کلید کامپیوتر، موس و سایر وسایل الکترونیکی را بعد از هر بار استفاده با الکل ضدعفونی کنید.

برخی از وسایل و اسباب‌بازی‌های کودکان قابل شست و شو نیستند و نمی‌توان آنها را ضدعفونی کرد. این گونه وسایل را با دستمالی که در آب گرم آغشته به صابون خیس شده، پاک کنید. بگذارید خشک شود و بعد دوباره آن را با دستمال دیگری که ماده ضد‌عفونی‌کننده به آن زده‌اید، پاک کنید. اجازه دهید کمی بماند و با دستمال تمیز و مرطوب دیگری آن را تمیز کنید و بگذارید اسباب‌بازی‌ها در مجاورت هوای آزاد خشک شوند. اینگونه اسباب‌بازی‌ها را هر چقدر هم که خوب تمیز کنید باز هم ممکن است مقداری از مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده در آنها باقی مانده باشد، لذا بهتر است جزء آنهایی باشد که برای مدتی از جلوی دست کودک خود جمع می‌کنید، چرا که احتمال دارد آن را به طرف دهانش ببرد.

برخی از اسباب‌بازی‌ها و وسایل کودک الکترونیکی هستند و قابلیت شست و شو ندارند. آنها را نیز به شیوه بالا و با دستمال ضد عفونی کنید.

وسایل سیلیکونی، پلاستیکی و چوبی را می‌توانید در ماشین ظرفشویی بگذارید و پارچه‌های را در ماشین لباسشویی قرار دهید. برای ضدعفونی کردن می‌توانید از سرکه استفاده کنید، چرا که اسیدی است و میکروب‌ها را از بین می‌برد، ولی دقت داشته باشید که سرکه چندان قوی نیست و در برابر ویروس کرونا چندان تاثیر‌گذار نیست. علاوه بر موارد ذکر شده، نور خورشید نیز به از بین رفتن باکتری‌ها کمک می‌کند، ولی باز هم در برابر این ویروس، بی‌اثر است. این ویروس تا ۴۸ ساعت روی سطوح زنده می‌ماند، بنابراین اگر فرد بیماری در خانه دارید، باید دقت بیشتری کنید و حواس‌تان به اسباب‌بازی‌های کودکتان باشد. دست‌های خودتان و کودکتان را زود به زود بشویید و نسبت به استریلیزه بودن وسایلی که به سمت دهانش می‌برد، اطمینان حاصل کنید.

ترجمه : اعظم اسلامی مجد

مرتبط:

اثرات قصه‌گویی بر یادگیری کودکان

چرا باید آموزش احساسات به کودکان را جدی بگیریم؟

راه‌کـار‌هـای بهبـود خلاقیت در کـودکـان (قسمت اول)