آتش روشن کردن در طبیعت به روش مته کمانی

مته کمانی

روش مته کمانی یکی از کارآمدترین روش‌های درست کردن آتش از طریق اصطکاک است، زیرا در این روش شما می‌توانید در طول انجام آن سرعت و فشار لازم برای درست کردن آتش را حفظ کنید. وسایل مورد نیاز برای این کار علاوه بر تخته آتش و چوب باریک و بلند، یک کمان و یک تکه سنگ یا چوب کوچک است. این تکه سنگ یا چوب کوچک برای ایجاد فشار روی انتهای چوب باریک ما است، البته اگر از چوب استفاده می‌کنید، سعی کنید نمونه‌ای را انتخاب کنید که از چوب باریک و بلندتان سخت‌تر باشد. و این که اگر چوبی با عصاره درخت باشد، انتخاب مناسبی است؛ زیرا سبب می‌شود که حرکت بین تکه چوب کوچک و چوب باریک و بلندتان راحت‌تر شود.

 

مته کمانی

ساختن کمان:

طول این کمان باید اندازه‌ی بازوی شما باشد. یک تکه چوب قابل انعطاف که کمی هم منحنی شکل است را پیدا کنید. بند مورد استفاده در کمان می‌تواند از هر چیزی باشد: بند کفش، طناب یا چیزی شبیه به این‌ها. فقط چیزی را انتخاب کنید که پاره نشود. سپس آن را به دو سر چوب خود ببندید. کمان شما آماده است.

تخته آتش خود را آماده کنید، یک گودی به شکل v درآن ایجاد کنید، و در زیر آن برگ‌های خشک یا علف یا خاروخاشاک قراردهید. چوب باریک و بلند خود را در وسط طناب کمان (زه کمان) قراردهید و طناب را به دور آن بپیچید. اکنون یک سمت چوب باریک خود را در شیار قرار دهید و تکه سنگ را روی سر دیگر آن گذاشته و فشار دهید. حال کمان را به سمت جلو و عقب بکشید، شما در واقع یک دریل مکانیکی ابتدایی ساخته‌اید. در این حالت باید چوب بلند و باریک شما به سرعت حرکت کند. حرکت خود را تا جایی ادامه دهید که یک خاکستر داغ نمایان شود. سپس این خاکستر را به محل درست کردن آتش خود (مشتی از پوست یا برگ درختان یا چوب‌‌هایی که برای درست کردن آتش اصلی جمع‌آوری کردید) منتقل کنید و با آرامی در آن بدمید تا آتش درست شود.

 

کمانی

 

مربوط:آتش روشن کردن در طبعیت به روش شخم زدن