خشونت پنهان علیه زنان و کودکان باید آشکار شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مردم تمایل چندانی به یادگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره خانواده ندارند، گفت: بیش‌تر خشونت علیه زنان و کودکان پنهان است و باید آشکار شود.

سیدمحمد موسوی ۱۳ دی‌ماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رویکرد جدید دستگاه قضا، تمرکز بر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در کشور است، اظهار کرد: در همین راستا  از ظرفیت نیروهای مردمی در کاهش جرم و پرونده‌های ورودی به دادگستری استفاده می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ۱۷۰۰ دیده‌بان پیشیگیری در استان فعالیت می‌کنند این عدد در کشور ۱۹۰ هزار نفر است و در ۹ ماه گذشته نزدیک به ۴۰۰ گزارش در این حوزه در سامانه سجام از سوی این افراد به مراجع قضایی استان ارائه شده است، این گزارشات توسط دستگاه قضا مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی از تشکیل کمیته پیگیری مطالبات مردمی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و بیان کرد: مردم یکسری مطالبات بر حق دارند که این مطالبات در حوزه صنفی، شهری، محله‌ای و استانی است، این مطالبات بنا بر دلایل مختلف در گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته شده بود، این کمیته بر اساس برنامه ‌ زمانبندی پیگیری این مطالبات را در دستور کار قرار می‌دهد.

موسوی ادامه داد: به‌طور مثال احداث جاده سفیددشت به فردادنبه یکی از مطالبات مردم آن منطقه بود که به‌علت برخی مشکلات اجتماعی روند اجرایی این پروژه متوقف شده بود، خوشبختانه با حل مشکل تملک اراضی و جلب رضایت کشاورزان این پروژه از سر گرفته شد، مطالبات مردم در حوزه اشتغال، پروژه‌های نیمه‌تمام، آسیب‌های اجتماعی و … در کمیته مطالبه‌گری پیگیری می‌شود.

به‌کارگیری ارازل در کارهای انسان‌دوستانه

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در ادامه در خصوص برخورد با ارازل و اوباش و مجرمان حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها برخورد سلبی در مواجه با این افراد کارساز نبوده است و این افراد پس از آزادی مجدد دست به اقدامات خشن می‌زنند، بنابراین مقرر شد کمیته‌ای تشکیل و این افراد را در کارهای انسان‌ دوستانه، فرهنگی و اجتماعی به‌کار بگیرند و همچنین وضعیت اشتغال، ازدواج، مسائل فرهنگی و ورزشی آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: برای اصلاح این افراد باید مردم نیز همراهی داشته باشند و از انگ زدن به آن‌ها خودداری کنند، تعدادی از این افراد در کارهای خیر مانند جمع‌آوری کمک‌های مومنانه، آزادسازی زندانیان و فعالیت‌های اجتماعی بکارگیری شده‌اند و نتایج خوبی را شاهد هستیم.

موسوی با اشاره به مجازات‌های جایگزین حبس، تصریح کرد: برخی از مجرمانی که جرم آن‌ها کوچک باشد به‌جای حبس مشمول جریمه نقدی، انجام خدمات اجتماعی و شرکت در دوره‌های فرهنگی می‌شوند، مثلا در تصادفات منجر به جرح فرد به جای جریمه نقدی و زندان در دوره‌های فرهنگ ترافیک، کنترل خشم و … شرکت می‌کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم پای جرم اولی‌ها به زندان باز نشود، هر زندانی هزینه بالایی را به حکومت تحمیل می‌کند، بنابراین در سال‌های اخیر پابند الکترونیک برای کنترل مجرمان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح امید در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: از سال ۹۱ تاکنون ۶۵۰۰ مجرم در دوره‌های این طرح شرکت کردند و تنها سه درصد از این افراد مجددا مرتکب جرم شدند.

افزایش نگران‌کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری

موسوی با تاکید بر اینکه با افزایش چشمگیر و نگران‌کننده طلاق در چهارمحال و بختیاری مواجه هستیم، یادآور شد: در اوایل دهه ۷۰ از هر ۶۰ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شد، اما اکنون از هر ۴.۵ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود، خودکشی، زندانی بر اثر مهریه، فرزندان طلاق، زنان و مردان مطلقه و ضرب و جرح از معضلات طلاق است، بنابراین باید آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج جدی گرفته شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری از تصویب طرح تحکیم بنیان خانواده در استان خبر داد و گفت: این طرح در ۹ گام تدوین شده است، اما برای اجرای آن نیازمند اعتبارات ویژه و برخی موارد قانونی برای الزام زوجین هستیم، در اجرای این طرح در حال حاضر آموزش حین ازدواج برای زوج‌ها اجباری شد.

وی اضافه کرد: انجام تست شخصیت‌شناسی یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از برخی مشکلات در زندگی زناشویی و طلاق است، این تست با هزینه ۳۳۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما زوجین تمایل چندانی برای انجام این تست ندارند، برای ترغیب جوانان در شهرستان‌های شهرکرد و لردگان این تست در مراکز منتخب با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی انجام می‌شود، درصدد هستیم انجام این تست را برای زوجین اجباری کنیم.

موسوی مشاوره در حین اختلافات بین زوجین را یکی دیگر از گام‌های طرح تحکیم خانواده عنوان کرد و توضیح داد: این مشاوره موجب شد ۴۸ درصد اختلافات بین زوجین منجر به صلح و سازش شود، این مسئله موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری نیز می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مردم تمایل چندانی به یادگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره خانواده ندارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از موارد خشونت علیه زنان و کودکان به دلیل نداشتن مهارت مردان در برخورد با زنان در ایام خاص و نحوه برخورد با کودک، نوجوان و جوان است.

وی اضافه کرد: معمولا بسیاری از خشونت‌های علیه زنان و کودکان پنهان است، باید تلاش شود این خشونت آشکار شود و دستگاه‌های متولی از جمله مراکز بهداشت، مدارس، مهدهای کودک، بهزیستی و … باید در این حوزه آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

 در سال گذشته حدود ۳۳۶ هزار پرونده به دادگستری چهارمحال و بختیاری وارد شده است

موسوی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۳۳۶ هزار پرونده به دادگستری چهارمحال و بختیاری وارد شده است، تصریح کرد: باتوجه به وجود ۲۰۰ قاضی دراستان یعنی هر قاضی در طول سال باید حداقل به ۱۷۰۰ پرونده رسیدگی کند، این مسئله موجب ایجاد نارضایتی در بین شاکیان، کاهش کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها، محروم شدن قضات از تحقیقات جامع و افزایش خطا در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: ۸۰ درصد جرایم و پرونده‌های ورودی به دادگستری استان شامل سرقت، ضرب و جرح، توهین به اشخاص عادی، تهدید، تخریب، ایراد صدمه غیرعمدی، تهمیت، افترا، تصرف غیر عدوانی، کلاهبرداری و تهدید به قتل است.

منبع:ایسنا