کودک از شکست و پیروزی چه می آموزد؟

آموزش کودک برای اینکه از هر شکست و پیروزی درس بگیرد برعهده والدین می باشد و این کار باعث می شود شکست و پیروزی کودکان هر کدام به نحوی کودک را برای زندگی آماده کنند.

زندگی یک بازی رقابتی است و کودکان باید در انجام هر کاری مهارت داشته باشند . در ادامه دلایلی  وجود دارد تا پذیرش شکست را به اندازه پیروزی مهم بدانید  . کودکان در برهه ای از زندگی وارد این بازی رقابتی می شوند به عنوان مثال زمان رفتن به کودکستان و مدرسه یا کلاس های آموزشی می خواهند هر کاری را نسبت به هم سن و سالان شان بهتر انجام دهند. در این میان والدین باید پذیرش شکست را نیز به آن ها بیاموزند . با نشان دادن این که شکست پایان دنیا نیست آن ها می آموزند که شانس های دیگری نیز در زندگی وجود دارد.

شکست و پیروزی کودکان
کودکان از پیروزی چه چیزی می توانند بیاموزند؟

برنده شدن و حس پیروزی در یک بازی یا بهترین بودن در یک کلاس ، حس خوبی به کودک می دهد و باعث افتخار او شده و اعتماد به نفسش را افزایش می دهد. این به آن ها نشان می دهد که در کاری که باعث افزایش اعتماد به نفسش شده مهارت دارد .

این اعتماد به نفس باعث می شود تا کودک بداند هر آن چه را بخواهد می تواند انجام دهد . چنانچه در این بخش اشاره شده است تجربه برنده شدن به کودکان کمک می کند تا انگیزه خود را در برداشتن گام های بعدی برای دستیابی به اهداف بزرگتر بردارند .

اما گاهی اوقات پذیرش شکست این توانایی را به آن ها می دهد تا برای موقعیت های مختلف زندگی خودشان را آماده کنند . برای موفقیت های بیشتر ، رقابت مفید است زیرا آن ها جزئی از جامعه خواهند بود که با افراد زیادی مواجه می شوند .

احساس برنده شدن ، کودکان را برای تفکر استراتژیک آماده می کند. او باید بداند که برای برنده شدن نیاز به پیروی از قوانینی دارد که لازمه تفکر استراتژیک است . تاکید بر تفکر استراتژیک برای برنده شدن ، با یادگیری پیروی از قوانین به کودکان کمک می کند تا برنده شوند .

بازی فقط پیروزی نیست روان شناسان معتقدند که والدین باید به یاد داشته باشند که در هر پیروزی ، درس های زیادی نهفته است. هر بازی یا مسابقه تجربه معاشرت برای کودکان است . شرکت در مسابقات مهد کودک ، مدرسه یا فوتبال می تواند به والدین کمک کند تا کودکان خود را در مورد اهمیت کار تیمی ، تعهد به یک کار، همکاری و احترام به حریف مطلع سازند . همچنین هر بازی فرصتی برای کودکان است تا بتوانند طبق قوانین بازی کنند حتی اگر این قوانین برای او خودسرانه به نظر برسد . کودکان باید یاد بگیرند که این قوانین اهداف خاصی را دنبال می کند .

آموزش شکست به کودک

کودکان از شکست چه چیزی می آموزند؟

احساس شکست و ادامه دادن ، مهارت خاصی است که کودکان باید برای مقابله با تجربیات منفی زندگی در بزرگسالی بیاموزند . شاید برای بچه ها عادلانه به نظر نرسد که یک بچه می تواند کاری را فراتر از توانش انجام دهد اما والدین  باید به فرزندان خود بیاموزند که هرکس استعداد های خاص خودش را دارد و نباید بیش از حد توانایی، سعی در خوب بودن داشت .

تحقیقات نشان داده است که شکست برای بچه ها مفید است زیرا به آن ها می آموزد تا با تجربه آن کنار بیایند. کریستین کارتر، که کتاب هایی را در زمینه والدین منتشر کرده است، می گوید :وقتی کودکان در مقابل همسالان خود شکست می خورند لازم است که  بتوانند باخت را تمرین کنند .

کودکانی که باخت را تجربه نمی کنند، ممکن است مضطرب شوند زیرا آن ها عدم پیروزی را به عنوان نوعی آسیب درک می کنند و نمی توانند با شرایطی که مطابق میل آن ها نیست مقابله کنند.

شکست خوردن در یک بازی یا مسابقه تنها راهی است که کودکان می توانند از اشتباهات خود عبرت بگیرند و به راهکارهای بهبود فکر کنند . وقتی بچه ها مهارت خود را ارتقا می دهند ، نه تنها دفعه بعد برنده می شوند بلکه درس جدیدی نیز می آموزند . یادگیری درس های جدید اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد  و آن ها به توانایی های خود افتخار می کنند.

هنگام شکست ، کودکان همچنین هنر همدلی کردن با دیگران را می آموزند . به عبارتی ، تجربه شکست به کودکان کمک می کند تا نسبت به سایر کودکان در همان موقعیت ، همدلی نشان دهند . کودکی که شکست را در زندگی تجربه نکرده است معنای تلاش را هم در زندگی را درک نخواهد کرد .

سرانجام شکست به کودک نشان می دهد تا برای رسیدن به موفقیت باید سخت کار کند زیرا با تلاش به آن ها خواهد رسید . این شرایط همچنین به آن ها کمک می کند تا در مقابل دیگران به عنوان یک بازنده عادل دیده شوند .

مرتبط:

چگونه شکست خوردن را به کودکان بیاموزیم

بعد از شکست این ۱۰ نکته شما را نجات می دهد

چرا در مسیر موفقیت جا می زنیم و تسلیم شکست می شویم؟